اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

گلایه فعال اتصالات نفت‌‌و‌گاز از استانداردهای دوگانه‌/ضرورت رفع موانع پیش روی صادرات اتصالات جوشی‌

یکی از فعالان اتصالات نفت و گاز ضمن گلایه از تعاریف دوگانه استانداردسازی در حوزه اتصالات جوشی از سوی سازمان استاندارد، این موضوع را مانعی در صادرات عنوان کرد.

گلایه فعال اتصالات نفت‌‌و‌گاز از استانداردهای دوگانه‌/ضرورت رفع موانع پیش روی صادرات اتصالات جوشی‌

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وقتی میگوییم که چرخ تولید و صنعت باید به سرعت بچرخد، یعنی مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد، گاهی برخی روندهای اداری و ناهماهنگی‌ها، چوبی می‌شود در چرخ‌دنده‌های صنعت و تولید، یکی از همین موارد، مشکلاتی است که صنایع مرتبط با تولید اتصالات نفت و گاز با سازمان استاندارد دارند.

در این‌باره با‌ ناصر تحسینی، از فعالان حوزه اتصالات جوشی فولادی گفت‌و‌گو کردیم، وی که سابقه 20 ساله در حوزه اتصالات دارد‌، صدها میلیارد تومان در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده است، وی معتقد است باید هماهنگی‌های بین ادارات استاندارد وجود داشته باشد در حالی که امروز شاهد بروز این اتفاق نیستیم.

‌وی در تشریح مشکلاتی که در حوزه فعالیت خود با اداره استاندارد دارد، توضیح داد: ‌در سال‌های اخیر با پیشنهاد اداره استاندارد، موضوع استاندارد ملی اتصالات جوشی گازی به شماره استاندارد 3076 مطرح شده است، ‌دو الی سه سال پیش هم اداره استاندارد جلساتی با فعالان و شرکت‌های حوزه اتصالات جوشی فولادی داشته و در این باره مباحثی مطرح شد اما ما در این حوزه، وارد چالش‌هایی با این اداره شده‌ایم.

این فعال اتصالات نفت و گاز در پاسخ به این سؤال که با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟ بیان کرد: ‌از نگاه جهانی و از نگاه فنی، به وضع قوانین و مقررات برای تعیین کیفیت و مشخصت مطلوب یک کالا یا خدمات، استاندارد گفته می‌شود، این استانداردها دارای حوزه‌های مشخص امور مدیریتی، ماهیت محصولات، مسئولیت‌های اجتماعی و ارزیابی و انطباق‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: ‌در زمینه اتصالات جوشی فولادی نیز استانداردهای جهانی‌ وضع شده‌ مثل استاندارد ASME انجمن مهندسان مکانیک آمریکا که استانداردی معتبر و قابل قبول هم هست، از معیارهای مهم استانداردسازی، ارزیابی و انطباق است، برای رسیدن به استانداردهای جهانی در این حوزه تلاش‌ها و تجربیات زیادی هم صورت گرفته است، مشکل ما اینجاست که اداره استاندارد، بخشی از پارامترهای استانداردهای بین‌المللی را تغییر داده و استاندارد جدیدی به نام 3076 به نام استاندارد ملی اتصالات جوشی و گازی را وضع کرده است.

تحسینی در پاسخ به این سؤال که این کار چه ایرادی دارد؟ توضیح داد: یکی از اشکالات این است که خریداران ما که پیمانکاران غالباً دولتی هستند، می‌گویند اگر مهر استاندارد روی اتصالات شما باشد، خرید نمی‌کنیم، اداره استاندارد هم می‌گوید نه، باید حتماً من تأیید کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این پیمانکاران با مهر استاندارد مشکل دارند؟ گفت: ببینید، مثلاً در تولید مواد اولیه اتصالات، استانداردهای جهانی مانند ASME برای آنالیز مواد مربوط به فولاد، محدوده و سختگیری‌هایی قائل هستند، این کار باید توسط متخصصان مجرب صورت بگیرد، طبیعی است که نمی‌شود اعداد مورد نظر در این زمینه را بدون آزمایش‌های صورت گرفته متخصصان تغییر داد، اما اداره استاندارد در استانداردسازی جدید خودش اقدام به این کار کرده است البته این اداره متوجه اشتباه خودش شد.

این فعال اتصالات نفت و گاز افزود: ‌آنها متوجه شدند تعدادی از فعالیت‌های این حوزه مربوط به مصارف خانگی و تعدادی مربوط به مصارف غیرخانگی است و اینکه بخواهند استانداردسازی جدیدشان را به این همه فعالان این حوزه سرایت دهند، درست نیست، همین ناهماهنگی صدمات زیادی به ما وارد کرده است، همچنین باید تلاش زیادی کنیم تا ‌ثابت کنیم که حوزه فعالیت ما کدام یک است.

وی ادامه داد:‌ طبق تعریف جهانی از استاندارد که پیش از این عنوان شد، ‌متوجه شدیم که تعریف اداره استاندارد در این زمینه درست نیست، استانداردسازی مخصوصاً در حوزه‌های تخصصی مثل کار ما، نیازمند سال‌ها دانش و تجربه فنی متخصصان و مهندسان و نگاه صرفاً فنی است، نیاز به کلی آزمایش‌های تخصصی هم وجود دارد، در حالی که در رفت و آمدها و جلساتمان متوجه شدیم چنین نگاهی در اداره استاندارد وجود ندارد.

تحسینی در پاسخ به این سؤال که این ناهماهنگی‌ها موجب بروز چه مشکلات دیگری شده است؟ گفت: ‌طبیعی است که در صادرات اتصالات جوشی فولادی هم ایراد وارد می‌کند، استاندارد ملی 3076 که به آن اشاره کردم، هیچ دید فنی و مهندسی ندارد، وقتی شما با مهر این استاندارد، اقدام به صادرات می‌کنید، در کشورهای مقصد، این اتصالات با استانداردهای معتبر جهانی بررسی می‌شود، در نتیجه این محصولات مرجوع شده و چه بسا حتی می‌تواند از سوی واحد استاندارد بین‌المللی، شکایت‌هایی را متوجه سازمان استاندارد ایران هم کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم ‌متولیان امر در استاندارد، توجه به این موضوع داشته باشند و ‌ناهماهنگی‌ها‌ در این‌باره رفع شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول