اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

اختصاص 4.5 میلیارد دلار سرمایه به توسعه بخش بالادست گاز در فارس/ افزایش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز

وزیر نفت اعلام کرد که وزارت نفت دولت سیزدهم در بخش فشارافزایی و توسعه میدان‌های گازی استان فارس ۴ میلیارد و ۵۰۰ ملیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

اختصاص 4.5 میلیارد دلار سرمایه به توسعه بخش بالادست گاز در فارس/ افزایش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی خبرگزاری فارس، جواد اوجی وزیر نفت امروز (پنجشنبه، ۲۲ مهر) در پنجمین سفر استانی خود در حاشیه بازدید از پالایشگاه گازی فراش بند گفت: فارس، دومین دارنده ذخایر گازی کشور پس از استان بوشهر، دارای ظرفیت تولید روزانه ۱۱۴ میلیون مترمکعب گاز است که بخش اعظم آن در حوزه جنوب غربی شامل مناطق آغار و دالان، تابناک و شانول و وراوی و هماست.

وی با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته در بخش بالادست و پایین‌دست میدان‌ها و پالایشگاه‌های گازی سرمایه‌گذاری نشده است، گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه دارد با سرمایه‌گذاری در بخش بالادست گاز شامل طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی، میدان‌های آغار و دالان، شانول، تابناک، هما و وراوی، فشارافزایی و توسعه میدان‌های گازی جدید، از ظرفیت خالی روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعبی پالایشگاه‌های گازی به‌ویژه در استان‌های فارس و بوشهر استفاده کند.

*افزایش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز در فارس

وزیر نفت با اشاره به وجود 13 میدان گازی در استان فارس که از این تعداد تاکنون 6میدان توسعه یافته و 7 میدان دیگر همچنان در دستور کار توسعه قرار نگرفته است، افزود: با توسعه میدان‌های جدید، ۱۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز استان فارس افزوده می‌شود.

اوجی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های گازی فراشبند، پارسیان و پالایشگاه‌های گازی استان بوشهر گفت: میانگین ظرفیت تولید کنونی روزانه گاز در استان فارس ۱۱۴ میلیون مترمکعب است که با توسعه میدان‌های گازی جدید، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی در این استان به ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی تصریح کرد: توسعه فاز دوم پالایشگاه گازی فراشبند را در دستور کار قرار و این قول را می‌دهیم که ظرف سه تا چهار سال آینده، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی میدان آغار در مرحله دوم ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و ظرفیت تولید پالایشگاه فراشبند از رقم کنونی ۴۲ میلیون مترمکعب به ۶۵ میلیون مترمکعب می‌رسد.

*تخصیص اعتبار ۱۱۵۰ میلیارد تومانی نفت به طرح‌های رفاهی فارس

وزیر نفت همچنین از تخصیص ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نفت به طرح‌های مسئولیت اجتماعی استان فارس در این سفر خبر داد و گفت: این اعتبار برای پروژه‌های رفاهی، آموزشی، بهداشتی و راهسازی در نظر گرفته شده که ۸۰۰ میلیارد تومان آن برای احداث جاده‌ها و ۲۵۰ میلیارد تومان آن نیز برای ۲۴۹ پروژه رفاهی، آموزشی و فرهنگی از جمله کمک به بیمارستان زینبیه شیراز و مجتمع حوزه فناوری (۱۵ میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است که ان‌شاءالله مجتمع حوزه فناوری تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

اوجی افزود: در حوزه مسئولیت اجتماعی، اعتقاد ما بر این است که متناسب با توسعه میدان‌ها و ذخایر گازی و نفتی، مردم نیز باید از مواهب طرح‌های صنعتی همجوار خود بهره‌مند شوند، بنابراین در این سفر وزارت نفت ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.

*اتصال ۱۰۰ روستا و ۴۶۰ واحد صنعتی فارس به شبکه گاز تا پایان ۱۴۰۰

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله بخشی از این پروژه‌ها تا پایان امسال و بخشی نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند؛ همچنین تا پایان امسال، ۱۰۰ روستا در استان فارس و ۴۶۰ واحد صنعتی به شبکه گاز متصل می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول