اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعتراضات عراق؛ از لگدمال شدن پرچم‌ آمریکا و اسرائیل تا برپایی چادرهای تحصن

معترضان به نتایج انتخابات اخیر پارلمان عراق، امروز نیز برای سومین روز متوالی به خیابان‌های شهرهای مختلف آمدند و با سردادن شعارهای ضد آمریکایی خواستار، بازشماری دستی آراء شدند.

اعتراضات عراق؛  از لگدمال شدن پرچم‌ آمریکا و اسرائیل تا برپایی چادرهای تحصن

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایتخت عراق  امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اکتبر) نیز مانند دو روز گذشته، شاهد تظاهرات‌های مردمی در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات اخیر است.

 

 

 علاوه بر بغداد، رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از اعتراضات خیابانی در استان‌های ذی‌قار ، صلاح‌الدین، القادسیه و بصره نیز خبر می‌دهند.

معترضان در بغداد که روز گذشته از آغاز اعتصاب باز در کلیه ورودی‌های منطقه سبز بغداد خبر داده بودند، امروز نیز مقابل این ورودی‌ها تجمع کردند و خواستار بازشماری دستی آراء در شعب اخذ رأی شدند.

 

 

همزمان با نزدیک شدن معترضان به ورودی‌های منطقه سبز بغداد، سفارت آمریکا واقع در این منطقه امنیتی، درهای خود را بست و سامانه پدافندی‌ سی-رام و آژیرهای خطر را فعال کرد و با شلیک گلوله‌های این سامانه موجی از وحشت را میان ساکنان مناطق القادسیه، الجادریه ، الکراده و الصالحیه واقع در نزدیکی این سفارتخانه به وجود آمد. (جزئیات بیشتر)

دولت عراق نیز برای کنترل بیشتر این اعتراض‌ها در ورودی‌های منطقه امنیتی سبز بغداد، شمار زیادی از نیروهای ضد شورش را مستقر کرد.

 

معترضان به منظور تداوم اعتراضات مسالمت‌آمیز به نتایج انتخابات طی روزهای آتی، در حال نصب خیمه‌های اعتصاب و تحصن مقابل ورودی‌های منطقه سبز بغداد هستند.

 

 

تصاویر منتشر شده از اعتراض‌های امروز مقابل ورودی‌های منطقه سبز نشان می‌دهد که شماری از معترضان با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی و  ضد سعودی،  پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را لگدمال کردند و سیاست‌های آن‌ها در قبال عراق را محکوم کردند. 

 

 

 

 

شماری از معترضان نیز دستکاری در نتایج انتخابات عراق را ترور سیاسی در این کشور اعلام می‌کردند، با در دست داشتن پلاکاردهایی، «جنین پلاسخارت» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را در ترور سیاسی در عراق سهیم دانستند و به او در این زمینه هشدار دادند و هیأت قضایی کمیساریای عالی انتخابات خواستند که عدالت را رعایت کند و «آراء مسروقه» را احیا کند.

 

 

مناطق مختلف بغداد از جمله منطقه الدورة که حوزه ۱۴ رأی‌گیری در انتخابات اخیر بود، شاهد اعتراض‌ها و تظاهرات‌های مردمی بود که از مدعی دزدیده شدن آراء انتخاباتی خود بودند و بازشماری دستی آراء را خواستار شدند.

 

 

امروز در تکریت مرکز استان صلاح ‌الدین نیز شماری از معترضان به نتایج انتخابات با سر دادن شعار، خواستار پس گرفتن آراء خود شدند.

 

 

امروز استان ذی‌قار نیز برای سومین روز متوالی شاهد اعتراضات خیابانی بود و معترضان مسالمت‌جو خواستار بازشماری دستی آراء هستند.

 

 

در بصره همزمان با آمدن شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات در خیابان‌ها، تدابیر امنیتی در مقابل دفتر کمیساریای انتخابات در این شهر تشدید شد و شمار زیادی نیروی امنیتی در این مکان مستقر شدند.

 

 

 

 

معترضان در بصره نیز مانند تظاهرات‌کنندگان در بغداد، در حال نصب چادر و خیمه تحصن به منظور تداوم اعتراضات و تحصن طی روزهای آتی هستند.

 

شهر الدیوانیه در استان القادسیه نیز از دیگر شهرهایی بود که امروز شاهد تظاهرات‌ در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر بود.

 

 

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

* فتانه غلامی

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول