اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

توزیع آشفته مرغ در بازار یزد/ قاچاق مرغ با خودروی سواری

در شرایطی که همواره مسئولین جهاد کشاورزی استان یزد از تولید مرغ بیش از نیاز استان خبر می‌دهند اما وضعیت بازار گویای توزیع نامناسب و نارضایتی شهروندان از توزیع است.

توزیع آشفته مرغ در بازار یزد/ قاچاق مرغ با خودروی سواری

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، استان کویری یزد را بدون شک باید یکی از قطب‌های تولید مرغ در سطح و منطقه جنوب شرق دانست تا جایی که این استان در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ روزانه بیش از ۱۰۰ تن مرغ را و روانه بازار کرده است.

امروز اما بازار مرغ در شهری که به اذعان مسئولان مازاد بر نیاز تولید و کشتار دارد به یک پدیده عجیب تبدیل شده و هرازگاهی تلاطمی در بازار عرضه مرغ ایجاد شده و مرغ به طرز شگفت انگیزی نایاب می شود.

این موضوع در حالی رخ می دهد که مدیران استان به ویژه رئیس سازمان صنعت و معدن تأکید دارند که عرضه مرغ در استان بیش از تقاضا است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما با همه این اوصاف، کمبود جدی مرغ در سفره های مردم احساس شده و تامین مرغ با قیمت‌های متفاوت میسر است.

آشفتگی بازار مرغ این روزها به حدی داغ شده که استاندار یزد با یک تیم رسانه ای شبانه به کشتارگاه طیور رفت تا از نزدیک فرآیند عرضه را ارزیابی و میزان عرضه را بررسی کند اما اینگونه که پیداست نسخه مسئولان برای بازار مرغ چیزی جز آشفتگی بیشتر را همراه ندارد.

سامانه ستکا متولی توزیع مرغ یزد شد

هفته گذشته بود که ستاد تنظیم بازر استان با محوریت بررسی وضعیت مرغ و میوه تشکیل جلسه داد و در آن نشست مصوب شده که برای ساماندهی بازار مرغ یزد، توزیع مرغ به سامانه ستکا سپرده شود. سامانه ای که تا پیش از این تنها اقدام به توزیع ماسک و محلول بهداشتی در دوسال گذشته می کرد به ناگهان برای توزیع مرغ در بازار آشفته یزد مسئول و متولی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: با بهره‌برداری از فاز تولید، توزیع و فروش گوشت مرغ در سامانه توزیع کالای اساسی (سِتکا) در استان یزد، امکان عرضه عادلانه این کالای اساسی فراهم می‌شود.

سیدابوالفضل وکیلی با اشاره به مشکلاتی که در فرایند تولید و توزیع مناسب گوشت مرغ طی ماه‌های گذشته در کشور و به تبع آن در استان یزد به وجود آمد از تلاش متولیان امر جهت راه‌اندازی سامانه‌ای که این مشکلات را به حداقل برساند خبر داد و افزود: سامانه ستکا با هدف نظارت دقیق بر زنجیره تولید و توزیع کالای اساسی با قیمت مصوب راه‌اندازی شده تا با کنترل فرایند توزیع و فروش کالا، ضمن حمایت از تولیدکنندگان سخت‌کوش استان، مانع از احتکار، گران‌فروشی و سوءاستفاده‌های احتمالی شود.

وی با بیان این که در این سامانه، عرضه گوشت مرغ از ابتدای جوجه‌ریزی رصد آغاز و با خوداظهاری مرغداری، تحویل مرغ زنده به کشتارگاه، ثبت ضایعات، تسویه حساب با مرغدار، کشتار مرغ و اظهار تولید، تخصیص سهمیه به عاملین فروش و توزیع مرغ به بازار مصرف قابل ردیابی و مدیریت می‌باشد، تاکید کرد: در این سامانه جهت رفاه حال مصرف کننده، خرید مرغ بر اساس حجم تعیین شده در بازه زمانی معین انجام شده و با شفاف سازی صورت گرفته امکان خرید تسهیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین در این راستا استان یزد را با تولید سالانه ۵۹ هزار تن گوشت مرغ جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه بر شمرد که بیش از نیمی از این میزان تولید به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

توزیع نامناسب به فروشندگان و نبود نظارت

ایمانی یکی از مرغ فروشان بازار یزد، عرضه کم مرغ در برهه‌های مختلف را علت اصلی نوسان بازار می‌داند و می گوید: در شرایطی که فروش روزانه ما بیش از ۴۰۰ کیلو است، در روزهای اخیر مقدار دریافتی ما به ۵۰ کیلو نیز رسیده است.

اغلب فروشندگان نظری مشابه دارند و از کمبود مرغ در بازار مانند مردم گله مند هستند و از بی توجهی مسئولان در این خصوص می نالند. در حالی فروشندگان از این توزیع گلایه دارند که رئیس سازمان صمت در جلسات و در مقابل مسئولان ارشد استان عنوان می‌کند روزانه تا دو برابر مصرف استان مرغ در مرغ فروشی‌های استان توزیع می‌شود.

اما ایمانی معتقد است تصمیم‌گیری‌های نابجا و نبود شبکه توزیع مناسب، بازار مرغ در استان را دستخوش تغییر و تحول می‌کند و ساختار عرضه و تقاضا در بازار را به هم می زند.

گرچه علمدار معتقد است که آمار تولید مرغ و جوجه ریزی در استان کاهش نداشته و مرغداران جوجه ریی بیشتری دارند اما آنگونه که مرغداران یزدی می گویند، افزایش هزینه ها و نبود نهاده های مورد نیاز و گرانی افسارگسیخته باعث شده تا در جوجه ریزی و پرورش با احتیاط بیشتری اقدام کنند.

استان های همجوار قیمت بیشتری در عرضه دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد اما نظر متفاوتی دارد و دلیل نابسامانی بازار مرغ در استان را تفاوت قیمت عرضه در استان های هم جوار می داند.

به گفته سیدمسعود عظیمی، انتظار می رود با میزان تحویل مرغ به استان که حتی مازاد بر نیاز مردم است هیچ کمبودی در استان وجود نداشته باشد با این حال بیشتر مشکلات مرغ استان به تفاوت قیمت این محصول با استان‌های هم جوار بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: تفاوت قیمت در استان با مثلاً استان تهران زیاد است و ممکن است همین تفاوت موجب شکل‌گیری خروج غیر قانونی مرغ از استان باشد که لازم است دستگاه‌های نظارتی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

قاچاق مرغ با سواری به خارج استان؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد در پاسخ به این سوال فارس که شنیده شده برخی افراد سودجو علی رغم ممنوعیت خروج مرغ از استان با خودروی سواری به این کار مبادرت دارند گفت: گرچه در شبکه توزیع ضعف وجود دارد و نظارت های جدی تری نیاز است اما این موضوع را تایید یا رد نمی کنم و نیاز به بررسی بیشتر در این زمینه است.

عظیمی با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت باعث بروز چنین کارها و اقداماتی می شود تصریح کرد: ممکن است برخی افراد چنین کاری هم انجام دهند اما هنوز این موضوع برای ما محرز نشده و باید بررسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد که اگر از محل کشتار چنین اقداماتی رخ می دهد جلو آن گرفته شود.

به گزارش فارس، اینگونه که مسئولان می گویند به نظر می‌رسد عمده‌ترین مشکل در بازار مرغ مربوط به شبکه توزیع از کشتارگاه تا سطح عرضه فروشگاهی باشد و با نظارت بر روند توزیع در تعامل با دستگاه‌های دیگر می توان این موضوع را مدیریت و آشفتگی را حل کرد.

روند بازار، روندی نامناسب است و مردم انتظار دارند اکنون که دولت تغییر کرده تغییر در نحوه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی ها بهبود یافته و در تأمین حداقل نیازهای خود با مشکل روبرو نباشند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول