اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

وزیر نیرو: ۱۸ میلیارد متر مکعب آب در سدها ذخیره داریم/ 50 درصد کاهش باران نسبت به سال قبل را تجربه کرده‌ایم

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ۱۸ میلیارد متر مکعب آب در سدها ذخیره داریم در صورتی که می‌توانستیم ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره داشته باشیم.

وزیر نیرو: ۱۸ میلیارد متر مکعب آب  در سدها ذخیره داریم/ 50 درصد کاهش باران نسبت به سال قبل را تجربه کرده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی اکبر محرابیان ظهر امروز در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان با بیان اینکه تقریبا ۲۰ روز است سال آبی ۹۹ تا ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم در حالی که ۵۰ درصد کاهش بارش را نسبت به سال قبل را تجربه می‌کنیم اظهار کرد: شاید خشک‌ترین سال در ۵۲ سال اخیر را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم ۵۰ میلیارد متر مکعب در پشت سدها ذخیره کنیم که الان ۱۸ میلیارد متر مکعب بیشتر نیست گفت: می‌طلبد با هنر مدیریت، دقت و کار جهادی اقداماتی انجام شوند که مردم با کوچکترین مشکلی مواجه نشوند البته رفع مشکل دوسویه است.

وزیر نیرو افزود: عمده سهم مصارف آب کشور قریب به ۹۰ درصد در حوزه کشاورزی است که اگر قدری در حوزه کشاورری با الگوی کشت و کاشت محصولات کم‌آب‌بر می توانیم این شرایط را کمی طی کنیم.

وی اظهار کرد: در طی ۲۰ سال گذشته مصارف کشور از ۷۸ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده  که اگر مصرف رشد آب با رعایت الگو مصرف باشد نشانه رشد است اما اگر تناسب با مصارف و منابع نباشد مشکلاتی در حوزه محیط زیست و ... خواهیم داشت.

محرابیان گفت: هشت شهر بزرگ کشور دارای تنش بزرگ ابی است که متاسفم که همدان جزو این هشت شهر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای این موضوع برنامه‌ریزی کردیم و به جرات می توان گفت چهار شهر به نحوی از این بحران عبور می‌کنند که مردم حس نکنند افزود: برای چهار شهر دیگر نیز که همدان هم جزو آنهاست، برنامه داریم و به همین خاطر امروز به این استان سفر کردیم.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه انتقال آب همدان از سد تالوار بیان کرد: قبلا سد تالوار را دیده بودم و آن زمان جزو طرح‌های مهر ماندگار بود و اعتبار خوبی هم برایش در نظر گرفته بودند اما متاسفانه در این سالها این پروژه به کندی پیش رفته است.


*عدم اجرای به موقع آبرسانی از سد تالوار صدماتی را به مردم وارد کرد

وی تاکید کرد: به دلایلی این طرح کند پیش رفت و عدم اجرای به موقع آن صدماتی را به مردم وارد کرد اما آنچه امروز مهم بوده این است که به همراه همکاران یعنی مدیران و کارشناسان و قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان مجری پروژه، دو فاز اجرایی را برای آن تعریف کرده‌ایم.

محرابیان با اشاره به اینکه در فاز اول به میزان مورد نیاز آب از این سد تامین می‌شود و حداقل چندین سال تنش آب را در استانی مثل همدان نخواهیم داشت گفت: یک میلیون و ۲۰۰ لیتر آب در فاز اول منتقل می‌شود و ۳ میلیون و ۷۰۰ لیتر فاز و افق بعدی است.

*شاخص برخورداری همدان در آب شرب و فاضلاب نسبت به متوسط کشوری بهتر است

وی با بیان اینکه با بیان اینکه باید منابعی را هم که به صورت اضطراری استفاده می‌کنیم قبل از فصل گرما قطع کنیم تا به سمت کشاورزی و ... برود خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع‌تر با اجرای فاز یک آنچه با انتقال امانت گرفتیم به صاحبان برگردانیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه انتقال یک‌میلیون و ۲۰۰ لیتر آب باید نهایت در فصل بهار سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد  گفت: منابع مورد نیاز اجرای طرح را تامین می‌کنیم چون چیزی به نام محدودیت انتقال آب شرب در سراسر کشور نداریم.

وی با بیان اینکه شهرهایی هم که در مسیر هستند نباید مغفول بمانند و باید برای آنهایی که در تنش آبی قرار دارند، تامین آب شود افزود: به نظرم با اجرای این طرح همدان موضوع تنش آبی نخواهد داشت و به آرامش می‌رسد و البته این طرح در شرایطی تعریف شده که در خشکسالی به سر می بریم و امیدواریم بارش را هم داشته باشیم و باید برای این منظور به درگاه الهی دعا کنیم.

محرابیان  با اشاره به اینکه طرح فاضلاب استان همدان جزو طرح‌های بسیار خوب است که باید برای تمام شهرهای همدان الگو شود گفت: شاخص برخورداری همدان در آب شرب و فاضلاب نسبت به متوسط کشوری بهتر است اما بالاخره باید ظرفیت استان و خواست مردم را ارتقا دهیم و قرار نیست متوسط حرکت کنیم و باید سقف را در نظر بگیریم‌.

وی  یادآور شد: در موضوع برق، استان همدان به عنوان صادرکننده محسوب می‌شود و ظرفیت‌های خوبی دارد و قول‌هایی هم برای اجرای طرح هایی داده ایم اما در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر همدان پیش رو شود چون ظرفیت‌های خوبی وجود دارد‌.

وزیر نیرو تصریح کرد: در انرژی‌های تجدیدپذیر افراد نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند تکنیک‌هایی را به کار گیرند تا راندمان بالا رود که پیشنهاد می‌دهم همدان در این زمینه پیشرو باشد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول