اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

چرا فوتبال ساحلی ایران افت کرده است؟

فوتبال ساحلی کشورمان مدتهاست که اسیر نابلدی و نامدیریتی شده و این درحالیست که این رشته همیشه برای فدراسیون فوتبال افتخار آفرین بوده است.

چرا فوتبال ساحلی ایران افت کرده است؟

حمید رضا حق شناس-  به گزارش خبرگزاری فارس، مسابقات فوتبال ساحلی جام بین قاره‌ای سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد اما با تصمیم مسولان برگزاری، این مسابقات با حضور 8 تیم روسیه، ایران، ژاپن، پاراگوئه، امارات، پرتغال، اسپانیا و سنگال در دو گروه چهار تیمی از 15 آبان در امارات برگزار شد.

البته در این دوره  تیم‌های مدعی برزیل، تاهیتی، اروگوئه، سوئیس، ایتالیا و ...  حضور نداشتند. تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در گروه B با تیم‌‌‌‌های روسیه، ژاپن و پاراگوئه همگروه بود در گروه A نیز تیم های امارات، پرتغال، اسپانیا و سنگال  به مصاف هم رفتند.

تیم ملی ساحلی کشورمان در ابتدا و در مرحله گروهی تیم‌های پاراگوئه و ژاپن را شکست داد اما مغلوب تیم روسیه شد و به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود کرد. در این مرحله دوم حریف سنگال صدرنشین گروه A شدند و این تیم را  شکست داده و در نهایت در فینال بار دیگر حریف روسیه شدند که این بازی را بار دیگر به روس ها واگذار کردیم و در نهایت نایب قهرمان این دوره از رقابت ها شدیم.

نگاهی به ترکیب تیم ملی فوتبال ساحلی گویای این است که اکثر ملی پوشان از تیم گلسا پوش یزد قهرمان لیگ برتر بودند. در رقابت هایی که این دوره انجام شد به لحاظ تاکتیکی دچار ضعف هایی بودیم که قابل تامل هستند.

فوتبال ساحلی کشورمان همواره در رنکینگ جهانی رتبه دوم را دارا بود اما اکنون به رتبه چهاردهم سقوط کرده ایم. بازی های این دوره هم نشان داد که با تیم قوی که داشتیم فاصله زیادی داریم و در غیاب قدرهای فوتبال ساحلی باز هم نتوانستیم به مقام قهرمانی برسیم.

*بازی‌های جام بین قاره ای فوتبال ساحلی و بی تاثیری در رنکینگ جهانی

مسابقات جام بین قاره‌ای مستقیم زیر نظر سازمان جهانی برگزار می شود و ربطی به مسابقات فیفا و رنکینگ جهانی ندارد و از طریق اسپانسر‌ برگزار می‌شود و به دلیل حضور پرشور تماشاگران ایرانی در دبی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان همواره یکی از تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات است، حتی در صورت ناکامی در بازی‌‌‌های قهرمانی آسیا.

* از رتبه دوم به 14 رسیدیم

تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در حالی در این مسابقات حاضر شد که در سال 2017 در رتبه دوم جهان قرار داشت  اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت فدراسیون فوتبال، این رشته پرافتخار طی 4 سال گذشته از رتبه دوم به جایگاه 14 رنکینگ جهانی قرار گرفته است. بعد از ناکامی در بازی‌‌های آسیایی به خصوص حذف تیم ملی از رقابت های جام جهانی روسیه انتقادات از عملکرد کمیته فوتبال ساحلی به خصوص مسئول وقت این کمیته یعنی پریا شهریاری بالا گرفت. در نهایت هم با انتخابات فدراسیون فوتبال و تغییرات در کمیته ها، کمیته فوتبال ساحلی هم دچار تغییر شد و این بار صندلی ریاست آن به محتشم رئیس هیات فوتبال بوشهر رسید.

*وعده هایی که در حد شعار باقی ماند

  بعد از انتخاب محتشم، وی مدعی بود که یکی از برنامه‌های اصلی اش حمایت از  بخش استعدادیابی و همچنین فعالسازی رده‌های فوتبال ساحلی، استفاده از تجربه پیشکسوتان در جایگاه‌های مختلف‌‌‌‌ است اما این صحبت ها در حد شعار باقی ماند. وی در  حال حاضر رییس هیات فوتبال استان بوشهر است و همزمان رئیس کمیته فوتبال ساحلی نیز هست. علاوه بر این رئیس اداره استاندارد استان البرز هم هست. پیش از این هم در خبرگزاری فارس در مورد این موضوع گزارش نوشته بودیم و واقعا جای سوال است که چطور یک نفر می تواند به همه این مسئولیت ها برسد.

برخی تصمیمات محتشم نیز دارای ابهام است مثلا وی بیک وردی را بدون هیچ رزومه ای در فوتبال ساحلی به عنوان مدیر تیم ملی انتخاب کرد. تصمیمی که حتی باعث شد تا پیشکسوتان این رشته به آن انتقاد کنند. او حتی در انتخاب مدیر رسانه ای تیم ملی هم همین شیوه را در پیش گرفت و باعث تعجب شد.

اگر نگاهی به میانگین سنی بازیکنان ملی پوش فوتبال ساحلی بیندازیم متوجه می شویم که سن تیم ملی رو به افزایش است و به نظر می رسد پشتوانه سازی خوبی هم برای آینده نشده و گویا این موضوع خیلی در دستور کار کمیته ساحلی نیست و جای تعجب است که چرا در همین رقابت های بین قاره ای از بازیکنان جوان تر استفاده نشد تا هم محک بخورند هم دارای تجربه بین المللی شوند.

* آیا لیگ کمکی به پیشرفت تیم ملی کرده است؟

سوالی که این روزها مطرح می شود این است که آیا برگزاری لیگ‌ برتر و دیگر رده ها خروجی مناسبی برای تیم ملی داشته است؟ چرا کادر فنی استفاده از بازیکنان جوان را در دستور خود قرار نمی‌دهد؟

آخرین شاهکار هم که مربوط به عدم حضور تیم ملی در مراسم بهترین ها می شود. گفته می شود اعضای تیم ملی به دلیل نداشتن کت و شلوار رسمی نتوانستند در این مراسم حاضر شوند! این درحالیست که به غیر از اعضای تیم افراد دیگری هم همراه تیم به امارات رفته بودند و واقعا سوال اینجاست که فدراسیون چطور همراه با تیم اعزام کرده اما از کت و شلوار رسمی برای اعضای تیم ملی خبری نبوده است.

فوتبال ساحلی مسابقات آسیایی و انتخابی جام جهانی را در پیش دارد و باید دید فدراسیون فوتبال برای رشته ای که برایش افتخار آفرین بوده چه برنامه ای دارد و چه زمانی حاشیه های مدیریتی دست از سر این رشته بر می دارد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول