اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در ایستگاه آخر/ افتتاحیه در نصف جهان، اختتامیه در پایتخت!

سی‌و چهارمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امروز در حالی به کار خود در پایتخت پایان می‌دهد که افتتاحیه آن در مهمترین سالن نصف جهان برگزار شد، در این گزارش با روایتی یک روزه به متن و حاشیه‌های جشنواره سی و چهارم پرداخته‌ایم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در ایستگاه آخر/ افتتاحیه در نصف جهان، اختتامیه در پایتخت!

خبرگزاری فارس از اصفهان، فائزه سراجان، پیاده‌روی در چهارباغ شاید برای یک اصفهانی از آرامش‌بخش‌ترین سرگرمی‌ها است اما وقتی می‌خواهی وقایع یک جشنواره را به ثبت و ضبط برسانی این قدم‌های پرآرامش، دچار هیجانی غیرقابل وصف می‌شود، درحالی‌که از رستوران‌های چهارباغ عبور می‌کنی به سینما فلسطین می‌رسی، هنگام ورود پک‌های بسته‌بندی خوراکی که یک پد الکل، آب آشامیدنی و کیک داخلش بود، توجهم را جلب کرد، برخورد مناسب عوامل سینما فلسطین با بچه‌ها یک لحظه من را وارد دنیای مهد کودک‌ها کرد، البته فقط  داورهای کودک و نوجوان که کارت جشنواره را دارند وارد سینما می‌شوند.

بچه‌ها تمام فیلم ها را داوری می‌کنند حتی پدر و مادرهایشان با آن‌ها برای دیدن فیلم به سینما نمی‌آیند، مسوول کمیته جشنواره کودک ۳۴ و مدیر سینما فلسطین در ایام جشنواره، علت حضور نیافتن والدین بچه‌ها را اینطور عنوان کرد: داوران با دیدن فیلم تا ساعت ۱۲ همان روز باید نظر داوری خود را اعلام کنند و اگر پدر و مادر فیلم را ببینند، نظر خودشان را هم ممکن است به بچه‌ها بدهند،  نباید نظر پدر و مادر روی ذهن بچه‌ها اثرگذار باشد به همین خاطر پدر و مادرها همراه بچه‌ها داخل سالن نمی‌آیند.

بچه‌ها بعد از ورود به سینما با  شور و هیجانی که دارند در قالب چند گروه، برای ساماندهی بهتر با حضور سرپرستشان در صفوفی منظم وارد سالن سینما شده و به آن‌ها گوشزد می‌شود که ربان‌های روی صندلی‌ها که برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گذاشته شده را برندارند.

 

هادی مسعودی، مسوول کمیته جشنواره کودک ۳۴ و مدیر سینما فلسطین در ایام جشنواره در مورد کنترل بچه‌ها بدون حضور والدین توضیح داد: همان‌طور که  تولید فیلم، یک پیش‌تولید نیاز دارد، دبیرخانه جشنواره نیز پیش‌تولید خود را انجام داده و کمیته‌های مختلف شروع به فعالیت کرده‌اند، یکی از این کمیته‌ها کمیته داوران کودک و نوجوان شامل چند نفر به عنوان سرپرست و  یک نفر هم به عنوان سرپرست کل است؛ کار با بچه ها حتی در  فیلم و تئاتر که ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک و  نوجوان ۷ تا ۱۶ سال را بخواهی کنترل کنی سخت است ولی خدا را شکر بچه‌ها خوب  مدیریت می‌کنند، کمیته داوران، سرپرستان و ما هم هر کاری از دستمان بربیاید،  انجام می‌دهیم.

از نکات قابل توجه جشنواره می‌توان به حضور فرزندان شهدای مدافع حرم همزمان با اکران فیلم پسرم رسول در سینما فلسطین اشاره کرد.

در چهارباغ مقابل سینما فلسطین غرفه های سفالگری، نقاشی روی چهره و قصه‌خوانی برپاست، بچه‌هایی که از نعمت فیلم دیدن محرومند با حضور در این غرفه‌ها به آن‌ها رونق می‌دهند و فضای این قسمت از چهارباغ را کودکانه کرده‌اند.

 

کودکان فیلم‌های کودکانه دوست دارند

در ورودی سینما،  بچه‌ها را که با بنر جشنواره عکس یادگاری می‌گیرند تماشا می‌کنم، از دو نفر درحالی‌که دست همدیگر را گرفته‌اند و مشخص بود، جشنواره باب دوستی را برایشان باز کرده است، نظرشان را درباره جشنواره می‌پرسم، آن‌ها از جشنواره خوششان آمده بود ولی بیشتر از اینکه داور بودند، احساس خوبی می‌کردند و حین گفت و گو سعی می‌کردند مدام کارت داوری که به گردنشان آویزان بود را به من نشان دهند، در همین حین دختر کوچک با موهای طلایی که آن‌ها را بالای سرش بسته بود، گفت: من فیلم‌هایی که مال کودک‌ها است را دوست دارم ولی آن‌هایی که مال آدم بزرگ‌ها است نه.

از مسوول کمیته جشنواره کودک ۳۴ در سینما فلسطین، درباره نظر داورهای جشنواره درمورد فیلم‌ها، آن هم با این سن و سال می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: خودم ۱۷ سال پیش در ۱۶سالگی داور جشنواره پانزدهم  بودم، داور کودک و نوجوان هیجان بیشتری داشت؛ کودک هفت ساله یا نوجوان ۱۲  ساله از دید خود فیلم  نگاه  می‌کند یا دوستش دارد یا دوستش ندارد،  خیلی ساده و ابتدایی.

کارت داوری جشنواره موجب تعهد برای بچه‌ها شده است

وی در ادامه بیان کرد:  از آن‌جایی که تعداد بچه‌های داور زیاد است به نظر من سلیقه‌ها متفاوت است، سه نفر ۱۵ ساله، سه  نظر متفاوت در ارتباط با یک فیلم دارند، بچه‌ها که فیلم را می‌بینند از آن‌ها  می‌پرسم که فیلم‌ها چطور بود؟ در جواب می گویند خوب بود؛ با حال خودشان  جواب می‌دهند  ولی  این که ریزش ندارند اگر ۲۰۰ نفر داور هستند سانس اول را می‌بینند همان ۲۰۰ نفر مجاب هستند سانس دوم و سوم را هم ببینند،  اینکه من یک کارت دارم،  من مال یک جشنواره هستم،  یک کدی  دارم که بر اساس آن یک وظیفه دارم، این تعهد را من بین بچه‌ها دوست دارم. 

مسعودی درخصوص اثرگذاری جشنواره بر رشد فرهنگی و اجتماعی بچه‌ها با اشاره به استقبال خوب از فیلم‌های اصفهانی جشنواره بیان کرد: این اثرگذاری خیلی زیاد است و آن‌قدر مهم است که باید جشنواره به بهترین شکل برگزار شود که دو سال به دلیل شرایط کرونا به این شکل برگزار می‌شود ولی این جشنواره مال اصفهان است و باید از یک هفته قبل برنامه‌ریزی شود که تمام مناطق اصفهان جشنواره باشد باید اطلاع رسانی شود که بچه ها بیایند و کیف کنند.

مسوول کمیته جشنواره کودک ۳۴ در سینما فلسطین افزود: مقوله  هنر تاثیر گذار است،  فیلم ها روی ما تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که شما از ۱۶ سالگی داور جشنواره بودید و این داوری چه تاثیری بر زندگی شما گذاشت، گفت: من عاشق سینما بودم، ۲۰ سال است کار فیلم و تئاتر می‌کنم در این شهر، خیلی تاثیر داشت من هنوز فیلم کلاه قرمزی یادم هست، شاید یکی از دلایلی که من سینما را ادامه دادم در اوج نوجوانی ۱۶- ۱۷ سالگی جشنواره بود که به یک برنامه‌ریز در سینما، دستیار کارگردان، فیلمساز و بازیگر تبدیل شوم  و مسیر مرا جدی کرد البته به شرط اینکه هدف مشخص باشد.

مسوول کمیته جشنواره کودک ۳۴ در سینما از مقایسه داوری ۱۶سالگی با اکنون، گفت و  خاطرنشان کرد: شور، هیجان، صمیمیت و روحی که در جشنواره‌های قبل حاکم بود، الان نیست، آن‌ها قدیمی بودند، دهه ۷۰- ۸۰ فیلم‌های ماندگاری بود و آثار شاخص آن دوره بیشتر بود، فیلم‌ها درست‌تر  بود،  البته الان هم فیلم‌های خوب داریم اما قبلاً فیلم‌ها نگاتیوطورتر بود  انگار مخملی  بودند و  می چسبیدند و جشنواره  را هم دلچسب  می‌کردند ولی آن شور و حال نسبت به آن سال‌ها نیست، آن سال‌ها کل شهر درگیر جشنواره بود انگار کل شهر این جشنواره را جشن می‌گرفت.

مسعودی در پایان اظهار کرد: امیدوارم شرایط جامعه به خوبی  پیش برود و جشن پیروزی انقلاب ۱۴۰۰ با جشن سلامتی مصادف شود و کشورمان سبز سبز شود و در زمینه تئاتر و فیلم کارهای خوب ارائه دهیم و جشنواره کودک و نوجوان اصفهان بهتر برگزار شود.

اکران عمومی فیلم‌های جشنواره برای مناطق محروم

بعد از سینما فلسطین راهی سینما ساحل می‌شوم، قدم‌هایم را تند می‌کنم تا به فیلمی که قرار بود اکران شود برسم، حوالی ساعت ۱۶ وارد سینما ساحل می‌شوم هنوز خلوت است، ولی جنبه موسیقیایی فیلم بالاست و حتی بزرگترها هم دست می‌زنند، پس از اتمام فیلم به دنبال مسوول جشنواره در سینما ساحل می‌گردم، جواد شیردل، مسوول جشنواره در سینما ساحل  درخصوص اکران‌ فیلم‌ها گفت: فقط برای مناطق محروم اکران عمومی داریم، در سینما ساحل اکران فیلم برای خانواده هنرمندان، مهمان‌های جشنواره و عوامل فیلم‌ها است البته اکران ویژه ناشنوایان، نابینایان و کودکان استثنایی نیز داریم که با خانواده‌شان می‌آیند و استقبال خوبی داشته است.

شیردل در خصوص استقبال از فیلم‌ها با اشاره به اینکه بچه‌ها بدون تعارف نظراتشان را درمورد فیلم‌ها می‌گویند،  توضیح داد: فیلم‌های معروفی که از قبل تبلیغات خوبی داشتند، فیلم‌هایی که کارگردانشان مخاطب قبلی داشته و فیلم‌های تولیدی استان اصفهان استقبال خوبی داشته است.

 

وی درخصوص اینکه جشنواره چه زمینه‌ای برای رشد فرهنگی و اجتماعی دارد، پاسخ داد: جشنواره یک جشن فرهنگی با موضعیت سینما و کودک و نوجوان است، بچه‌ها به خصوص در دوران کرونا به محافلی احتیاج دارند که دور هم جمع شده و بهانه‌ای برای شاد بودن داشته باشند، فیلم‌ها بهانه خیال‌پردازی به بچه‌ها می‌دهد و عنصر تخیل که این روزها کمرنگ است را در بچه‌ها تقویت می‌کند، بچه‌هایی که در جشنواره دخیل می‌شوند مثل داورهای کودک و نوجوان تاثیر حوزه داوری، الزام به تماشای فیلم و قضاوت کردن باعث می‌شود در آینده به حوزه‌های مربوط به هنر علاقه‌مند شوند؛ همچنین انجام کارگروهی، با هم فیلم دیدن،  برای بچه‌ها یکی از مزایای جشنواره است.

شیردل در پاسخ به این سوال که آیا برای داوران کلاس آموزشی گذاشته شده، پاسخ داد: ما دو دسته داور حضوری و آنلاین داریم، کلاس‌های مختصری گذاشته شده ولی  بیشتر کلاس‌های دوره برای بچه‌های خبرنگار جشنواره گذاشته شده است.

جشنواره با صدای بچه‌ها رونق می‌یابد

مسوول جشنواره در سینما ساحل  با اشاره به برنامه‌های جانبی جشنواره شامل کارگاه‌ها، نشست‌های خبری و سمینارها بیان کرد:  امسال جشنواره به دلیل کرونا کم‌رونق است امیدوارم این شرایط بگذرد و جشنواره رونق بیشتری پیدا کند چون این جشنواره با حضور و صدای بچه‌ها معنا می‌یابد و زیبایی جشنواره به سر و صدای بچه‌ها بود.

در ادامه عوامل فیلمی که قرار است پخش کنند پس از ورود به سینما، مورد استقبال عکاسان قرار می‌گیرند  و قبل از شروع فیلم چند کلامی با حاضران در سینما صحبت می‌کنند، اما این بار تقریبا همه صندلی‌ها پر است، من در گوشه سمت راست و بالای سینما نشسته‌ام و از زاویه دید من، همه یک درمیان نشسته‌اند ولی مجری از اینکه عده‌ای فاصله‌گذاری را رعایت نکرده‌اند حرص می‌خورد، پس از اکران فیلم زمان نشست خبری با عوامل فرارسید، کارگردان فیلم مختار عبداللهی، از اهداف تولید، سختی‌های کار و ویژگی‌های فیلمش می‌گوید.

جشنواره سی و چهارم در ایستگاه آخر

نکته قابل توجه در جشنواره کودک و نوجوان این است که علیرغم اینکه اصفهان میزبانی این جشنواره را دارد و افتتاحیه آن در مهمترین سالن نصف جهان برگزار شد اما قرار است اختتامیه آن در پایتخت برگزار شود. موضوعی که انتقاد فعالان فرهنگی و رسانه‌ای اصفهان را نیز در پی داشته است.

 

پیشتر نیز علی صالحی سخنگوی شورای شهر با اشاره به نقدها به جشنواره در صفحه شخصی‌اش در این باره نوشت:

در اینکه منتقد ساز و کار فعلی جشنواره هستم و هستیم شکی نیست، همه ما معتقدیم باید هزینه‌های جشنواره متناسب با آورده‌هایش باشد، برای اصفهان و هنر اصفهان آورده داشته باشد، برای همه کودکان و در دسترس همه باشد، اصول و ارزش‌های فرهنگی و آئینی اصفهان را پاس بدارد و برای شهروندان و شهر خروجی ملموس داشته باشد.

از سینما بیرون می‌آیم، ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه را نشان می‌دهد و هوا تاریک شده است؛ باد پاییزی تنم را می‌لرزاند اما سر و صدای بچه‌ها و شورو حرارتشان به من نیز منتقل می‌شود و سرما به نقطه کوچکی در ذهنم مبدل می‌شود به آرزویی برای  لبخند بر لب همه کودکان سرزمینم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/آ//ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول