اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی داعش در قندوز و قندهار را محکوم کند

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار محکومیت اقدامات تروریستی اخیر داعش در قندوز و قندهار توسط این سازمان شد و از مساعدت‌های دبیرخانه برای تسهیل روند بازگشایی نمایندگی ایران در جده تشکر کرد.

امیرعبداللهیان: سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی  داعش در قندوز و قندهار را محکوم کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) با «یوسف العثیمن» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این تماس تلفنی وضعیت جاری در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی علاوه بر مرور تازه‌ترین وضعیت مناسبات با سازمان همکاری اسلامی، همچنین در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با یوسف العثیمن دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تبادل نظر کرد. 

امیرعبداللهیان جریان‌های تندرو و افراطی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات منطقه بر شمرد. 

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به وضعیت کنونی تحرکات تروریستی داعش در افغانستان بر حمایت ایران از ایفای نقش فعال تر این سازمان به ویژه دبیرکل در مورد افغانستان تاکید کرد. 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در پاسخ ضمن تبریک به امیرعبداللهیان به مناسبت انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گزارش مختصری از مجموعه اقدامات سازمان همکاری اسلامی در زمینه رسیدگی به موضوع تحولات اخیر در افغانستان و بیانیه صادره آن ارائه و بر فراگیر بودن دولت جدید در افغانستان، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، همبستگی با مردم افغانستان و عدم تبدیل افغانستان به مامن گروه‌های تروریستی تأکید کرد. 

* دبیرکل و اعضای سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی داعش در افغانستان را محکوم کنند

وزیر امور خارجه  با اشاره به اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اخیر داعش در حمله ددمنشانه به نمازگزاران در دو مسجد در قندوز و قندهار، محکومیت این اقدامات غیر انسانی توسط دبیرکل و اعضای سازمان همکاری اسلامی را خواستار شد. 

وی هدف داعش از این اقدامات تروریستی را تفرقه و اختلاف افکنی مذهبی در افغانستان برشمرد.

یوسف العثیمن تأکید کرد: ما در سازمان همکاری اسلامی هیچ تفاوتی بین مذاهب اسلامی قائل نیستیم و همه مردم مسلمان از دید ما واجد حقوق شهروندی یکسان هستند و جایز نیست مسلمانان و نمازگزاران با هر مذهبی هدف حملات تروریستی قرار گیرند. 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر محکومیت قاطعانه اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، برای کشته شدگان این حملات غفران الهی و برای مجروحان آن شفای عاجل را آرزو کرد. 

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ادامه جنایات تروریستی علیه شیعیان افغانستان گفت:‌ با تمامی طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم. طالبان مسئولیت مستقیم و ویژه در حفظ امنیت و صلح و ثبات و آرامش مردم و همچنین سلامت تمامی گروه‌ها و اقلیت‌های افغانستان از جمله هزاره‌ها و شیعیان دارد. جامعه جهانی باید به صورت مشخص درباره ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد. (اینجا بخوانید)

* مساعدت‌های دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای تسهیل روند بازگشایی نمایندگی ایران در جده

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از مساعدت‌های دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در امر تسهیل روند بازگشایی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان در جده، تداوم این مساعدت‌ها را خواستار شد. 

العثیمن ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی به عنوان تسهیل کننده روند بازگشایی نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده، آرزو کرد که تماس‌ها و گفت‌وگوهای کنونی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به حصول دستاوردهای مثبت برای هر دو کشور منجر شود.

گفتنی است ایران و عربستان تاکنون چهار دور مذاکره در بغداد انجام داده‌اند که به گفته سعید خطیب‌زاده در فضای مثبت و دوستانه‌ای بوده و در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده و تماس‌ها کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول