اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

عاقبت دلار جهانگیری؛ کارت اعتباری جایگزین ارز ۴۲۰۰ می‌شود؟

اختصاص میلیاردها دلار ارز 4200 نه تنها به حفظ قیمت کالاهای اساسی کمک نکرد، بلکه بستر گسترده‌ای برای مفسدان اقتصادی فراهم آورد. حالا مجلس برنامه دارد با حذف آن به اقشار آسیب‌پذیر کارت اعتباری دهد.

عاقبت دلار جهانگیری؛ کارت اعتباری جایگزین  ارز ۴۲۰۰ می‌شود؟

فارس پلاس؛ محمد آزادی: برنامه مجلس حذف ارز ترجیحی است؛ ارزی که سربند بحران سال ۹۶ با نرخ ۴۲۰۰ تومان قرار بود پشتیبان سفره‌های مردم باشد. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی اما معتقد است حتی با هزینه‌کرد میلیاردها دلار عملاً دلار جهانگیری نتوانست مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود. پیشنهاد جایگزینی که حالا روی میز نماینده‌ها است، اختصاص «کارت اعتباری» است.   

سیاه‌چاله‌ای به نام ارز ۴۲۰۰؛ دلار جهانگیری چگونه متولد شد؟

همین تازگی‌ها ولی‌الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که در زمان مسؤلیتش میلیون‌ها دلار ارز ترجیحی را بدون مراعات تشریفات امنیتی به فردی مسأله‌دار پرداخت کرده است. احمد عراقچی معاون وی نیز به هشت سال حبس قطعی به اتهام اخلال در بازار ارز و سؤمدیریت محکوم شد. این پرونده اما تنها یکی از صفحات روایت غم‌بار ارز ۴۲۰۰ است. اما دلار جهانگیری اصلاً از کجا پیدا شد؟

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت نخست روحانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس مفصلاً از پشت‌صحنه‌های ماجرا پرده برداشت. این‌که چطور «همین‌طوری» آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای که اوایل فروردین ۹۷ انجام شد، قیمت ۳۸۰۰ تومان را برای دلار دولتی مشخص کرد. درحالی که همان زمان در بازار آزاد نرخ ارز حدود ۵۰۰۰ تومان بود! البته بعد از کلی چانه‌زنی! درنهایت ۴۲۰۰ تومان تصویب شد.

سرکنجبین دولت روحانی اما صفرا فزود! بررسی نمودار بلندمدت نرخ ارز نشان می‌دهد، اعلام ارز ۴۲۰۰ کمترین مساعدتی به کنترل بازار آزاد نکرد. قیمت دلار همین‌طور افزایش یافت و تا نزدیکی‌های ۳۰هزار تومان نیز رسید. در مقابل کالاهای اساسی هم که قرار بود از ارز ترجیحی برای حفظ قدرت خرید مردم استفاده کنند، حسابی افزایش یافت. پرونده‌های متعدد دستگاه قضایی و محاکم متعددی که برگزار شد، نشان داد دلارهای ترجیحی عملاً به جیب سؤاستفاده‌کنندگان رفت.

حالا از سرنوشت میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تخصیص‌داده‌شده خبر معتبری در دست نیست؛ قدر مُسلم آنکه این سیاست نتوانست اثر روشنی در کنترل بازار داشته باشد. حالا نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت برای اصلاح این رویه مصمم‌اند.

 

اهالی بهارستان درباره ارز ۴۲۰۰ چه می‌گویند؟

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است دلار جهانگیری نه تنها هیچگاه مانع از آب رفتن سفره‌های مردم نشد، بلکه عملاً به بازیچه مفسدان اقتصادی مبدل گشت. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «مشکل اصلی ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که نمی‌توان در بازار چند نرخ ارز را ایجاد کرد و بعد انتظار حفظ قدرت خرید مردم را داشت.طبق آمارهای موجود بین ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار ارز و همچنین ۶۰ تا ۸۰ تن طلا حیف و میل شد. متاسفانه منابع کشور با اتخاذ این سیاست غلط ارزی به تاراج رفته است. اراده رئیس جمهور هم بر تغییر و تحول در اقتصاد کشور است».

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار نیز معتقد است هم مجلس هم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ توافق دارند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «سیاست ارز ترجیحی موجب بی‌عدالتی در کشور شده است و شکاف در جامعه را افزایش می‌دهد. اما موضوع مهم‌تر این است که نحوه‌ اقدام و مسیر انتخابی باید به گونه‌ای باشد که این جراحی موجب آسیب دیدن اقشار ضعیف جامعه نشود. مثلاً با پرداخت مستقیم از اقشار کم‌درآمد جامعه دفاع کرد.»

مردم چشم‌انتظارند؛ حالا پرونده حذف ارز ۴۲۰۰ روی میز نمایندگان مجلس است. آیا اهالی بهارستان با حذف دلار جهانگیری و اختصاص مابه‌التفاوت آن به‌صورت اعتبار به اقشار آسیب‌پذیر موافقت خواهند کرد؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول