اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لوازم خانگی ایرانی| دلیل افزایش قیمت برخی لوازم خانگی داخلی/‌‌ راهکارهای رشد کیفیت و ارتقای صادرات محصولات

بازار لوازم خانگی این روزها در حالی شاهد افزایش قیمت تولیدات برخی کارخانه‌هاست که وزیر صنعت وعده برخورد با گرانی‌های بی‌ضابطه در صنعت لوازم خانگی را داده است.

لوازم خانگی ایرانی| دلیل افزایش قیمت برخی لوازم خانگی داخلی/‌‌ راهکارهای رشد کیفیت و ارتقای صادرات محصولات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور یکی از دغدغه های مردم احتمال گران شدن قیمت محصولات داخلی است که در صورت نبود نظارت بر بازار و همچنین پایین بودن تیراژ تولید لوازم خانگی، این اتفاق در بازار خواهد افتاد.

در عین حال اگر نظارت دقیقی بر عملکرد شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی وجود نداشته باشد هرج و مرج در قیمت گذاری کارخانه ها نیز اتفاق خواهد افتاد و این موضوع نابسامانی قیمت ها را در بازار تقویت می کند.

اخیراً شاهد افزایش قیمت تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی بودیم که می توان به تغییر قیمت شرکت های سورن، هافنِر، بی‌اساچ، شرکت چینی بُن سای، ایران شرق، پلاتینه، لیمون چینی آراد، ایکس ویژن، تی‌سی‌ال، هیمالیا، پارس، آبسال، پاکشوما، امرسان، کلور و مادیران به طور رسمی و در لیست ارسالی به بازار اشاره کرد.

این اتفاق انتقاداتی را از سوی مشتریان بازار لوازم خانگی به همراه داشت و در نتیجه رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این اتفاق از اصلاح افزایش قیمت خارج از ضابطه لوازم خانگی خبر داد.

وی درباره علت افزایش قیمت اخیر لوازم خانگی ایرانی اظهار داشت: در موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی، بررسی‌ها در وزارت صمت در حال انجام است و اگر به این نتیجه برسیم که در افزایش قیمت‌ها، ضوابط رعایت نشده باشد به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که قیمت اصلاح شود.

* گرانی لوازم خانگی ناشی از گران شدن مواد اولیه بود

هرچند برخی فعالان بازار لوازم خانگی، رشد قیمت این محصولات را نتیجه ممنوعیت واردات محصولات کره ای عنوان می کنند اما محمدحسین اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی ارتباطی به ممنوعیت واردات لوازم خانگی ندارد، زیرا در این طرح، واردات مواد اولیه ممنوع نیست. بنابراین لوازم خانگی به دلیل افزایش هزینه‌های سربار، اندکی گران شده است.

به گفته وی، مواد اولیه در سه ماه اخیر گران شده و کارخانه‌ها مجبور بودند که افزایش قیمت را برای کالاهای خود اعمال کنند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۳۹ درصدی نرخ دستمزد، نوسان قیمت دلار و مواد اولیه افزایش 7 درصدی قیمت لوازم خانگی طبیعی است.

اسلامیان تصریح کرد: قطعات برخی از کالاهای لوازم خانگی از کشورهایی مانند چین وارد می‌شود و برای ادامه تولید باید کما فی السابق برد الکترونیکی، کمپرسور، کیت و پنل وارد شود. چراکه کشور در تولید این کالاها مزیت ندارد.

* وزارت صنعت با قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برخورد کند

با وجود اثرگذاری گرانی مواد اولیه بر نرخ فروش تولیدکنندگان لوازم خانگی، باید نظارت بیش از پیش بر نحوه قیمت گذاری این محصولات وجود داشته باشد و نهادهای ناظر مانند سازمان حمایت و تعزیرات بر این مسئله نظارت ویژه ای داشته باشند.

سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گفت: هرچند گرانی آهن و فولاد در افزایش قیمت برخی محصولات مانند بخاری اثرگذار است، اما دلیل اصلی رشد بهای این نوع کالاها، التهاب بازار و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای کالاها توسط برخی تولیدکنندگان است.

وی در مورد رشد قیمت بخاری در بازار معتقد است: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید بخاری، آهن بوده و بازار این کالا نابسامان است، قیمت بخاری افزایش چشم‌گیری داشته است، در واقع مانند آنچه اکنون در بازار فولاد در جریان است و سوداگران از این وضعیت سودهای کلان به دست می‌آورند، در بازار محصولات دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که هرچند گرانی آهن در قیمت بخاری اثرگذار است، اما دلیل اصلی افزایش بهای بخاری التهاب بازار و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای کالاها است، به این معنا که تغییر قیمت کالاها از فرمول خاصی پیروی نمی‌کند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در گام نخست وزارت صنعت، معدن و معدن باید میزان اثرگذاری افزایش قیمت آهن در بهای تمام شده تولید بخاری را مشخص کند و در دومین مرحله با تشدید نظارت، برخورد با گرانفروشان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه در آشفته بازار فعلی، برخی واحدهای تولیدی در حال سوء استفاده هستند و محصولات خود را بیشتر از ارزش واقعی به فروش می‌رسانند، ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال، نهادهای نظارتی باید با جدیت از افزایش قیمت بی‌ضابطه و ناعادلانه بخاری و شوفاژ جلوگیری کنند.

* نقش شهرداری در تولیدات لوازم خانگی

در این وضعیت برخی فعالان صنعت لوازم خانگی، کاهش تیراژ تولید برخی محصولات را عاملی برای رشد قیمت این محصولات عنوان می‌‌کنند، بخاری از جمله محصولاتی است که با تغییر رویکرد مردم و سازندگان مسکن به سمت استفاده از پکیج در سیستم گرمایش منازل، با کاهش مشتری روبرو شده و در نتیجه تولید آن نیز نسبت به قبل کمتر شده است.

در این مورد محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، افت نیاز بازار را دلیلی برای کاهش تعداد شرکت های تولیدکننده بخاری می داند.

وی معتقد است: ۸۰ درصد مواد اولیه بخاری از آهن است. همچنین تولید بخاری هم به دلیل مجهز شدن ساختمان‌ها به وسایل گرمایشی و سرمایشی به روز کاهش پیدا کرده است اما افزایش قیمت آهن، بخاری را گران کرده است.

وی با بیان اینکه سبک تولید تغییر کرده است، گفت: در اکثر ساختمان‌ها پکیج و شومینه وجود دارد و در تهران دیگر متقاضی برای خرید بخاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: شهرداری هم به سازندگان خانه مجوز تولید خانه با سیستم دودکش نمی‌دهد و در نتیجه اکثر ساختمان‌ها به پکیج یا شوفاژ مجهز است. به همین دلیل تعداد فروشندگان و تولیدکنندگان بخاری هم اندک شده است.

به گفته اسلامیان، در دهه‌های گذشته ۵۰ شرکت، تولیدکننده بخاری در کشور فعال بود اما حالا به دلیل عدم تقاضا برای این کالا، تنها 5 شرکت بخاری تولید می‌کنند.

وی افزود: تولید بخاری دیگر صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شده اند. اکنون با تولید اندک بخاری برخی از این لوازم خانگی روانه شهرستان‌ها می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که از این پس، تولید و مصرف بخاری به حداقل ممکن می‌رسد.

* اعتمادسازی، قیمت را کاهش می‌دهد

یکی از راه‌های کاهش قیمت لوازم خانگی داخلی، افزایش تیراژ تولیدات است که در این زمینه اگر بخشی از تولیدات به صادرات اختصاص یابد تاثیر بیشتری در کاهش قیمت تمام شده کالا خواهد داشت. برای این کار باید اعتمادسازی ویژه ای برای مشتریان بازار لوازم خانگی نسبت به تولیدات ایرانی صورت گیرد.

آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در این مورد به فارس گفت: افزایش کیفیت قطعات لوازم خانگی یکی از الزامات بالا بردن اعتماد مردم به لوازم خانگی ایرانی است. طی سال های گذشته سیاست ها طوری بوده که بیشتر قطعات اصلی در این صنعت از طریق واردات تأمین می‌شده و محصول نهایی تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و یا با مشارکت آنها تولید و عرضه شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب، رقابت اصلی بین محصول نهایی بوده در حالی که در دنیا صنعت لوازم خانگی بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کند و به همین دلیل رشد صنعت قطعه‌سازی تأثیر زیادی در تولید محصولات نهایی دارد که اگر قطعه‌سازان ایرانی تقویت شوند می‌توانند تأثیر بالایی بر تولید محصولات با تکنولوژی بالا داشته باشند.

خالقی با بیان اینکه تاکنون بیشترین تمرکز بر تقویت محصولات نهایی صنعت لوازم خانگی بوده است، گفت: در این شرایط اجازه واردات قطعات را می‌دادند و در داخل بسیاری از محصولات از طریق مونتاژ تولید می‌شدند.

وی تأکید کرد: اگر به سمت سیاست توسعه‌ای در صنعت لوازم خانگی و عمق بخشیدن به داخلی سازی حرکت کنیم، قطعه‌سازان ایرانی رشد قابل توجهی می‌کنند و در این صورت با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده قطعات و در نتیجه قیمت محصول نهایی نیز کاهش می‌یابد. 

 

 

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تیراژ تولید موضوع مهمی در صنعت قطعه‌سازی است، در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای توسعه صادرات در صنعت لوازم خانگی می‌توان ارائه داد؟ گفت: اگر تأمین کننده قطعات برای شرکت‌های داخلی تقویت شود، می‌تواند در کنار تأمین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازد و در نتیجه شاهد ارزآوری در صنعت لوازم خانگی خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه در گام بعدی باید خدمات پس از فروش شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی ارتقا یابد، گفت: این اتفاق نیز باعث رشد صادرات خواهد شد و شرکت‌ها را رقابت‌پذیر می‌کند به طوری که با رشد کیفیت می‌توانند از طریق صادرات قطعات به قلب شرکت‌های جهانی تولیدکننده لوازم خانگی نیز نفوذ کنند.

در هر حال با ممنوع شدن واردات لوازم خانگی، وزارت صنعت وظیفه دشواری نسبت به قبل برای کنترل قیمت و بازار لوازم خانگی دارد تا علاوه بر رضایت مندی مشتریان زمینه رشد و توسعه تولیدات داخلی نیز فراهم شود.

به گزارش فارس برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «مانع گرانی و جولان لوازم خانگی بی‌کیفیت شوید» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول