اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پارلمان اروپا کاهش تنش در لبنان و حل مسالمت آمیز اختلافات را خواستار شد

پارلمان اروپا در واکنش به حوادث بیروت، طرف‌ها را به آرامش دعوت کرده و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو را خواستار شد.

پارلمان اروپا کاهش تنش در لبنان و حل مسالمت آمیز اختلافات را خواستار شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات ارشد پارلمان اروپا روز پنجشنبه در واکنش به حوادث بیروت، کاهش تنش و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو را خواستار شد.

به نوشته وبگاه پارلمان اروپا، «دیوید مک‌آلیستر» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد و «ایزابل سانتوس» رئیس نمایندگی روابط با کشورهای شرقی در بیانیه‌ای نوشتند: «از دیدن تصاویر خشونت‌های امروز در بیروت که یادآور گذشته لبنان بود، متأثر شدیم. از همه طرف‌ها می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کرده و به‌جای خشونت وارد گفت‌وگو شوند».

در بیانیه پارلمان اروپا آمده است، این نهاد به‌طور دقیق تحولات لبنان را پایش می‌کند و ماه آینده میلادی، هیأتی را به بیروت اعزام می‌کند. رهبران سیاسی لبنانی باید به منظور جلوگیری از افزایش خشونت‌ها، خویشتن‌داری و ورود طرف‌ها به گفت‌وگو برای حل اختلافات را خواستار شوند.

پارلمان اروپا بدون محکوم کردن عوامل حمله به تظاهرات مقابل کاخ دادگستری بیروت و بدون تأکید بر حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان نوشت: «از مقامات لبنانی می‌خواهیم به رویه‌های قضایی و استقلال قضایی احترام بگذارند و به هر تلاشی که اجازه بدهد درباره مسئولان تصمیماتی که به انفجار بیروت منتهی شد به‌طور مناسب تحقیق شده و عوامل آن پاسخگو قرار گیرند، کمک کنند».

در این بیانیه آمده است:‌ «واضح است که تحقیقاتی موثر، بی‌طرفانه، مستقل و شفاف درباره انفجار بندر بیروت اولویتی است که باید تضمین شود».

درگیری‌های روز پنجشنبه در بیروت پس از آن آغاز شد که منابع لبنانی، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند. 

سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت، صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

لحظاتی پس از انتشار گزارش تظاهرات روز پنجشنبه، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها خبر دادند. تاکنون در نتیجه این خشونت‌ها شش کشته و حدود شصت زخمی گزارش شده است.

شبکه «المیادین» به نقل از سران جنبش‌های حزب‌الله و امل گزارش کرد، گروه‌های وابسته به حزب‌ «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» (نزدیک به سعودی و آمریکا) امروز به سمت تظاهرات‌کنندگان در بیروت تیراندازی کردند.

حزب‌الله و امل در بیانیه‌ای مشترک، همه را به آرامش و عدم کشیده شدن به «فتنه خبیث» فراخواندند. در ادامه این بیانیه آمده، شرکت‌کنندگان در تجمع مسالمت‌آمیز در برابر کاخ دادگستری از سوی تک‌تیراندازان هدف قرار گرفتند.

این دو جنبش اعلام کردند، مسؤولیت این فتنه بر عهده تحریک‌کنندگان و کسانی است که در پشت خون شهدا و قربانیان انفجار بیروت پنهان شده‌اند تا به اهداف سیاسی مخرب خود برسند.

در همین ارتباط، میشل عون رئیس جمهور لبنان هم در واکنش به حوادث امروز گفت که استفاده مجدد از سلاح قابل پذیرش نیست و حکومت، آزادی بیان را تضمین خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تحقیقات به مجازات عامل و مشوّقان آن ختم خواهد شد، به مردم لبنان قول خواهد داد که این کشور به عقب باز نخواهد گشت.

پایگاه خبری «العهد» با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد این مسئله پرداخت و نوشت، در لبنان یک گروه سیاسی و رسانه‌ای وجود دارند که به هر طرفی که آمریکا حرکت کرد، حرکت می‌کنند؛ افرادی که می‌توان آنان را «بردگان» آمریکا در لبنان قلمداد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول