اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ناتو: چین موشک‌هایی با قابلیت رسیدن به کشورهای ما دارد

دبیر کل ناتو با بیان اینکه چین با تولید موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به کشورهای عضو این سازمان را دارد در حال نزدیک کردن خود به محدوده ناتو است، گفت بخش مهمی از برنامه‌های آینده این سازمان به چین اختصاص خواهد یافت.

ناتو: چین موشک‌هایی با قابلیت رسیدن به کشورهای ما دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (دوشنبه) به انتشار گزارش آزمایش موشک مافوق صوت توسط دولت چین واکنش نشان داد.

استولتنبرگ در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» گفت، مقابله با تهدید امنیتی ناشی از ظهور چین بخش مهمی از برنامه‌های آینده ناتو خواهد بود که تجدید نظر قابل توجهی در اهداف این سازمان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه چین از طریق قابلیت‌های سایبری، فناوری‌های جدید و موشک‌های دوربرد خود بر امنیت اروپا تأثیر گذاشته، توضیح داد: «نحوه دفاع از متحدان ناتو در برابر این تهدیدها در دکترین جدید ناتو برای دهه آینده به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

دبیر کل ناتو ادامه داد: «ناتو اتحادی از آمریکای شمالی و اروپا است. اما این منطقه با چالش‌های جهانی روبه‌روست؛ تروریسم، سایبری و همچنین ظهور چین. بنابراین ، وقتی صحبت از تقویت دفاع جمعی ما می‌شود، نحوه برخورد با ظهور چین نیز مطرح است. آنچه ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم این است که ظهور چین بر امنیت ما تأثیر می‌گذارد. همانطور که قبلاً داشته است».

به نوشته این نشریه، استولتنبرگ، که قرار است سال آینده پس از تقریباً هشت سال از ریاست ناتو کناره‌گیری کند، اظهار داشت متحدان ناتو به دنبال کاهش فعالیت‌های برون‌مرزی و افزایش استقامت دفاعی داخلی خود برای ارتقای بیشتر مقاومت در برابر تهدیدات خارجی هستند.

وی با بیان اینکه چین در حال نزدیک شدن به مرزهای ناتو است، اضافه کرد: «ما آنها را در قطب شمال می‌بینیم. ما آنها را در فضای سایبری می‌بینیم. ما شاهد سرمایه‌گذاری سنگین آنها در زیرساخت‌های حیاتی کشورهای عضو خود هستیم. البته آنها هر روز سلاح‌های دوربرد بیشتری تولید می‌کنند که می‌توانند به همه کشورهای عضو ناتو برسند. آنها در حال ساخت سیلوهای بسیار زیادی برای موشک‌های قاره‌پیمای دوربرد هستند».

این مقام اروپایی ضمن اشاره به اینکه روسیه و چین نباید به عنوان تهدیدهای جداگانه تلقی شوند، افزود: «اول از همه چین و روسیه با هم همکاری نزدیک دارند. دوم، وقتی ما سرمایه‌گذاری بیشتری روی فناوری انجام می‌دهیم، این مسئله به هر دوی آنها مربوط است».

استولتنبرگ در مصاحبه با فایننشال تایمز ضمن انتقاد از ایده تمایز قائل‌شدن بین چین، روسیه، آسیا و اقیانوسیه یا اروپا، تصریح کرد: «این یک محیط امنیتی بزرگ است و ما باید همه آن را با هم بررسی کنیم. آنچه ما در مورد آمادگی، فناوری، فضای مجازی، و مقاومت در برابر همه این تهدیدها انجام می‌دهیم، نباید برچسب خاصی داشته باشد».

وی همچنین خروج شتاب‌زده نیروهای ناتو از افغانستان در ماه آگوست را «انتخابی واضح» توصیف کرده و گفت: «با اینکه ممکن است نیروهای اروپایی بدون حمایت آمریکا بمانند، رهبران سیاسی نمی‌توانند ادامه حضور خود را توجیه کنند».

دبیر کل ناتو در پایان آورد: «این تا حدی جنبه نظامی داشت. اما من فکر می‌کنم اساساً جنبه سیاسی مهمتر بود، ما پس از انجام شدن حمله‌ای علیه آمریکا به افغانستان رفتیم. از نظر نظامی امکان [ماندن] وجود داشت. اما از نظر سیاسی، من آن را کاملاً غیرواقعی می‌دانم. این دلیل اصلی بود [خروج] بود».

فایننشال‌تایمز شامگاه شنبه گزارش داد که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

پنج نفر از افراد مطلع ازاین آزمایش به فایننشال تایمز گفتند: «ارتش چین موشکی را پرتاب کرد که یک وسیله گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرد و قبل از حرکت به سمت هدف‌، از فضای مدار پایین زمین عبور کرد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول