اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ابراز امیدواری پامپئو درخصوص سازش سعودی‌ها و صهیونیست‌ها

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با انکار اشغالگری آشکار رژیم صهیونیستی، درخصوص پیوستن کشورهای بیشتر از جمله سعودی‌ها به توافق سازش با این رژیم ابراز امیدواری کرد.

ابراز امیدواری پامپئو درخصوص سازش سعودی‌ها و صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز چهارشنبه با تکرار ادعاهای نخ‌نمای خود علیه ایران، درخصوص توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد.

توافق نظر دولت ترامپ و بایدن بر سر توافق «طولانی‌تر و بهتر و قوی‌تر» با ایران

پامپئو در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» مدعی شد، اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران «هم‌راستا با بالاترین منافع هیچکس نیست» اما ممکن است مماشات واشنگتن در برابر تهران به این اقدام منجر شود.

او با دفاع از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد این اقدام جهان را به مکان امن‌تری تبدیل کرد.

پامپئو در این‌باره گفت: «مانع از دسترسی آن‌ها به منابع شدیم، مانع از توانایی آن‌ها در انجام اقدامات تهدید‌آمیز در خلیج [فارس] شدیم».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره ابراز تمایل دولت «جو بایدن» به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران گفت: «دولت فعلی خواستار بازگشت به این توافق به شکلی طولانی‌تر، بهتر و قوی‌تر است؟ خوب، من هم آن را طولانی‌تر، بهتر و بسیار بسیار قوی‌تر می‌خواهم».

وی با تکرار ادعاهای نخ‌نمای خود گفت اگر ترامپ در کاخ سفید مانده بود، «تحت دولت ما هرگز به ایران اجازه دستیابی به بمب اتمی نمی‌دادیم».

جمهوری اسلامی ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. پس از این توافق، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد، تاسیسات هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت شدید و گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

اما اندکی بعد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، دولت ترامپ با زیر پا گذاشتن این توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود، از برجام خارج شده و شدیدترین نظام تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

ترامپ معتقد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره کشانده و توافق بهتری با ایران حاصل کند. دولت ترامپ در حالی سیاست تحریم همه جانبه را علیه ایران اعمال کرده بود که همه‌گیری کرونا بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران را در نوردیده بود و محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، تامین بسیاری از داروها و مواد ضروری برای ایران را با دشواری مواجه کرد.

انکار اشغال‌گری آشکار رژیم صهیونیستی

پامپئو که گفته می‌شود قصد شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ را دارد با متهم کردن دولت بایدن به بازگشت «به این اصل نادرست که اسرائیل یک اشغالگر غیرقانونی است»، از رژیم صهیونیستی درخواست کرد با چنین اظهاراتی که به ادعای او در مرکز «یهود ستیزی مدرن» قرار داشته و «دورغ اشغالگری» را ترویج می‌کند، مقابله کند.

دولت‌های غربی سال‌ها است که مبارزه با صهیونیسم و اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را مصداق یهود ستیزی توصیف کرده و به این بهانه، آن را سانسور و سرکوب کرده‌اند.

پامپئو با دفاع از رژیم غاصب صهیونیستی ادعا کرد: «اشغالگری یک واژه حقوقی است که طبق قانون، برای وضعیت فعلی اسرائیل کاربرد ندارد».

او با طرح این ادعا که حمایت از رژیم صهیونیستی نشانه‌ای از میهن‌پرستی آمریکایی است مدعی شد: «ما گفتمانی مشروع در زمینه سیاست را خواستار هستیم نه لفاظی‌هایی که جوخه‌های ضد یهود در گوشه و کنار می‌گویند».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با ابراز خشم در قبال تصمیم به باز شدن کنسول‌گری آمریکا برای فلسطینی‌ها در قدس اشغالی، این اقدام را «ایده‌ای افتضاح» توصیف کرد.

او با اشاره به انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به قدس اشغالی در دوره ترامپ مدعی شد، دایر شدن کنسول‌گری برای فلسطینی‌ها در این شهر غیرقانونی است.

 پامپئو روز گذشته (سه‌شنبه) نیز در مصاحبه‌ای در زمینه روابط آمریکا و تل‌آویو و تداوم حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی گفت، نه فقط بین جمهوریخواهان و اسرائیل، بلکه باید بین ایالات متحده و اسرائیل رابطه وجود داشته باشد.

این در حالی است که دولت‌های مختلف آمریکا از زمان تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، از  ان حمایت کرده‌اند. جو بایدن اخیرا با تاکید بر این مسئله  گفت که هیچ تغییری در پایبندی آمریکا به امنیت اسرائیل ایجاد نشده و بر رسیدن به راه حل دو دولت تاکید کرد.

منابع عبری‌زبان اخیرا گزارش دادند که رئیس‌جمهور آمریکا دیدار با محمود عباس رد کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان پس از مواجه شدن با این پاسخ واشنگتن، تصمیم گرفت که به آمریکا سفر نکند و تنها به ارسال یک فایل ضبط‌شده برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بسنده کند.

«حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح درباره تداوم این ادعاها از سوی پامپئو گفته است: «هفت میلیون فلسطینی در این سرزمین زندگی می‌کنند، امثال آنها بیرون رانده شده‌اند (آواره شده‌اند)، اینها از ماه نیامده‌اند بلکه حق (زندگی) در این سرزمین را جد اندر جد به ارث برده‌اند».

ابراز امیدواری درخصوص پیوستن ریاض به توافقات سازش با رژیم صهیونیستی

هنگامی که جروزالم پست از پامپئو درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی سوال پرسید، او در پاسخ گفت، معتقد است کشورهای بیشتری این رژیم را به رسمیت خواهند شناخت.

او بدون اشاره به راکد ماندن طرح سازش کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و بی‌نتیجه ماندن توافق سازش سودان و این رژیم پس از نزدیک به یک سال مدعی شد: «توافقات ابراهیم مسیری قابل اثبات است که همه مردمان این منطقه می‌توانند انتخاب کنند. اسرائیل ملت صلح است و فلسطینی‌ها می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند».

این در حالی است که پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا روز یکشنبه در یادداشتی به قلم «لورا کِلی» آورده است، با گذشت یک سال از امضای توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی و بحرین، این طرح با عدم پیشبرد مواجه شده است.

کلی می‌نویسد، پامپئو به‌عنوان یکی از معماران این توافقات سازش و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قصد دارد هفته آینده در مراسم سالگرد امضای آن در فلسطین اشغالی شرکت کند. «جرد کوشنر» داماد ترامپ نیز به همراه «دیوید فریدمن» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی می‌افزاید، دولت ترامپ پس از توافق با امارات، سودان و مغرب از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تحت انتقاد قرار گرفت. این توافق‌ها فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی، خارج کردن سودان از لیست حامیان تروریسم و به رسمیت شناختن ادعای مغرب بر منطقه غرب صحرا را شامل می‌شد. دولت بایدن با فروش اف-۳۵ موافقت کرده و اقدام اندکی درقبال وضعیت صحرای غربی انجام داده و توافق با سودان به‌طور رسمی امضا نشده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول