اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«مجلس‌نامه غم» برگزیده کتاب سال عاشورا شد

معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان گفت: کتاب «مجلس‌نامه غم» با عنوان تاریخ تعزیه در همدان اثر اسماعیل مجللی برگزیده بخش ادبیات نمایشی دوسالانه کتاب عاشورا شد.

«مجلس‌نامه غم» برگزیده کتاب سال عاشورا شد

تیمور آقامحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کتاب «مجلس‌نامه غم» از مجموعه دانشنامه همدان در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است اظهار کرد: در این اثر علاوه بر پرداختن به بحث تعزیه در همدان به مواردی همچون وجود تعزیه‌خوانان همدانی در تکیه دولت در عهد ناصری، تعزیه ترکی در همدان، همچنین شاعران نسخه‌های تعزیه ترکی که تا به حال در هیچ منبعی از آن‌ها ذکر نشده، پرداخته شده است.

وی ادامه داد: مطالب دیگری که این اثر را به عنوان یک اثر بومی- ملی تبدیل کرده، بررسی نقش و جایگاه زنان در شکل‌گیری و اجرای تعزیه در دوره قاجار و همچنین نقش یهودیان طهران قدیم در نسخه‌های تعزیه است.

معاون فرهنگی حوزه هنری همدان با بیان اینکه گردآوری نسخه‌های تعزیه ترکی این کتاب به کوشش «حسینعلی معصومی» بوده است افزود: ضمیمه این کتاب پنج نسخه تعزیه است که سه مجلس، اسلام آوردن ابوذر (از نسخه‌های نایاب و اجرا نشده مربوط به تکیه دولت)؛ عزاداری موسی (از نسخ غریب که تاکنون اجرا نشده) و عباس هندو با زبان فارسی در آن گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه دو مجلس ترکی شهادت امام حسین(ع) و شهادت امام رضا (ع) نیز در آن گنجانده شده است نویسنده کتاب «مجلس نامه غم» را از پژوهشگران عرصه تعزیه دانست و تصریح کرد: اسماعیل مجللی از شبیه‌خوانان و پژوهشگران تعزیه کشور است که اجرای تعزیه در بیشتر مناطق کشور، داوری سوگواره‌های تعزیه در سطوح ملی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی تعزیه در سطح کشور، نگارش ده‌ها مقاله با موضوع تعزیه و چاپ در نشریات مختلف را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

آقامحمدی بیان کرد: این نویسنده کتاب «شبیه‌نامه» را در سال ۹۷ منتشر کرده که این اثر دربرگیرنده بیش از هزار نکته نادیده و ناشنیده از تعزیه است و در یک فصل آن به بررسی تعزیه در ۳۱ استان کشور پرداخته شده است.

به گزارش فارس؛ دوسالانه کتاب عاشورا قرار است هر دو سال یکبار، کتاب‌هایی که با مضامین عاشورایی، ادبیات و فرهنگ و آیین عاشورایی منتشر شده است را شناسایی و ارزیابی کند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول