اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عملیات «ربیع النصر» در یمن؛ آزادی 3200 کیلومتر مربع در 2 استان مأرب و شبوه

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات موفق «ربیع النصر» در 2 استان استراتژیک «شبوه» و «مأرب» و آزادسازی 3200 کیلومتر مربع دیگر از خاک یمن خبر داد.

عملیات «ربیع النصر» در یمن؛ آزادی 3200 کیلومتر مربع در 2 استان مأرب و شبوه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام عملیات موفق «ربیع النصر» (بهار پیروزی) در دو استان «مأرب» و «شبوه» و تحقق کلیه اهداف مورد نظر خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، وی تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن طی عملیات موفق ربیع النصر که در دو استان مذکور انجام شد، شهرستان‌های «عسیلان»، «بیحان» و «عین» را در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیة» و «حریب» و بخش‌هایی از دو شهرستان «الجوبة» و «جبل مراد» در استان مأرب را آزاد کنند. 

وی با اشاره به کشته و زخمی و اسیر شدن صدها مزدور ائتلاف سعودی طی این عملیات، افزود: «مساحت کل مناطق آزاد شده طی عملیات ربیع النصر،  به ۳۲۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که در این عملیات صدها نیروی مزدور ائتلاف سعودی از جمله شماری از تروریست‌های القاعده و داعش کشته، زخمی و اسیر شدند و میزان زیادی از تجهیزات و تسلیحات نظامی آن‌ها به غنیمت گرفته شد.


وی در ادامه از نقش مهم قبایل مأرب و شبوه و موضع‌گیری مسئولانه ساکنان این دو استان در قبال وطن و ملت یمن در مقابل متجاوزان و اشغالگران تمجید کرد و گفت: «ما از مزدوران و ایادی خارجی در شهر مأرب می‌خواهیم که میدان نبرد و ایستادن در صفوف متجاوزان و اشغالگران را ترک کنند و این مقدمه بررسی وضعیت آن‌ها در مرحله آتی است». 

سرتیپ سریع افزود: ما تاکید می‌کنیم که نیروهای ما به وظیفه جهادی خود ادامه تا زمان توقف تجاوز و محاصره و دستیابی به آزادی و استقلال ملت یمن ادامه می‌دهند. 

وی در پایان بیانیه امروز (یکشنبه، ۱۷ اکتبر) تصریح کرد که جزئیات عملیات ربیع النصر طی روزهای آتی ارائه خواهد شد. 

صبح امروز، برخی منابع رسانه‌ای از تسلط کامل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر «العبدیه» در جنوب استان مأرب و تداوم درگیری‌های شدید میان نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی خبر دادند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیستم ماه جاری نیز موفق شدند کنترل شهر مهم و راهبردی «الجوبه» در استان مأرب را به دست گیرند. پس از تسلط ارتش یمن بر مرکز این شهر و مناطق اطراف، مزدوران دولت مستعفی و الاصلاح پا به فرار گذاشتند. با آزادسازی الجوبه، مسیر جدیدی به سمت شهر مأرب باز شد تا محاصره مرکز این استان نفت خیز از سمت جنوب تکمیل شود.

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است. 

طی ماه‌های اخیر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دور جدیدی از عملیات آزادسازی استان و شهر مأرب را به عنوان قلب دولت مستعفی آغاز کرده ‌اند. استان مأرب به علت دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و به گفته کارشناسان در صورت آزادسازی کامل این استان، باید پایان کار دولت مستعفی منصور هادی و ائتلاف سعودی در یمن را اعلام کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، چند روز پیش (۲۰ مهر ماه جاری)، با ارائه جزئیاتی از عملیات موسوم به «فجر الانتصار» (فجر پیروزی) در استان مأرب از آزادی ۶۰۰ کیلومتر مربع دیگر در اطراف شهر مأرب خبر داد و گفت که پس از موفقیت در عملیات «البأس الشدید» (عذاب سخت)، نیروهای مسلح یمن، عملیات فجرالانتصار را برای آزادسازی مناطق دیگر در استان مأرب آغاز کردند و طی این عملیات مساحت جغرافیایی واقع در حد فاصل میان منطقه آزادشده طی عملیات «البأس الشدید» تا نزدیکی حومه مشرف بر شهر مأرب آزاد شد.

در عملیات بأس الشدید نیز نیروهای مسلح یمن نزدیک به ۱۶۰۰ کیلومتر مربع از خاک یمن را از جمله دو بخش مدغل و مجزر در استان مارب را آزاد کنند. آزادسازی پادگان ماس _ بزرگترین پادگانی که دشمن در سالهای گذشته از آن استفاده می‌کرد_ نیز از نتایج  این عملیات بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول