اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تنش بین واشنگتن و تل‌آویو به دلیل عدم هماهنگی میان لاپید و بنت

یک روزنامه عبری از تنش میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر موضوع بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس به دلیل عدم هماهنگی میان «یائیر لاپید» و «نفتالی بنت» خبر داد.

تنش بین واشنگتن و تل‌آویو به دلیل  عدم هماهنگی میان لاپید و بنت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه رژیم صهیونیستی از موافقت «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی طی تماس‌ها و دیدارهای اخیر با مقامات آمریکایی، در سایه مخالفت شدید «نفتالی بنت» با این امر، خبر داد.

کنسولگری آمریکا در بیت‌القدس شرقی واقع شده به مدت ۲۵ سال دفتری مستقل بوده که مقر روابط دیپلماتیک با فلسطینی‌ها به شمار می‌رفت اما  در سال ۲۰۱۹ و به دنبال تصمیم‌ و گام‌ خصمانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تعطیل و در سفارت آمریکا پس از انتقال به قدس ادغام شد.

با اینکه کابینه جدید رژیم صهیونیستی بارها مخالفت خود با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را اعلام کرده اما دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» بر انجام این کار اصرار دارد. مقام‌های ارشد کابینه بنت، تصمیم آمریکا برای بازگشایی کنسولگری را یک مسأله سیاسی ناخوشایند می‌دانند که می‌تواند ائتلاف کابینه متزلزل آنها را بی‌ثبات کند.

اما بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، بایدن در گفت‌وگو با بنت طی سفر اخیرش به واشنگتن تاکید کرد که بازگشایی [کنسولگری] وعده انتخاباتی او بوده و هم‌اکنون نیز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا وعده داده که آن را اجرایی کند.

روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» با انتشار این مطلب نوشت که لاپید و بنت به دلیل مناقشه وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی در خصوص موضوع بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی و همسویی با آن با یکدیگر اختلاف دارند.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه سیاسی نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «تنش بین اسرائیل و آمریکا بر سر مسأله کنسولگری عمدتاً از عدم هماهنگی بین لاپید و بنت ناشی می‌شود».

به گفته این منبع سیاسی، پس از تشکیل دولت اسرائیل، لاپید در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شد که امکان بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی وجود دارد و به دلیل پیچیدگی‌ها موجود در ائتلاف دولتی، لاپید پیشنهاد کرد که این کار را پس از تصویب بودجه دولت در نوامبر نوامبر آینده انجام شود.

بر این اساس، بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با چشم انداز و پیشنهاد لاپید موافقت کرد و از مقدمات بازگشایی این کنسولگری  به شرطی که در تاریخ پیشنهادی وزیر خارجه اسرائیل باشد، سخن گفت و اجرای نهایی این تصمیم را، به منظور اطمینان از ثبات دولت اسرائیل به زمان تصویب بودجه آن موکول کرد.

این روزنامه نوشت: اما پس از گذشت یک ماه از گفت‌وگوی تلفنی لاپید و بلینکن و تشکیل دولت اسرائیل، تماسها میان مشاوران بنت و دولت آمریکا در خصوص مسأله کنسولگری مذکور در قدس شرقی آغاز شد و دولت بایدن متوجه شد که بنت اساسا و ضرف‌نظر از زمانبندی سیاسی پیشین، با بازگشایی این کنسولگری حتی پس از تصویب بودجه دولتش در کنست، مخالف است. این امری بود که بنت و هیأت همراهش در سفر اخیر به واشنگتن بر آن تاکید کردند.

بنا بر این گزارش، این تناقض در مواضع اسرائیل باعث شد وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته بگوید که قصد دارد این کنسولگری را با حضور لاپید طی دیدار آتی در واشنگتن، بازگشایی کند. بلینکن از موضع اسرائیل در مخالفت با این مرحله آگاه است و می داند که لاپید سعی کرده او را گمراه کند به همین دلیل است که بلینکن، ناامیدی واشنگتن را از تناقض در موضع اسرائیل ابراز کرد.

به نوشته این روزنامه عبری، لاپید ادعا می‌کند که با افتتاح دائمی کنسولگری مخالف است و او نمی‌دانست که اگر با دولت آمریکا توافقی حاصل نشود، گشایش یک طرفه کنسولگری را منجر خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول