اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

چرا حملات داعش در افغانستان افزایش یافت

طالبان می‌توانند برای ایجاد اطمینان و اعتمادسازی، امنیت مراکز شیعه را به خود شیعیان بسپارند و نیروهای طالبان، کمک‌کننده و پشتیبان باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید رضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل منطقه در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد گروه‌های تروریستی تندرو مانند داعش، با حمایت آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه، چند هدف را از حمله به مراکز دینی و فرهنگی شیعه در افغانستان تعقیب می‌کنند:

۱. به واکنش کشاندن ایران در مقابل طالبان و ایجاد فاصله بین جمهوری اسلامی ایران و حکومت نوپای طالبان

۲. موضع‌گیری پیروان مذهب شیعه در افغانستان و مراجع دینی این کشور و بعضی از اقوام علیه طالبان و فاصله‌انداختن بین شیعه و طالب

۳. ابزارسازی از کشتار شیعیان بخصوص هزاره‌ها برای قدرت‌نمایی و بی‌اعتبار‌سازی ادعای تأمین امنیت در قلمرو طالبان

۴.  اخیراً، طالبان اعلام کرده که صفوف خود را از عناصر ناباب تصفیه خواهد کرد؛ این به معنای آن است که برخی نیروها در میان طالبان با رهبری و سیاست‌های کنونی آن‌ها موافق نیستند و راهبرد آمریکا و جریان‌های تعلیم‌دیده آن در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان و کشورهای پیرامونی و نیز عربستان سعودی این است که کسانی که از صفوف طالبان تصفیه و رانده می‌شوند، به‌سادگی از سوی داعش جذب شوند.

۵. تاکنون طالبان بدنه خود را با انگیزه ضد اشغالگری حفظ کرده بود و این چسبندگی باعث یکپارچگی آن می‌شد. اکنون این انگیزه تا حد زیادی کاهش یافته است؛ لذا جایگزین‌کردن انگیزه‌های دیگر از جمله شیعه‌کشی، از اهداف دشمنان امنیت منطقه است.

 آمریکا و جریان‌های یادشده، مترصد شکار آن ریزش‌ها برای ایجاد اختلاف و چنددستگی بین طالبان و مردم افغانستان و بعضی از کشورهای همسایه‌اند.
 راه‌های برون رفت چیست؟

الف. طالبان باید خطر داعش را جدی بگیرد و به آنها تفهیم شود که داعش، تنها نیست و عقبه آن آمریکا؛ عربستان سعودی و بعضی از سرویس‌های امنیتی منطقه هستند.  

ب. به نظر می‌رسد طالبان نباید بگذارند انگیزه ضد اشغالگری در نیروهای‌شان کمرنگ شود؛ گوشزد کردن خطر بازگشت اشغالگر و توطئه‌های مداوم آن می‌تواند این انگیزه را همچنان زنده نگه دارد.

ج. طالبان می‌توانند برای ایجاد اطمینان و اعتمادسازی، امنیت مراکز شیعه را به خود شیعیان بسپارند و نیروهای طالبان، کمک‌کننده و پشتیبان باشند. 

د. فقر و گرسنگی عمومی، پاشنه آشیل طالبان است و می‌تواند برای‌شان مشکل‌ساز گردد. امنیت افغانستان بدون بهبود وضعیت معیشتی ممکن نیست. شبح خوفناک بیکاری و فقر گسترده افغانستان را تهدید می‌کند و واقعیت این است که انسان فقیر و گرسنه، هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد؛ دامی که آمریکایی‌ها در مقابل بدنه طالبان گسترده است، استفاده از فقر و وسوسه پول و امکانات داعش است.

هـ. کمک‌های فوری اقتصادی به مردم و حکومت طالبان و طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصادی، می‌تواند راهبرد توطئه‌آمیز آمریکا و عربستان سعودی را تا حدود زیادی خنثی کند.

و. کمک‌های فوری امنیتی، اطلاعاتی، مستشاری  و نظامی به افغانستان امر مبارزه با داعش از سوی کشورهای مؤثر منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران که تجربه موفق و خوبی در عراق و سوریه دارد کمک شایانی به خنثی‌کردن این توطئه خواهد کرد که البته این کمک‌ها باید با محوریت تأمین ملی دو ملت ایران و افغانستان صورت گیرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول