اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار سیاست‌مدار آمریکایی درخصوص شکست توافقات سازش با تل‌آویو

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی درخصوص شکست توافقات سازش کشورهای عربی و تل‌آویو به دلیل عقب‌نشینی آمریکا در صحنه جهانی هشدار داد.

هشدار سیاست‌مدار آمریکایی درخصوص شکست توافقات سازش با تل‌آویو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات سابق آمریکایی درخصوص شکست طرح توافق‌های سازش کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی هشدار داد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «دیوید فریدمن» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در کنفرانس سالانه این رسانه صهیونیستی گفت، عقب‌نشینی آمریکا از صحنه جهانی ممکن است به شکست این توافقات منجر شود.

فریدمن در این‌باره مدعی شد: «این طرح در صورتی که آمریکا از صحنه جهانی عقب‌نشینی کرده و نتواند ارزش‌های آن در منطقه را برجسته کند، عملی نخواهد بود».

این دیپلمات سابق آمریکایی افزود، توافق میان رژیم صهیونیستی و چند کشور منطقه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به این دلیل محقق شد که با پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و امنیتی یک آمریکای قوی همراه بود.

فریدمن به نحوه اجرای عملیات خروج آمریکا از افغانستان اشاره‌ای نکرد اما  تأکید  کرد که دولت «جو بایدن» باید کشورهای عربی را متقاعد کند که می‌توانند به آمریکا به‌عنوان یک متحد منطقه‌ای قدرتمند اتکا کنند.

او در ادامه افزود: «کشورهای عضو این توافقات و کشورهایی که ممکن است به آن ملحق شوند این سوال را می‌پرسند که "آیا آمریکا در آینده شریک قابل اتکایی خواهد بود؟" تمام این کشورها به آمریکایی قدرتمند وابسته هستند».

در همین کنفرانس، هنگامی که جروزالم پست از «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی سوال پرسید، او در پاسخ گفت، معتقد است کشورهای بیشتری این رژیم را به رسمیت خواهند شناخت. (جزئیات بیشتر)

او بدون اشاره به راکد ماندن طرح سازش کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و بی‌نتیجه ماندن توافق سازش سودان و این رژیم پس از نزدیک به یک سال مدعی شد: «توافقات ابراهیم مسیری قابل اثبات است که همه مردمان این منطقه می‌توانند انتخاب کنند. اسرائیل ملت صلح است و فلسطینی‌ها می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند».

این در حالی است که پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا روز یکشنبه در یادداشتی به قلم «لورا کِلی» آورده است، با گذشت یک سال از امضای توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی و بحرین، این طرح با عدم پیشبرد مواجه شده است.

فریدمن در کنفرانس سالانه جروزالم پست درباره توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ نیز مدعی شد: «دولت بایدن باید یکی از این دو مسیر را دنبال کند:‌ یا برنامه هسته‌ای ایران را از طریق تحریم‌های حداکثری و اقدامات پنهانی متوقف کند یا وارد گفت‌وگو با هدف رسیدن به توافقی جدید شود که جایگزینی برای برجام باشد».

سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی ضمن هشدار درخصوص رفه برخی تحریم‌ها از سوی واشنگتن برای ترغیب تهران برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام گفت: «اهمال در مقابل تحریم‌ها، کاهش فشار و التماس برای رسیدن به یک خروجی دیپلماتیک، با عقل جور در نمی‌آید».

جمهوری اسلامی ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. پس از این توافق، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد، تاسیسات هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت شدید و گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

اما اندکی بعد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، دولت ترامپ با زیر پا گذاشتن این توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود، از برجام خارج شده و شدیدترین نظام تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

ترامپ معتقد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره کشانده و توافق بهتری با ایران حاصل کند. دولت ترامپ در حالی سیاست تحریم همه جانبه را علیه ایران اعمال کرده بود که همه‌گیری کرونا بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران را در نوردیده بود و محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، تامین بسیاری از داروها و مواد ضروری برای ایران را با دشواری مواجه کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول