اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

نگاهی به چالش‌های ورزش همگانی/ فدراسیون‌ها چقدر بودجه می‌گیرند و ورزش انتخاب چندم مردم است؟

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: بزرگترین چالش ما این است که ۵۴ درصد مردم ورزش نمی‌کنند‌

نگاهی به چالش‌های ورزش همگانی/ فدراسیون‌ها چقدر بودجه می‌گیرند و ورزش انتخاب چندم مردم است؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سینا کلهر در تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی و همگانی وزارت ورزش در هفته تربیت‌بدنی، اظهارداشت: ورزش کشور دستاوردهای زیادی داشته و با چالش‌های مهمی هم روبه‌رو بوده است. از جهت دستاوردهای ورزش در سال‌های گذشته از نظر تجهیزات و فضاهای ورزشی برنامه‌ها ادامه دارد و سرانه ورزشی به حدود یک متر مربع رسیده است. نزدیک به ۶۴ هزار باشگاه ورزشی داریم که برخی چند منظوره هستند.

* مهمترین چالش ورزش همگانی چیست؟

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی ادامه داد: بزرگترین چالش ما این است بیش از ۵۴ درصد مردم ورزش نمی‌کنند و عدم تحرک مهمترین مسئله است که کرونا هم بی تاثیر نبوده است. طبق آمار سال ۹۹ حدود ۷۰ درصد مردم انفرادی ورزش می‌کنند و واقع‌بینانه ۳۰ درصد جمعیت مداوم ورزش می‌کنند.

* ورزش ششمین انتخاب مردم

کلهر با اشاره به اینکه علاوه بر کم تحرکی چالش مهم دیگری هم وجود دارد، گفت: ورزش ششمین انتخاب مردم است. ما با مشکل بهره مندی از امکانات ورزشی مواجه هستیم. مثلا ۷ هزار خانه روستایی تجهیز شده‌اند اما ۱۵۰۰ خانه روستایی فعال است. یکی از جدی‌ترین معضلات ضعف نظام ورزشی بانوان است که باید توجه بیشتری انجام شود.

* تاثیر حذف ۲۷ صدم درصد بر ارزش افزوده

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: کرونا سال گذشته تاثیر جدی روی ورزش داشته و روی ورزش گروهی نیز تاثیر منفی گذاشته است. اتفاق ناگواری هم در ورزش همگانی رخ داده و آن حذف ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است. این موضوع باعث شده آینده پیش روی ورزش همگانی آینده خوبی نباشد در حالیکه ورزش پیشران اساسی تحول اجتماعی و تعییر سبک زندگی است.

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با بیان اینکه رویکرد ما تحولی است، گفت: ما چند برنامه تعریف کرده‌ایم؛ دسته اول برنامه فدراسیون‌های ورزشی است تا رشته‌های تخصصی حداقل در هفته تربیت‌بدنی همگانی شوند. مورد دیگر برنامه‌های سایر دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و ... است. شعار ما "ایران همدل، ایران قوی و ایران تندرست است."

* افتتاح صدها پروژه عمرانی در کشور

کلهر با بیان اینکه ۱۸۳ پروژه عمرانی در هفته تربیت‌بدنی افتتاح می‌شوند، یادآور شد: ۱۳۷ پروژه روستایی نیز افتتاح خواهند شد. ما همچنین ما برای هر روز هفته تربیت‌بدنی نامی انتخاب کرده‌ایم. تجلیل از خانواده شهدای اهل سنت و ورزشکاران شاخص اهل سنت برای نخستین بار در هفته تربیت‌بدنی اجرا خواهد شد.

* انتخاب پهلوان کشور با حضور رئیس جمهوری

وی ادامه داد: برای نخستین بار از مادران شاخص ورزشکار هم تجلیل خواهیم کرد. روز پنجشنبه هم برنامه‌ای برای تقدیر از عوامل کادر پزشکی خواهیم داشت. روز جمعه کارهای تشکیل انجمن ورزشکاران خیر را انجام می‌دهیم. ورزش زورخانه ای هم قرار است در پارک‌ها برنامه اجرا کنند. برنامه انتخاب پهلوان کشور از دیگر برنامه‌های خاص ماست که امیدوارم با حضور رییس جمهور اهدای بازوبند پهلوانی انجام شود.

کلهر در پاسخ به این سوال که نحوه پرداخت به فدراسیون‌ها برای توسعه ورزش همگانی به چه صورت خواهد بود، عنوان کرد: ما به جای حمایت کلی، اعطای اعتبارات را به اجرای برنامه مشخص منوط کرده‌ایم. برنامه‌های ما مشخص است و نظارت میدانی داریم‌

* جدایی ورزش همگانی و قهرمانی؟

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر جدایی ورزش همگانی و قهرمانی، تصریح کرد: این جدایی مضر است و هرکسی آن را مطرح کرده به ضرر هر دو حوزه است. ورزش همگانی و قهرمانی در در هر مسیری بهم می‌رسند. برجسته کردن یک فدراسیون خاص نه به ورزش همگانی کمک می‌کند نه قهرمانی‌ باید همه ظرفیت‌ها دیده شود. 

* فدراسیون‌ها چقدر بودجه همگانی می‌گیرند؟

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه سقف پرداختی شما به فدراسیون‌ها چقدر است چون برخی رشته‌ها تخصصی هستند و برخی دیگر اقبال عمومی دارند، گفت: ۲۰ درصد بودجه حوزه همگانی صرف فدراسیون‌ها می‌شود و همین یکی از چالش‌هاست. برخی از این برنامه‌ها به صورت فرهنگی اجرایی می‌شود اما برنامه ما این است سهم همگانی کردن فدراسیون‌ها و ورزش‌های تخصصی را بیشتر کنیم. از ۵۲ رشته شاید حدود ۳۰ فدراسیون امکان عمومی شدن نداشته باشند اما مسئله ما تسهیل دسترسی و تجربه رشته‌های مختلف است‌.

کلهر همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی براینکه برای هفته تربیت‌بدنی چقدر بودجه در نظر گرفته شده، اظهارداشت: عدد را دقیق نمی‌دانم چون قبل از انتخاب من مبلغ پرداخت شده است.

* تلاش برای باز کردن قفل اماکن ورزشی

سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی درباره قفل بودن اماکن ورزشی، گفت: وقتی با مسئولان مربوطه صحبت می‌کنیم خودشان استقبال می‌کنند اما این دغدغه ها انجام نمی‌شود. مجموعه‌ای از اقدامات هست که چون پیگیری نمی‌شود اتفاق نمی‌افتد. اولین برنامه این است که توافقنامه‌ای بگیریم تا این مسئله حل شود.

* ورزش همگانی راه ورودی برای ورزش قهرمانی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برخی رشته‌ها مانند تنیس روی میز همگانی شده‌اند، برنامه شما درباره اینکه حالا از این برنامه چه می‌خواهید، گفت: هدف اصلی این است که ورزش کردن اتفاق بیفتد که همین مهم است. اگر ورزش همگانی را بتوانیم به قهرمانی متصل کنیم، استعدادهایی که در فضای عمومی هستند، شناسایی شوند در این صورت ورزش همگانی راه ورودی به ورزش قهرمانی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول