اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دخالت امارات، آمریکا و انگلیس در انتخابات عراق

برخی سیاستمداران عراقی با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

دخالت امارات، آمریکا و انگلیس در انتخابات عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شمارش آراء انتخابات پارلمانی عراق که پس از پایان برگزاری آن در ساعت ۱۸:۰۰ یکشنبه پیش (۱۰ اکتبر)، آغاز شد، هنوز نهایی و رسمی اعلام نشده است اما طبق جدیدترین آمار اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق از نحوه توزیع کرسی‌های پارلمانی میان ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی مختلف، جریان صدر با ۷۲ کرسی در صدر قرار دارد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» و ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» هر یک با ۳۷ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.(جزئیات بیشتر)

بنا بر نتایج اعلامی، هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی عراق، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است. ائتلاف‌های سیاسی مختلف نیز در حالی رایزنی با یکدیگر برای ایجاد همپیمانی‌های جدید مانند دوره‌های پیشین هستند. در این میان برخی از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و مقامات سیاسی عراق مدعی تقلب و دستکاری نتایج در این انتخابات هستند و از نقش امارات، انگلیس و آمریکا در این امر خبر می‌دهند.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام می‌شود اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات  اخیرا در پی افزایش اعتراض‌ها به نتایج اعلامی، تاکید کرد که به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

«حسین علی جاسم» نامزد انتخاباتی از حزب «حرکه حقوق» به ریاست «حسین مونس» از دخالت آمریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العهد»، امروز (شنبه، ۱۶ اکتبر) تاکید کرد: اشتباهاتی که با انتخابات پارلمانی همراه شد، صرفا تصادفی یا خودسرانه نبود. تقلب که با این انتخابات پارلمانی همراه شد،  به نفع کشورهای خارجی برای تضعیف نیروهای مقاومت است. 

حسین علی جاسم تاکید کرد: نیروهای سیاسی شواهد قانع‌کننده ای برای اثبات دخالت آمریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات دارند و نیروهای سیاسی متضرر در این انتخابات، از روشهای قانونی برای اعتراص و به چالش کشیدن مشروعیت این نتایج استفاده می‌کنند.

«محمود المشهدانی» رئیس پیشین پارلمان عراق نیز فرضیه هک کردن و دخالت سایبری از سوی برخی کشورهای خارجی را تایید کرد و بدون نام بردن از کشوری با تایید تقلب در این انتخابات گفت: نفوذ در این انتخابات سایبری بود که تنها از سوی برخی کشورها امکان پذیر است و این چیزی نیست که نهادهای سیاسی عراقی بتوانند انجام دهند». 

«سید صدرالدین قبانجی» خطیب نماز جمعه نجف اشرف نیز دیروز (جمعه، ۱۵ اکتبر) تقلب در انتخابات پارلمانی عراق را تایید و آن را «اظهر من الشمس» خواند و از احزاب سیاسی خواست قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفت‌وگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند.

وی انتخابات اخیر عراق را تجربه‌ای موفق از نظر سیاسی و مذهبی دانست و گفت که مردم عراق کار خود را کرده‌اند و اکنون توپ در زمین کمیساریای انتخابات و نهادهای سیاسی کشور است.

امام جمعه نجف اشرف در ادامه گفت که کمیساریای انتخابات عراق تایید کرده که دو میلیون رای شمرده نشده است و این یک علامت سوال بزرگ درباره نقش کمیساریا است و موجب بی اعتمادی به آن می‌شود.

قبانجی از کمیساریای انتخابات خواست با شفاف‌سازی، عراق را از بحران نجات دهد و سپس این سوال را طرح کرد: «چرا شمارش آرا در کشور امارات انجام شد؟»

«محمود الحیانی» نامزد ائتلاف فتح در استان الانبار عراق برای انتخابات عراق نیز مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت: همه از دور تا نزدیک می‌دانند که تقلب شده است و نسبت این تقلب در استان الانبار صددرصد است.

«ندی جودت» عضو فراکسیون "النصر" در پارلمان سابق عراق نیز برخی احزاب سیاسی را به سرقت آراء در جریان شمارش آراء متهم کرد.
وی در گفت‌وگو با «المعلومه» اظهار داشت: احتمال تقلب، وجود داشت ولی سرقت آراء به این شکل زشت، غیرقابل پیش‌بینی بود. جودت با انتقاد از ساز و کار شمارش آراء، بر ضرورت محاکمه همه کسانی که در سرقت آراء مردم دست دارند، تأکید کرد.

«قیس الخزعلی» رئیس جنبش عصائب اهل حق نیز چند روز پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: « به احتمال زیاد به زودی اطلاعاتی به دست می‌آوریم که وجود تقلب در انتخابات را تایید می‌کند».

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول