اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خریدوفروش خانه تاریخی سالاری منع قانونی ندارد

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره فروش خانه تاریخی سالاری در مشهد گفت: خرید و فروش ملک ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران ممنوعیت قانونی ندارد و از خرید و فروش خانه تاریخی سالاری نگرانی نداریم.

خریدوفروش خانه تاریخی سالاری منع قانونی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، احسان زهره‌وندی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره خرید و فروش خانه تاریخی سالاری در مشهد اظهار کرد: خانه تاریخی سالاری در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۰۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و حکم ثبتی این اثر تاریخی از طریق استاندار خراسان رضوی به مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط ابلاغ شده است.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه حقوق مالکانه اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی محفوظ است، ادامه داد: ثبت اثر تاریخی به این معنی نیست که حقوق مالکانه افراد نادیده گرفته شود بلکه تمام حقوق مالکانه محفوظ است و امکان خرید و فروش خانه تاریخی سالاری که دارای مالک خصوصی است، وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ ضوابط و حکم ثبتی این اثر تاریخی، هرگونه اقدام از جانب مالک باید در قالب ضوابط حاکم بر آثار تاریخی باشد.

زهره‌وندی یادآور شد: قانون برای بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران امتیازاتی را در نظر گرفته است و اگر مالک کاربری متناسب با اثر که موجب حفاظت بنا می‌شود را پیشنهاد کند ما نیز حمایت و کمک می‌کنیم و مجوزهای لازم برای بهره‌برداری را صادر می‌کنیم.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: بر اساس مواد ۵۵۸ و ۵۵۹ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب رساندن به اثر شود، مجازات قانونی به دنبال خواهد داشت. براساس این مواد از یک تا ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات برای این فرد یا افراد در نظر گرفته شود. همچنین فردی که اثر تاریخی را تخریب می‌کند، باید عین به عین اثر را بازسازی کند.

وی تصریح کرد: اخباری درباره خرید و فروش خانه تاریخی سالاری منتشر شده است که از خرید و فروش آن ابراز نگرانی شده است در حالی که هیچ ممنوعیتی قانونی وجود ندارد و مالک می‌تواند نه تنها خرید و فروش بلکه بهره‌برداری آن را براساس ضوابط حاکم بر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی انجام دهد.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول