اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نباید به بهانه‌های واهی کارخانه اورانیوم فلزی را تعطیل کنیم

نماینده مردم مراغه در مجلس گفت: دولت ما نباید عجله کند و باید بر اساس قانون مصوب مجلس عمل کند و نباید به بهانه‌های واهی کارخانه اورانیوم فلزی را تعطیل کنیم.

نباید به بهانه‌های واهی کارخانه اورانیوم فلزی را تعطیل کنیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز(چهارشنبه ۲۱ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: شنیده می‌شود در چند هفته آینده دولت قصد دارد در وین حاضر شود و به مذاکراتش ادامه دهد.

وی افزود: ۶ دوره از این مذاکرات در بهار و در دولت قبل را شاهد بودیم که انجام شد، اول اینکه بنده از اساس مخالف مذاکرات نیستم اما چند تذکر خیلی مهم دارم که باید دولت محترم و وزارت امور خارجه به آنها توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده است پیشنهادهای آمریکا در مذاکرات وین که در بهار ۱۴۰۰ در دولت قبل مطرح شد، الان هم می‌خواهد همان پیشنهادها را پیگیری کند که اساسا با برجام سال ۹۴ یک تفاوت اساسی و فوق‌العاده زیادی دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دولت ما نباید عجله کند و باید بر اساس قانون مصوب مجلس عمل کند و نباید به بهانه‌های واهی کارخانه اورانیوم فلزی را تعطیل کنیم یا به امید اینکه شاید در مذاکرات وین نتیجه بگیریم غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی را محدود نکنیم، این موارد ابزارها و اهرم‌های فشار ما هستند تا دولت آمریکا را مجبور کنیم که کاتسا را در مورد ایران و از طریق کنگره این کشور لغو کند.

علی‌زاده خطاب به نمایندگان مجلس، مردم و دولت به ویژه وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: در مورد مذاکراتی که الان صورت می‌گیرد و پیشنهادهایی که آمریکا می‌دهد به این نکته توجه داشته باشید که برجام ۹۴ دیگر روی میز نیست، چرا که در مردادماه ۹۶ نمایندگان آمریکا در کنگره با ۹۹ درصد آراء قانون کاتسا را مصوب کردند که بر اساس آن تحریم‌های ظالمانه‌ای را با عناوین غیرهسته‌ای همچون موشکی، حضور برون مرزی و حقوق بشری بر ایران تحمیل می‌کند.  

وی اظهار کرد: هم‌اکنون آقای بایدن در کلام حاضر شده است که از بسیاری از این تحریم‌ها دست بردارد و آنها را لغو کند ولی به قانون کاتسا که می‌رسد می‌گوید دست من بسته است چرا که مصوبه کنگره است، بنابراین دولت ما نباید عجله کند.

علی‌زاده عنوان کرد: آمریکا قانون کاتسا و تحریم‌های اساسی را بر کشور تحمیل کرده است و درست است که آقای بایدن می‌گوید هر ۶ ماه یکبار از اختیارات خاص رییس جمهور آمریکا استفاده می‌کنم و این قانون را تعلیق می‌کنم ولی وزارت امور خارجه باید توجه داشته باشد که اتخاذ تصمیمات وی در هر ۶ ماه یکبار عملا فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت.

وی افزود: در این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد شد و هیچ پالایشگاه بزرگی، سیستم پالایشی خود را بر اساس نفت ایران تنظیم نخواهد کرد، چرا که برای آنها اطمینان حاصل نخواهد شد که ۶ ماه دیگر چه اتفاقی می‌افتد، از طرف دیگر هر ۶ ماه یکبار شاهد این خواهیم بود که دولت آمریکا شرط و شروط جدیدی در حوزه موشکی، حقوق بشری و حضور برون مرزی ایران مطرح خواهد کرد.

علی‌زاده گفت: دولت باید توجه داشته باشد که برجام ۹۴ نه در مذاکرات وین ۱۴۰۰ و  نه در مذاکراتی که در چند هفته آتی شروع خواهد شد، بلکه در مردادماه ۹۶ عملا شکست خورده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: تاکنون ایران هر نوع تحریمی را تحمل کرده است و هیچ تحریمی نمانده است که آمریکا اعمال نکرده باشد، بنابراین دستشان خالی است، ضمن اینکه ما داریم با وضعیت موجود سازگاری پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول