اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی توسط بنگاه‌های معاملاتی املاک/ انتقاد از عدم اجرای احکام دادگاه‌ها در مورد تغییر کاربری‌ها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: باید برنامه هایی تدوین و پیاده سازی شود که از تغییر کاربری قبل از لزوم بر تخریب جلوگیری گردد چرا که برخورد و مقابله همواره هزینه زا می باشد و در سرمایه های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی توسط بنگاه‌های معاملاتی املاک/ انتقاد از  عدم اجرای احکام دادگاه‌ها  در مورد تغییر کاربری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بابک محبوب علیلو در نشستی با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و مدیران امور اراضی و جهادکشاورزی شهرستانها در ارتباط با هماهنگی، همفکری و ایجاد همگرایی بین مدیران اظهار داشت: جهادکشاورزی یا همان جهاد سازندگی سابق از اوایل پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس همواره به نیکی یاد شده چرا که از همان دوران، مدیرانی ایثارگر و از جان گذشته و خدمتگزار مردم در آن خدمت می کردند.

وی افزود: خوشبختانه این سازمان و دستگاه دولتی در حال حاضر نیز توسط مدیرانی دلسوز ، ایثارگر و خدمتگزار مردم اداره می شود و از این حیث جای تقدیر و تشکر دارد.

علیلو با اشاره به ویژگی‌های ریاست سازمان جهادکشاورزی استان گفت: داشتن صداقت، سلامت و برخورداری از صراحت بیان برای ابراز مشکلات و موانع موجود و ترسیم اوضاع و احوال موجود و ارائه راهکارهای قابل اجرا برای حل این موانع به دلیل داشتن دانش موردنیاز در حیطه کاری مرتبط از خصوصیات اصلی ایشان بوده و اگر این دو ویژگی در هر مدیری باشد می تواند سازمان و مجموعه را به درستی راهبری و هدایت کند.

وی به اهمیت و حساسیت حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: به دلیل اهمیت زیاد حوزه کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی استان،لازم است با توجه بیشتری رصد و پایش شود و انتظارات و مطالبات بررسی گردد.

وی به دلایل اهمیت این حوزه اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مواد غذایی و مصرفی کشور از طریق محصولات کشاورزی و دامداری تامین می شود و به اقتصاد روستایی مربوط می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی افزود: باید با توجه ویژه و با برنامه های جامع از این اقتصاد پشتیبانی شود و این در حیطه مدیران حوزه های مختلف سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت معیشتی عشایر و روستاییان دشوار است، افزود: نباید منابع و مراتع این قشر ضعیف از بین برود چرا که اقتصاد عشایر و روستاییان از طریق کشاورزی و دامداری در مراتع تامین می شود و مدیران برای توسعه اقتصاد روستایی باید بتوانند ارتباط سازنده و موثری با این جوامع داشته باشند که آن هم نیازمند مطالعات، آسیب شناسی و بازنگری وضعیت فعلی این بخش است.

وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد روستایی و تاثیر آن در اقتصاد کلان کشور گفت: توسعه و بهبود اقتصاد روستایی می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته و باعث مهاجرت معکوس شود که این شرایط می تواند کشاورزی و دامپروری را توسعه، تولید را افزایش و اقتصاد کلان را بهبود بخشد.

علیلو با اشاره به امنیت غذایی و تاکید مقام معظم رهبری به اهمیت تامین امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی در جامعه تحقق نخواهد یافت مگر اینکه برنامه ریزیهای دقیق با استفاده از روشهای علمی و تجربی باهم درآمیخته شده باشد و اقدامات مناسب برای این هدف عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: عوامل دیگر در عدم تحقق این امر، سودجویی و فرصت طلبی برخی افراد است که باید با کوتاه کردن دست این افراد به سرمایه های موجود، از امنیت غذایی کشور دفاع کرد.

علیلو با بیان اینکه یکی از این سرمایه ها اراضی زراعی و باغی است، گفت: متاسفانه هر روز شاهد این ماجرا هستیم که این منابع و سرمایه ها توسط افراد سودجو و فرصت طلب مورد تعرض قرار می گیرد و برخی افراد دیگر به این تعرض و فساد کمک می کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی از مدیران سازمان جهادکشاورزی خواست تا با قاطعیت، قدرت و قوت و بدون هیچ هراسی از هر فردی و هر مسئولی در این حوزه عمل کنند و افزود: دادستانی استان آذربایجان شرقی همواره در کنار این مدیران خواهد بود.

علیلو به  برنامه هایی جهت پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید برنامه هایی تدوین و پیاده سازی شود که از تغییر کاربری قبل از لزوم بر تخریب جلوگیری گردد چرا که برخورد و مقابله همواره هزینه زا می باشد و در سرمایه های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیتهای روستاها در بخش کشاورزی در اوایل انقلاب گفت: تا اواخر دهه هفتاد به خوبی و با برنامه ریزی از این ظرفیتها و منابع استفاده می شد و اگر امروز فعالیتهای درخشان جهادکشاورزی به خوبی نمایان می شود و رئیس جمهور محبوب حال حاضر آیت الله رئیسی به خوبی به آن اشاره کرده و اهمیت آن را به مدیران متذکر شده است، ناشی از همان فعالیتهای زمان انقلاب بود و از طریق نهادهای مردمی با عنوان شورای اسلامی روستاها، این تشکل ها شکل گرفته بود.

وی افزود: اگر خود را پیرو و سرباز مقام معظم رهبری می دانیم باید از هیچ کسی هراسی نداشته و صادقانه به جامعه و مردم خدمت کنیم و حقوق کل جامعه را در نظر بگیریم.

علیلو یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را بنگاه های معاملاتی املاک دانست و گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت وسازهای غیرمجاز توسط بنگاه های معاملاتی املاک جزو حساسیتهای دادستانی کل استان بوده و به شدت با تخلفات بنگاه ها برخورد می شود لذا از مدیران شهرستانها می خواهم تا اجازه تخلف به این بنگاه ها داده نشود و سریعاً در صورت مشاهده تخلف گزارش شود.

وی در ارتباط با کمیسیون رفع تداخل امور اراضی گفت: این کمیسیون در سطح بالایی تشکیل می شود و از ظرفیت این کمیسیون برای اهداف مثبت و منفی می توان استفاده کرد بنابراین مدیران شهرستانها و اعضایی که در کمیسیون حضور دارند باید با دقت و نظارت بیشتری اقدام به صدور رای کنند چرا که باید هم حقوق بیت المال و حق الناس مدنظر رای دهندگان باشد.

دکتر علیلو به وظایف و تکالیف مدیران جهاد کشاورزی در ارتباط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و احکام قطعی صادر شده از سوی دادگاه ها  برای بحث کاربری اراضی زراعی و باغی 2 حالتی است که مدیران می توانند با استفاده از این دو ظرفیت در این ارتباط تصمیم گیری کنند که البته این تصمیم گیری باید با تدبیر باشد.

وی از سرهنگ کاظم پور فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان به جهت تلاش خود برای جلوگیری از تخلفات در تغییر کاربری تقدیر کرد و هفته نیروی انتظامی را به تامین کنندگان امنیت کشور و برقراری نظم عمومی و پیشگیری از تخلفات تبریک گفت.

 دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی به حساسیت در اجرای احکام محکومیت قطعی صادر شده از دادگاه ها در ارتباط با اراضی زراعی و باغی اشاره کرد و گفت: در مراجعه  و بازرسی از چندین شهرستان مشاهده شده که تعداد قابل توجهی از احکام محکومیت قطعی وجود دارد که بدون اجرا به دلیل عدم پیگیری همکاران جهادکشاورزی شهرستان بلاتکلیف باقی مانده است.

 وی با بیان اینکه در دوران ریاست آیت الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه و در حال حاضر ریاست حجت الاسلام محسنی اژه ای قانونی مبنی بلاتکلیفی اجرای حکم به دلیل نبود ماشین آلات و دیگر امکانات در دستگاه دولتی وجود ندارد، افزود: اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکند، برخلاف میل باطنی به دلیل ترک فعل باید با متخلفین برخورد قانونی و قضایی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و حساسیت دادستانی در قبال این موضوع که منبعث از حساسیت مقام معظم رهبری می باشد، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت دادستانی بتوان از پتانسیل دیگر دستگاهها در راستای اجرای قانون و وظایف محوله سود جست.

مهندس اکبر فتحی ضمن اشاره به محدودیتهای موجود در جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار داشت: علیرغم تمامی کاستی ها تلاش شده است در ارتباط با امور اراضی منابع مالی لازم تامین گردد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تغییر کاربری در شهرستانها که حتی در شهرستانهای دورافتاده نیز کم کم در حال وقوع است، تغییراتی است که در حرائم شهرها ( که دو دستگاه شهرداری و امور اراضی متولی آن هستند) صورت می گیرد گاهاً مشاهده می شود که شهرداریها بدون استعلام از امور اراضی اقداماتی انجام می دهند که مغایر با قوانین مدنظر جهادکشاورزی است و بیشترین تغییر کاربری‌های صورت گرفته در حرائم حاصل این مغایرت در دیدگاه هاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول