اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزارت خارجه 35 رایزن بازرگانی انتخاب می‌کند/ شکل‌گیری دیپلماسی فعال بر پایه اقتصاد

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی خود را به صورت فعالانه دنبال می‌کند، گفت: به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی توسط وزیر خارجه انتخاب خواهد شد و تلاش می‌شود تا دیپلماسی فعالی بر پایه اقتصادی شکل بگیرد.

وزارت خارجه 35 رایزن بازرگانی انتخاب می‌کند/ شکل‌گیری دیپلماسی فعال بر پایه اقتصاد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید نظام موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران در توضیح نشست غیرعلنی پارلمان گفت: طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و مخصوصا در همسایگی کشورمان، تحولات و اتفاقات متعددی به وقوع پیوست که هم از نگاه مردم و هم از منظر سیاست خارجی حائز اهمیت است لذا امروز از وزیر امور خارجه دعوت شد تا در جلسه غیرعلنی مجلس تحلیل کلی در خصوص مسائل و تحولات به وقوع پیوسته در سیاست خارجی و اقدامات دستگاه دیپلماسی در مقابل این تحولات ارائه کند.

وی ادامه د اد: در عراق انتخابات پارلمانی را شاهد بودیم که طبیعتا از دل این انتخابات دولت جدید انتخاب خواهد شد، در افغانستان نیز شاهد تغییر حاکمیت بودیم. در سطح کلان نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی براساس طرح‌های راهبردی خود تحرکاتی در منطقه دنبال کردند. از سوی دیگر سلسله تحولاتی در منطقه شمال غرب کشور که به نوعی تهدید برای مرزهای ایران تبدیل شد به وقوع پیوست. در تمامی این موارد نمایندگان سوالاتی از وزیر امور خارجه مطرح کردند و امیرعبداللهیان نیز توضیحات مفصلی بیان کرد.

موسوی توضیح داد: در تحولات شمال غرب کشور و مسائلی که بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پیش آمد شاهد شکل‌گیری تهدیدی ضمنی برای مرزهای ایران بودیم که وزیر امور خارجه تحلیل جامع و راهبردی را در این زمینه ارائه کرد. در خصوص اقدامات وزارت خارجه در قبال این تحولات نیز توضیحات مفصلی ارائه و در نهایت مقرر شد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی تحولات را با دقت بیشتری دنبال کنند و دستگاه دیپلماسی نیز گزارشی را در این زمینه ارائه کرده تا در صورت نیاز مجلس نیز وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی دولت و سایر دستگاه‌ها اقداماتی دنبال خواهد شد که تامین کننده منافع ملی ما باشد. آنچه که حائز اهمیت است این بوده که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی با دقت مسائل منطقه را رصد می‌کند و در تحولات دشمن به ویژه رژیم صهیونیستی اشراف کامل دارند. مواضع دفاعی ما کاملا روشن است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که در قبال این تحولات دشمنان ما ضرری را متوجه منافع جمهوری اسلامی کنند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران بر تحولات منطقه ایجاد ثبات و امنیت است و ما بر این باوریم که مردم و دولت‌های منطقه خودشان باید مسائل‌شان را ساماندهی کنند و قدرت‌های خارجی حق مداخله ندارند. جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی خود را به صورت فعالانه دنبال می‌کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده به منظور تقویت دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: از زمان رای اعتماد نمایندگان به وزرا استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای پیگیری مسائل اقتصادی یکی از مهم‌ترین مطالبات ما بود. وزارت امور خارجه نیز این موضوع را پیگیری کرده و امروز نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه مخصوصا در کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ارائه شد. به زودی ۳۵ رایزن بازرگانی توسط وزیر خارجه انتخاب خواهد شد و تلاش می‌شود تا دیپلماسی فعالی بر پایه اقتصادی شکل بگیرد.

موسوی با اشاره به تحولات شمال غربی کشور بیان کرد: ما شاهد بودیم که مسائلی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شکل گرفت و قطعا بی‌ثباتی و ناامنی در این کشورها و جدال بین آنها برای ایران نیز تبعاتی دارد. در طول این مدت نیز شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی‌پایه و اساس سران و مسئولان این کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم که هم از لحاظ سیاسی و هم در قالب رزمایش نظامی پاسخ لازم داده شد. بنای ما در ارتباط با همسایگان بر تعامل است، اما این‌که قدرت‌های خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی با مداخله بخواهد پروژه‌ای را در اطراف ما دنبال کند قابل قبول نبوده و هم از طریق دستگاه دیپلماسی و هم از طریق نیروهای مسلح پاسخ لازم داده خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بحث‌های مطرح شده در جلسه غیرعلنی در خصوص مسائل هسته‌ای کشور از سوی وزیر امور خارجه اظهار کرد: موضوع هسته‌ای هم برای افکار عمومی و هم برای نمایندگان بسیار مهم است. در این جلسه در خصوص این‌که رویکرد ما در ادامه کار چگونه خواهد بود بحث‌هایی صورت گرفت. در مساله‌ی هسته‌ای مدل‌های مختلفی را تا به امروز دنبال کردیم، در دوره‌ای فقط با سه کشور اروپایی به عنوان کشورهای واسط مذاکره کردیم. مدتی بعد در قالب مذاکرات ۱+۵ موضوع را دنبال کردیم که منتهی به برجام شد. این‌که اکنون چه مدلی را در مذاکرات پیش بگیریم نیازمند واکاوی نقاط ضعف و قوت مدل‌های قبلی و انتخاب مدلی است که تامین کننده منافع ایران باشد. قطعا این مدل با همفکری دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و تمام بخش‌های مرتبط تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول