اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عضو شورای شهر شیراز: قبل از وقوع فاجعه به داد شیراز برسید

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز با این پرسش که ملاک توسعه شهر ضابطه است یا نفوذ و رابطه، نسبت به طرح توسعه شمال‌غرب شیراز هشدار داد.

عضو شورای شهر شیراز: قبل از وقوع فاجعه به داد شیراز برسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیست و یکمین جلسه شورای شهر شیراز در حالی برگزار شد که ابتدای این جلسه غلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز  نطق پیش از دستور خود را با بیان سخنان رهبر انقلاب آغاز کرد: « اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست اندازی به زمین های گوناگون اطراف شهر و حومه های شهر و مناطق خوب ثروت عمومی را تبدیل کنند به ثروت شخصی، حالا بحث زمین خواری یواش یواش شده کوه‌خواری؛  بنده گاهی که میروم و نگاه میکنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف میشود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند اینها این مسائل را در میان گذاشته‌ام...»

وی سپس تصریح کرد: اخیرا بحثی در حوزه توسعه شیراز در سمت شمال‌غرب مطرح است که باعث نگرانی فراوان شده است، اتفاقی که در سنوات گذشته افتاده و باعث ایجاد شائبه کوهخواری و زمین خواری توسط دستگاههای دولتی را فراهم نموده است.

عضو شورای شهر سخنانش را با این پرسش ها ادامه داد: آیا در توسعه شهرها ضوابط شهرسازی جایی دارد؟ آیا ملاک توسعه شهرها ضابطه است یا نفوذ و رابطه؟

او افزود: وقتی کارشناسان حوزه شهری جهت توسعه شهرشیراز خطرناک ترین توسعه برای شیراز را سمت شمال غرب مطرح مینمایند چگونه کارگروه امور زیربنایی استان بدون لحاظ کوچکترین دیدگاه شهرسازی، پهنه های غیر قابل سکونت را مورد را به عنوان پهنه اداری و مسکونی مورد تصویب قرار می‌دهد؟ آینده شیراز چه خواهد شد و آیندگان درباره مسئولین چگونه قضاوت خواهند کرد؟

ترابی اعلام کرد: اکنون و به عنوان عضو شورای اسلامی شهر شیراز هشدار می‌دهم که می‌خواهند حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی واقع بر روی غارهای آهکی و در مسیر گسل را تبدیل به بافت مسکونی و اداری کنند و جان صدها هزار نفر از مردم شیراز را به خطر اندازند.

او با مخاطب قرار دادن مدیر کل دادگستری استان فارس و مسئولان دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تأکید کرد:  اگر اکنون  جلوی این فاجعه انسانی و زیست محیطی گرفته نشود در آینده نزدیک، بسیار دیر است!

عضو شورای شهر شیراز افزود: دستگاه محترم قضایی به فرموده رئیس جمهور بعضی از مسئولین به واسطه تخلفات انجام شده باید مورد مواخذه قرار گیرند و بعضی از مسئولین به واسطه کارهای انجام نداده .

ترابی با هشدار نسبت به تکرار فجایعی چون سیل ۹۸ گفت: اگر مانند سیل شیراز جان شهروندان و مسافران مورد تهدید قرار گرفت و خانواده‌های بی شماری داغدار و عزادار شدند، نگویید چرا هیچ یک از مسئولین هشدار ندادند و اعلام خطر نکردند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری توضیح داد: خطرناک‌ترین محل برای سکونت بر روی گسل است که با وقوع زلزله خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌شود.

او ادامه داد: شیراز به شهر هوای پاک و شهر گل و بلبل مشهور است، می‌خواهند با ساخت و سازهای غیر فنی و اصولی، جلوی ورود هوای پاک به شیراز گرفته شود و با ایجاد وارونگی هوا سالانه خطرات جانی بیشماری جان مردم را تهدید کند.

ترابی اظهار داشت: قبل از وقوع فاجعه به داد شیراز برسید،این شهر سومین حرم اهل بیت در ایران است.

او در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به دستگاههای دولتی گفت: دستگاه های دولتی بنا به وظیفه قانونی خود گزارش دهند، در دو دهه گذشته چند واحد مسکونی برای پرسنل شریف خود ساخته‌اند و هم اکنون چند درصد از کارمندان شریف دولت از تلاش‌های شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات بهره می‌برند و چند درصد از دلالان زمین قبل از احداث واحد مسکونی زمین‌های کارمندان و کارگران ضعیف را خریداری کرده و به قیمت‌های گزاف می‌فروشند؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: سوداگری زمین تا کی باید در این شهر ادامه یابد و مردم مستضعف تاوان اقدامات اشتباه متولیان امر را بدهند؟

ترابی همچنین نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و گفت: حضرات نمایندگان مجلس و دولتمردان خدا اندیش، متولی امر مدیریت کلان‌شهرها چه نهاد و دستگاهی است که باید پاسخگوی اقدامات خود باشند؟ اگر وزارت راه و شهرسازی متولی مدیریت کلان‌شهرها است که شهرداری‌ها را تعطیل کنید و آنها را مبسوط الید نمایید تا ضمن اداره شهرها پاسخگوی اقدامات خود باشند و اگر شهرداری‌ها متولی مدیریت شهر هستند، مدیریت یکپارچه شهری را تصویب کند تا شهرداری بتواند در رابطه با شهر تصمیم بگیرد.

او تصریح کرد: اگر تخلفی در اداره شهرها صورت بگیرد هر دستگاهی می‌گوید وظیفه او نبوده و دستگاه دیگر متولی است و اگر قرار باشد کاری انجام شود همه از بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول