اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

هشدار درباره یک خطر!/ بالندگی در حوزه موسیقی به شرط حمایت

جوانان استان ایلام در آواز اساطیر کردی دارای استعداد درخشانی هستند این در حالی است که سختگیری‌ها و هموار نبودن مسیر باعث سردرگمی و رفتن آنها به سمت موسیقی‌های زیرزمینی شده است.

هشدار درباره یک خطر!/ بالندگی در حوزه موسیقی به شرط حمایت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، به هر نقطه از مناطق کردنشین گذری داشته باشیم، با فرهنگ اصیل این مناطق در نگاه اول آشنا می‌شویم، زیبایی‌های مناطق کردنشین از کردستان گرفته تا کرمانشاه و ایلام طراوت خاصی به سرزمین ایران داده است.

هنر را باید در سرزمین کردها یافت اما برخی از این هنر بین این مناطق مشترک هستند، که گویی مردم ایران این هنر را محصول کردها می‌دانند چرا که با روح و جسم مردمان کردنشین عجین شده است.

آواز کردی در ایلام آنچنان جایگاهی در فرهنگ و سنت این مردم دارد که در هر خانه‌ای از این استان صدایی دلنشین طراوتی را بر دل آن خانه بسته است؛ این آواز از شور و شوق جوانان و حتی پیران با سازهای سنتی شکل گرفته است.

آواز کردی که جوانان این استان به صورت سنتی فرا گرفته‌اند به مرور زمان دچار تغییراتی می‌شود که دیگر جوانان شوقی برای ادامه‌ی راه ندارند چرا که در این وادی به علت عدم حمایت شناخته نمی‌شوند و مجبور به استفاده از فضاهای مجازی و حتی موسیقی‌های زیرزمینی می‌شوند.

نام بردن از موسیقی زیرزمینی شاید در وهله نخست این فکر را به ذهن متبادر سازد که این نوع موسیقی وجاهت قانونی ندارد و موسیقی خوبی نیست در حالی که برخی هنرمندان آثاری می‌سازند که از نظر محتوا، موسیقی و کلام کاملا مناسب بوده و مضامین عارفانه یا اجتماعی خوبی دارد، همه جا شنیده می‌شود و همه از آن استقبال می‌کنند اما چون مجوزی برای آن گرفته نمی‌شود، در زمره موسیقی‌های غیرمجاز قرار می‌گیرد.

جوانان ایلامی به آواز کردی علاقه دارند

تابش یکی از آوازخوانان جوان ایلامی به فارس گفت: چند سال است که آواز کردی را به صورت سنتی فرا گرفته و در مراسمات شاد از آن استفاده می‌کنم؛ جوانان با استعدادی در این استان می‌بینم که شوق خاصی به آواز خواندن دارند. 

وی افزود: وقتی کسی صدای خوشی دارد باید از آن استفاده کند اما برای خواندن فقط صدای خوش مطرح نیست باید آواز خوان نت‌ها و ریتم‌های آواز را یاد بگیرد و بداند چگونه و در کجا از آنها استفاده کند؛ فقط جوانان این استان به صورت شخصی و سنتی می‌خوانند که نیازمند است مسوولان نسبت به این موضوع اقدامی انجام دهند.

لزوم حمایت و توجه به جوانان با استعداد در حوزه موسیقی

 احمدی یکی دیگر از خوانندگان ایلامی به فارس گفت: هر هنری باید در ذات فرد قرار گرفته باشد و از آن به نحوی استفاده کرد که فرد را دچار مسائلی نکند؛ آواز خواندن جزئی از این هنر ذاتی است که از حنجره فرد تراوش می‌کند اما این حنجره طلایی نیاز به ساختار قوی دارد که استفاده از اساتید مجرب برای جوانان مبتدی نیاز است؛ همچنین با حضور در کلاس‌های موسیقی می‌توان به این امر کمک کرد؛ نیاز است که راه را برای عرضه حضور جوانان در برنامه‌های مختلف باز کرد تا آنها هم شکوفا شوند.

وی افزود: اگر مسوولین برای مجوز دادن به شعر و موسیقی همکاری نکنند خوانندگان زیر زمینی پر رنگ‌تر می‌شوند؛ جوانان مستعد در این زمینه در حال نابودی و به سمت فضای مجازی برای شناخته شدن هستند.

ساخت کلیپ‌های موسیقی آن هم به صورت زیرزمینی

سعید محمودی سرپرست امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اگر در زمینه موسیقی‌های زیرزمینی که بدون مجوز اقدام به این کار صورت بگیرد قطعاً با هماهنگی اداره اماکن نیروی انتظامی و ورود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برخورد قانونی با این موضوع اقداماتی صورت خواهد گرفت ولی همانطور که هم در فضای مجازی شاهد هستیم خوانندگانی به صورت زیر زمینی اقدام به ساخت کلیپ‌هایی می‌کنند که قطعاً باید با آنها برخورد صورت بگیرد ولی تا الان حتی تذکری به این عوامل داده نشده است.

وی افزود: هیچگونه موانعی سر راه ورود جوانان علاقمند به حوزه موسیقی در استان ایلام وجود ندارد علی‌رغم اینکه در استان ایلام در هر جایی و مکانی افراد علاقه خاصی به آواز دارند و خواننده هستند و باید به صورت آکادمی و یک سری شرایط خاصی که در این زمینه نیاز است ورود پیدا کنند.

سرپرست امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قبلا کسانی به صورت کافه‌ای اقدام به برگزاری مراسمات می‌کردند اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین انجمن موسیقی ایلام با دعوت از این افراد از آنها خواستند که طبق قوانین شعر و موسیقی که مورد تایید قرار می‌گیرد مجوزات لازم دریافت و اینگونه مراسمات طبق قوانین انجام شود. 

وی افزود: ما از افراد و خوانندگانی که با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه موسیقی همکاری می‌کنند مجوز دایر کردن آموزشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های موسیقی و آواز دادیم که بتوانند نسل جوانی که علاقمند به این حوزه هستند به این سمت هدایت شود و از آنها در زمینه‌های برگزاری کنسرت مراسمات حمایت کامل خواهیم کرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به دنبال افرادی که علاقه به حوزه موسیقی دارند برویم اگر کسی در این زمینه استعداد دارد با مراجعه به انجمن موسیقی ایلام تست آواز انجام دهد و در صورت موفقیت در این کار به آموزشگاه‌های موسیقی جهت آموزش معرفی خواهند شد تا بتوانند در آنجا پایه‌های اولیه و اصلی موسیقی را فرا بگیرند.

حمایت از هنرمندان در انجمن موسیقی

الهام عبداللهی مسوول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به فارس گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای انجمن موسیقی است که وظیفه این انجمن حمایت از هنرمندان است ولی این امکان وجود دارد اما کسانی هستند که با این وجود به سمت موسیقی علمی هدایت نشده‌اند همچنین کسانی نیز هستند که به صورت دانشگاهی یا در آموزشگاه‌های موسیقی مدرک گرفته‌اند یا هنرمندان موسیقی که در انجمن موسیقی استان در حال فعالیت هستند.

مسوول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: در چند سال اخیر مجوز تاسیس آموزشگاه‌های موسیقی و آواز به ثبت رسیده است تعداد بسیاری هنرمند در این آموزشگاه موسیقی و آواز فرا می‌گیرند.

وی افزود: چندین سال است که آموزش و پرورش نتوانسته است که هنرستان موسیقی ایجاد کند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال اخیر هنرستان موسیقی تاسیس کرده است که حتی مکان آن هم متعلق به خود این اداره است.

عبداللهی ادامه داد: چه تعداد دانش آموزانی که می‌خواستند به هنرستان بروند اما به علت عدم هنرستان موسیقی تغییر رشته داده‌اند و محروم شده‌اند اما در این دو سال هنرستان دخترانه و پسرانه در رشته‌های مختلف موسیقی، سینما و نمایش برای دانش آموزان علاقمند تدریس می‌شود.

وی گفت: مگر انجمن موسیقی ایلام اولین سال است که کار می‌کند این انجمن سال‌هاست در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند الان چندین سال است که با رای اعضای آن رئیس انتخاب می‌شود در مجتمع ارشاد کلاس‌های موسیقی برگزار می‌کنیم؛ برای کلاس آواز اساتید مجربی مثل (شوهانی و نجفیان) تدریس می‌کنند.

عبداللهی در پایان گفت: کسانی که خود علاقه مند هستند به روش قانونی وارد این حوزه شوند اگر به اداره فرهنگ و ارشاد مراجعه کنند قطعاً به نتایج دلخواه خود می‌رسد ولی کسانی هستند که در آن حد نیستند و سواد علمی ندارند بعد از گرفتن مدرک دیپلم پیگیر سراغ کارهای علمی موسیقی حتی در حوزه خوانندگی هم ریتم‌های خاص خود دارند، نیستند این دلیلی نیست که هرکس صدای خوبی دارند حتماً باید مجوز یک خواننده بگیرد هم بر اساس اصول علمی است که هر کسی که تست آواز و در کلاس شرکت کنند نمی‌توان گفت که خواننده است.

قابل توجه مسوولین حوزه‌های هنری استان امیدواریم با شناسایی نخبگان در حوزه موسیقی آنها را به سمت اصول علمی این کار هدایت کنند؛ اگر موانعی سر راه جوانان مستعد حوزه موسیقی قرار داشته باشد امیدواریم با رفع این موانع آنها را از این کار دلسرد نکرد.

 اکنون مسئله جدی به عنوان موسیقی زیرزمینی نداریم و بدون شک سختگیری در حوزه موسیقی سبب زیر زمینی شدن این هنر می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول