اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گام بلند دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی دستگاه تولید ماسک سه لایه جراحی در کشور

با توجه به نیاز کشور در روزهای شیوع کرونا به ماسک، یکی از طرح‌های کلان ملی فناوری در این حوزه عملیاتی و دستگاه تولید ماسک سه لایه جراحی تولید شد.

گام بلند دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی دستگاه تولید ماسک سه لایه جراحی در کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  با شیوع بیماری کرونا در کشور، برخی نیازها به شکلی جدی خودنمایی کرد و بازار آنها با کمبود مواجه شد. یکی از این محصولات، تامین ماسک در کشور بود که در آغازین روزهای شیوع این بیماری به شدت دچار نوسان شد. بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از طرح‌های کلان خود را تامین این نیاز ملی تعیین و با حمایت از شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان، اقدام به تامین بازار آن کرد.

بر همین اساس و در این پروژه ملی، طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک 3 لایه جراحی در کشور آغاز شد. اجرای این طرح با چالش‌هایی در بخش‌های «طراحی و ساخت قطعات مکانیکی»، «طراحی و ساخت بردهای الکترونیکی»، «طراحی و ساخت قطعات پاورالکترونیک»، «طراحی سیستم کنترلPLC» و غیره مواجه بود.

 

بازار محصول

همه شرکت‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی که قصد تولید ماسک داشته داشتند، مشتریان بالقوه این پروژه ملی هستند. در حال حاضر نیز بنیاد برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت مپنا، پارک علم و فناوری و شرکت‌های خصوصی از تولیدات این شرکت بهره می‌برند.

 

مزیت رقابتی محصول

کیفیت بالای قطعات و خواب کم دستگاه، ارائه خدمات پس از فروش قوی، سریع و ارزان و همچنین قیمت مناسب دستگاه در مقایسه با نمونه‌های خارجی آن مهم‌ترین مزایای استفاده از این دستگاه ایرانی است. این دستگاه گواهی تولید ماسک از سازمان غذا و دارو را دارا است و ماسک‌های این شرکت منطبق با استانداردها تولید می‌شود.

 

میزان تولید و صرفه‌جویی ارزی

این شرکت موفق به بومی‌سازی 100 درصدی دستگاه شده است. در حال حاضر 70 دستگاه تولید ماسک جراحی 3 لایه تولید شده و 40 دستگاه فروخته شده است. به طور تخمینی می‌توان گفت تولید داخل هر دستگاه و نصب آن حدود یکصد هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در پی دارد و با توجه به نیاز بالای کشور به این دستگاه‌ها، توجه به تولیدات داخلی این محصول صرفه‌جویی بسیار بالایی برای کشور خواهد داشت.

 

اشتغال‌زایی

طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک 3 لایه جراحی برای حدود 300 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم دارد با فروش هر دستگاه به اشخاص دیگر، اشتغالی در حد 10 نفر مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم ایجاد می‌کند. تخصص‌های مختلفی چون برق قدرت، الکترونیک، مخابرات، مکانیک و غیره در این طرح به کار گرفته شده‌اند.

 

نوآوری های فناورانه در سطح ملی و بین‌المللی

با اجرای این طرح، فناوری طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک 3 لایه جراحی، برای نخستین بار در کشور بطور صددرصدی بومی‌سازی شد. در مسیر ساخت این دستگاه، بخش‌های مختلفی از جمله طراحی و ساخت قطعات مکانیکی، طراحی و ساخت برد های الکترونیکی، طراحی و ساخت قطعات پاورالکترونیک، طراحی سیستم کنترلPLC  و غیره آماده شده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول