اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

خانه فرهنگ خواستیم خانه آخرت تحویل گرفتیم!

با توجه به شرایط نامطلوبی که برای هنرمندان خمامی قابل مشاهده است آن‌ها به اختصاص سالن‌های دیگر برای انجام تمرین و به روی صحنه آوردن نمایش‌ها و هنرهای خود نیز قناعت کردند.

خانه فرهنگ خواستیم خانه آخرت تحویل گرفتیم!

به گزارش خبرگزاری فارس از خمام، فرهنگ به عنوان میراث مشترک بشریت همواره عامل انسجام، ارتباط و گفتگوی مسالمت‌آمیز میان تمدن‌ها بوده است. با ارزش‌های فرهنگی است که زمان گذشته و حال به هم پیوند می‌خورد و دنیای حال که حالت سطح دارد، بعد و ژرفا خواهد یافت.

 توجه به فرهنگ و حمایت از نهادهای فرهنگ‌ساز در رشد تمدن هر کشور و منطقه نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکاری دارد، سینما، تئاتر و موسیقی را امروزه می‌توان از بخش‌های فرهنگی بسیار موثری در جامعه امروز عنوان کرد و حمایت از ‌آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف جامعه اسلامی از مواردی است که باید مورد توجه نهادها و مسوولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

چند ماهی بیشتر از شهرستان شدن خمام نمی‌گذرد و انتظار می‌رود که چه در سطح استان و چه در سطح خود شهرستان نگاه جامع‌تری به موضوعات مختلف ازجمله موضوعات فرهنگی داشته باشند ولی متأسفانه در این مدت مسؤولان شهرستانی و متولیان استانی نگاه خود را با نگاه مدیریتی کلان در سطح مورد انتظار یکی نکرده‌اند.

یکی از معضلاتی که در جریان عدم رشد فرهنگ مانعی برای بخش‌های مختلف فرهنگی و هنرمندان قرار می‌گیرد، عدم حمایت کافی مسوولان از هنر و نهادهای فرهنگ ساز است که از نمونه آن می‌توان به عدم تخصیص بودجه کافی برای این نهادها اشاره کرد، که این مشکل دامن گیر هنرمندان خمامی نیز شده است. 

سالن تمرین خواستیم برایمان قبر ساختند!

یکی از هنرمندان خمامی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خمام با اشاره به درخواست هشت ساله هنرمندان خمامی برای اختصاص سالنی درخور برای تمرین هنرمندان این شهرستان اظهار کرد: درخواست کردیم محلی برای اسکان هنرمندان خمامی قرار دهند اما قطعه هنرمندان را در باغ رضوان تشکیل دادند که دیگر بجای اینکه هنرمندان اتاقی برای تمرین و صحبت در خصوص کارهای هنری شهرستان داشته باشند خیالشان از بابت سنگ قبرشان راحت باشد!

امین موسی پور با تأکید بر اینکه متأسفانه چندین سال است سالن کتابخانه خمام در حال خاک خوردن و بلا استفاده است، افزود: حدود هشت سال است که از مسؤولان درخواست کردیم نامه‌ای بزنند و سالن را که بودجه کتابخانه آن توسط شهرداری و بخشداری متحمل می‌شود هفته‌ای یکی دو جلسه در اختیار هنرمندان تئاتر و موسیقی خمام قرار دهند تا بتوانیم برای فرهنگ‌سازی شهر اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسوولان همیشه پشت گوش می‌اندازند و دغدغه فرهنگ شهرستان را ندارند، تصریح کرد: مسوولان شهری هر چهار سال یکبار برای جمع‌آوری رأی یک شوی تبلیغاتی به راه می‌اندازند و وقتی عکسشان را می‌گیرند همه وعده‌ها را از یاد می‌برند.

این هنرمند خمامی با بیان اینکه هنرمندان خمام ناچارند در شهرهای دیگر کار کنند، مثلا هنرمندان خمامی مجبورند به رشت بروند و جایی را اجاره کرده و تمرین کنند، افزود: ما در شهرستان خمام بازیگر کم نداریم اما محلی برای فعالیت آنها تعبیه نشده است و نمی‌شود.

موسی پور با بیان اینکه در شهرستان خمام دو سالن آموزش و پرورش و سالن کتابخانه که مدت‌ها بلا استفاده است، گفت: می‌شود از این دو سالن که در طی سال بسیار بلا استفاده می‌مانند در اختیار هنرمندان شهرستان خمام باشد تا حداقل در ماه یا چندماه در میان در آن‌ها نمایش‌های تئاتر انجام شود.

وی از امام جمعه خمام درخواست کرده بود تا نمایش‌های مختص با ماه‌های رمضان و محرم نمایش‌های مذهبی اجرا کنند که هم قصص قرآنی و هم نمایش‌های مذهبی را شامل می‌شد و از امام جمعه حمایت خواستند اما متاسفانه هیچکدام از اعضای شورا و اهالی مسجد استقبال نکردند.

این هنرمند خمامی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که شهرداری رشت برای تئاترهای خیابانی کنار گذاشته می‌توانست در خمام نیز برگزار شود، تصریح کرد: همچین بودجه‌ای در شهرستان خمام نیز وجود دارد اما برای چنین اقدامی تخصیص داده نشد و حمایتی از هنرمندان خمامی، تئاتر خیابانی و جشنواره تئاتر خیابانی در خمام انجام نشد و تمامی برنامه‌های هنری نه تنها به تعویق افتاد بلکه برگزار هم نشد.

موسی پور با تأکید بر اینکه حمایت از هنر باعث می‌شود جوانان بجای تمامی اقدامات نامتعارف به هنر روی بیاورند، بیان کرد: متاسفانه در این چندین سال با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مختلف مسوولان هیچ حمایتی نکردند و تنها قطعه‌ای در باغ رضوان برای خانه آخرت هنرمندان در نظر گرفتند که بسیار جای تأسف دارد!

وی با تأکید بر اینکه از هنر می‌توان به اشکال مختلف در جهت فرهنگ‌سازی استفاده کرد، گفت: از طریق هنر هم می‌تواند به موارد مذهبی پرداخت و قصه‌های قرآنی و سیرت ائمه را نهادینه کرد و هم با اجرای برنامه‌های طنز شادی و نشاط را برای جامعه به ارمغان آورد و از طریق تئاتر نمایشی در جهت حفظ بهداشت، نظافت، درخت کاری و بسیاری از امور دیگر اقدامات راهبردی انجام داد.

این هنرمند خمامی عدم حمایت مسؤولان از هنرمندان خمامی را عامل مهاجرت هنرمندان شهرستان به سایر شهرها و استان‌ها عنوان کرد و افزود: چرا باید هنرمندان در شهرستان خود هیچ مکانی برای تمرین و فعالیت نداشته باشند و اجراهای خود را در سایر شهرها برگزار کنند و از حمایت مسوولان شهری برخوردار نباشند و در خدمت مردم شهرستان خود نباشند، امیدوارم تقاضای هشت ساله ما به زودی مثمر ثمر واقع شود و مسوولان خمامی بیشتر به فکر هنر شهرستان باشند.

داشتن خانه فرهنگ، خانه تئاتر و اماکنی برای حضور هنرمندان و فعالیت در جهت رشد تمامی این هنرها در هر شهرستان با توجه به نیاز امروز جوامع از خواسته‌های به حق و ملزومات هر شهر و هر استان است، خصوصا شهرستان خمام که در این زمینه ظرفیت‌ها بسیاری دارد و ثابت کرده شهری هنرمند پرور است که از جمله آن می‌توان به تربیت بازیگرانی مهمی اشاره کرد که اکنون خارج از استان فعالیت می‌کنند مانند؛ فهیمه مومنی، بهزاد فکری که هنرمندان مطرح خمامی بوده و در مجموعه افرا نیز نقش آفرینی زیبایی داشتند.

هنرمندان خمامی با چنین ظرفیتی نیازمند داشتن خانه فرهنگ هستند اما با توجه به شرایط نامطلوبی که برای هنرمندان خمامی قابل مشاهده است آن‌ها به اختصاص سالن‌های دیگر برای انجام تمرین و به روی صحنه آوردن نمایش‌ها و هنرهای خود نیز قناعت کردند که این امر نیازمند توجه و حمایت‌های مالی و معنوی مسؤولان شهرستان خمام است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول