اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

آخرین وضعیت ترخیص ۴۶۰۰ دستگاه کامیون از گمرک/ ثبت‌نام نوسازی ۲۰۰ ناوگان جدید از محل تولید داخل‌

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کم‌تر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است؛ هم‌چنین ۱۰۰۰ دستگاه کامیون نیز پیش از این،‌ از گمرک ترخیص شد بنابراین از محل کامیون‌های با عمر سه سال و کم‌تر، ۴۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.

آخرین وضعیت ترخیص ۴۶۰۰ دستگاه کامیون از گمرک/ ثبت‌نام نوسازی ۲۰۰ ناوگان جدید از محل تولید داخل‌

‌داریوش امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در باره آخرین آمار نوسازی ناوگان کامیونی از دو محل «واردات کامیون با عمر حداکثر سه سال« و «تولید داخل» اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سال گذشته تلاش کردند نوسازی ناوگان کامیونی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

* نوسازی 4600 دستگاه کامیون از محل واردات کامیون‌‌‌های با عمر 3 سال

وی اظهار کرد: طبق آخرین آمار رسمی که گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، تعداد 3600 دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یک‌هزار دستگاه کامیون نیز پیش از این،‌ از گمرک ترخیص شده بود و بنابراین از محل کامیون‌های با عمر سه سال و کمتر، تعداد 4600 دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع و سرخط کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های متولی، شرایط ترخیص این کامیون‌ها تسهیل شد‌، موانعی که وجود داشت که تا اندازه‌ای برطرف شده است، همچنین فرآیند‌های دو مرحله‌ای حذف و یک مرحله‌ای شد‌.

وی اضافه‌ کرد: ‌امیدواریم در اسرع وقت این 3600 دستگاه کامیون هم از گمرکات ترخیص و به ناوگان کامیونی کشور اضافه شود تا به این ترتیب متوسط سن ناوگان کامیونی کاهش یابد و جزو ناوگان جوان لحاظ شود.

*‌ ثبت 200 تقاضای نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولید داخل

امانی بیان کرد: همچنین در پروژه نوسازی ناوگان کامیونی، با سه شرکت تولیدکننده داخلی در موضوع تولید کامیون قرارداد داریم که این قراردادها جاری است و تاکنون تعدادی از رانندگان برای نوسازی مراجعه کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که ‌از محل تولید داخل تاکنون چه میزان تقاضا ثبت شده است؟ گفت:‌ نزدیک به 200 دستگاه کامیون، از محل تولید داخل ثبت نام شده است و این کار ادامه دارد، امیدواریم موضوع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را با اصلاح قانون‌ افزایش دهیم که این موضوع قطعا روند استقبال از نوسازی ناوگان داخل را هم افزایش می‌‌دهد.

* پیگیری افزایش زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات به 10 سال

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: این تسهیلات که 80 درصد قیمت کامیون است، از محل وجوه اداره‌ شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود، نرخ سود این تسهیلات میانگین 6 درصد و پنج ساله است، این مدت زمان پرداخت اقساط، کوتاه است و دنبال این هستیم که با اصلاح قانون، مصوبه بگیریم و مدت بازپرداخت اقساط را به 10 سال افزایش دهیم.

* سهم 10 درصدی اسقاط کامیون در تأمین مالی کامیون جدید/ آورده راننده کمتر از 15 درصد

امانی درباره موضوع اسقاط در این طرح نوسازی ناوگان کامیونی توضیح داد: حتما موضوع اسقاط ناوگان فرسوده مطرح است، ما نوسازی را در دستور کار قرار دادیم بنابراین افزایش ناوگان در دستور کار نیست و در هر دو بخش «واردات کامیون با عمر سه سال» و «تولید داخل»، طبق قانون باید اسقاط کامیون انجام شود.

وی درباره سهم اسقاط کامیون در تأمین مالی خرید کامیون جدید برای راننده، اظهار کرد: از محل اسقاط کامیون‌ها، قیمت‌ها متفاوت است، اما تقریبا کمتر از 10 درصد کل رقم کامیون جدید، از محل اسقاط کامیون قدیمی برمی‌گردد، 80 درصد هم تسهیلات سازمان راهداری خواهد بود و کمتر از 15 درصد آورده نقدی متقاضی است.

*‌ نوسازی ناوگان مینی‌بوسی امسال در دستور کار

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ‌امسال همچنین به دنبال این هستیم که اگر ظرفیت اعتباری ما جواب دهد، در موضوع بخش مسافری با اولویت ناوگان مینی‌بوسی، سپس ون، سواری کرایه و سپس اتوبوس‌ها اقدام کنیم که امیدواریم این ظرفیت‌سازی به خوبی انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول