اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اجماع همه گروه‌ها در احیای «شورای مرکزی جهاد سازندگی»

مسؤول بسیج سازندگی در جلسه بررسی پیشنهادهای احیای جهاد سازندگی گفت:‌ در حال حاضر سه پیشنهاد اصلی در مورد احیای جهاد سازندگی وجود دارد اما آنچه مورد اجماع قرار گرفته «تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی» است.

اجماع همه گروه‌ها در احیای «شورای مرکزی جهاد سازندگی»

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ نشست بررسی طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحبنظران اقتصادی امروز به میزبانی مجمع مرکزی جهادگران کشور در محل سالن شهید سلیمانی بسیج اقشار برگزار شد.

در این نشست گروه‌های مختلف جهادی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند، همچنین دو پیشکسوت جهاد سازندگی و از اعضای اولیه شورای مرکزی جهاد سازندگی شامل آقایان جلیل بشارتی و خداکرم  جلالی نیز در این جلسه حضور داشتند.

در این مراسم، سردار محمد زهرایی، مسوول بسیج سازندگی، اظهار کرد: نگاه همه گروه‌های جهادی کمک به دولت در بحث احیای جهاد سازندگی است و ما از آقای رئیس‌جمهور‌ متشکر هستیم که با این پیشنهاد گفتمان جهادی را در سطح جامعه و مردم مطرح کرد و حضور رئیس‌جمهور در جمع مردم با نیت خیر انجام می‌شود امیدواری نیتی که آقای رئیسی دارد در بدنه دولت هم وجود داشته باشد.

وی گفت:‌ الان بحث معامله نیست و بسیج سازندگی هم نمی‌خواهد معامله کند بلکه نظریه احیای جهاد سازندگی مطرح شده که رئیس‌جمهور در محضر مقام معظم رهبری مطرح کرده و تأیید ضمنی رهبری نیز گرفته شده است و همانطور که رئیس‌جمهور گفته است قرار نیست گروه‌های جهادی تبدیل به تشکل‌های دولتی شوند و دولت فقط می‌خواهد از گروه‌های جهادی موجود حمایت کند اما نمی‌خواهد آنها را دولتی کند.

وی افزود: آقای رئیسی از بسیج سازندگی نام برده است و می‌گوید گروه‌های جهادی کار می‌کنند و قرار نیست دولتی شوند.

به گفته مسؤول بسیج سازندگی برای احیای جهاد سازندگی اولاً مسأله روستا مطرح است که روستا در کشور متولی ندارد زیرساخت‌ها وجود دارد اما اقتصاد روستا آسیب دیده و باید اقتصاد روستا احیا شود؛ در بدنه دولت ممکن است عده‌ای دنبال این باشند که گروه‌های جهادی را دولتی کنند اما خود رئیس‌جمهور می‌خواهد گروه‌های جهادی بمانند و بلکه تقویت شوند.

وی گفت:‌ شورای عالی روستا و عشایر در 8 سال گذشته و در دولت قبلی فقط یکبار برگزار شده است یعنی به مسأله روستا و عشایر بی‌توجهی شده است.

زهرایی با اشاره به پیشنهادهای احیای جهاد سازندگی، اضافه کرد:‌ در حال حاضر سه گزینه وجود دارد یکی اینکه نهاد جهاد سازندگی مشابه اول انقلاب ذیل نظر رهبری راه بیفتد و شورای عالی جهاد سازندگی متشکل از نهادهای درگیر و چند وزیر مرتبط تشکیل شود که کارش فقط تنظیم‌گری باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که عده‌ای می‌گویند معاونت توسعه روستایی که اکنون ذیل معاونت اول رئیس‌جمهور وجود دارد ارتقاء یابد و این معاونت به عنوان دبیر شورای عالی جهاد سازندگی باشد و در هیأت دولت کرسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد سوم این است که در وزارت جهاد کشاورزی دو معاون کل باشد که یکی در بخش کشاورزی و یکی هم در بخش سازندگی باشد که همان معاون دبیر شورای عالی جهاد سازندگی شود.

زهرایی همچنین گفت: یک پیشنهاد هم فرمانده سپاه مطرح کرد مبنی بر اینکه که شما به مدت دو سال اختیارات را به بسیج سازندگی بدهید اگر گروه‌های جهادی تقویت شد ادامه پیدا کند و اگر نشد در جای دیگر دنبالش بگردید، آنچه که الان مسلم است همه گروه‌ها بر روی بحث تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی توافق دارند که این شورا برای روستا به عنوان تنظیم‌گر و تسهیل‌گر باشد و موضوع گروه‌های جهادی تقویت و حمایت شوند.

وی گفت: مطرح شد که گاهی بسیج سازندگی حتی بودجه برای تهیه لباس برای گروه‌های جهادی را هم ندار‌د، با طرح احیای جهاد سازندگی قرار است همانند ققنوس جهاد سازندگی در ذیل نظر ولایت فقیه احیا شود و ما ادعا نداریم که فقط بسیج سازندگی باشد بنابراین روی این پیشنهادها صحبت و جمع‌بندی کنید ولی آنچه که اتفاق افتاده تا اینجای کار شورای عالی بسیج سازندگی مورد اتفاق نظر همه است.

زهرایی اضافه کرد:‌ در جلسه‌ای که آقای رئیسی در محضر مقام معظم رهبری مسأله را مطرح کرده و تأیید ضمنی ایشان را گرفته است کسی نبوده است که دقیق بداند چه مسائلی مطرح شده است که مثلا آیا روستاها را می‌خواهند با رویکرد جهادی آباد کنند؛ اما از ادبیات رئیس‌جمهور برمی‌آید که قصد ندارد ساختار بزرگ درست کند و این مثال را گفته بود که همانطور که در زمان امام خمینی (ره)‌مقداری پول در اختیار آقای بشارتی قرار داده بودند و این افراد سه نفره بدون داشتن هیچ تشکلی توانسته بودند 90 مجتمع مسکونی را درست کنند و الان هم می‌خواهند بدون داشتن ساختار اداری چنین مجموعه‌ای را احیا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول