اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مسیرگشایی‌ها، تلنگری برای اصلاح بافت فرسوده/ توسعه و عدالت شهری در گرو مسیرگشایی صحیح

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از ضابطه فروشی در مسیرگشایی‌ها گفت: در بافت‌های ناکارآمد مسیرگشایی صورت گرفته و اقدامات بسیاری انجام شده اما رها شدگی‌ها در مسیرگشایی‌ها قابل مشاهده است.

مسیرگشایی‌ها، تلنگری برای اصلاح بافت فرسوده/ توسعه و عدالت شهری در گرو مسیرگشایی صحیح

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عملکرد مسیرگشایی‌های سطح شهر و سیاستگذاری مدیریت شهری در این خصوص، در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه اخیر شورا شهر تبریز بررسی شد.

فریدون بابایی‌اقدم، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص به فارس اظهار داشت: طرح‌های شهرسازی و مشخصاً طرح‌های جامع برنامه‌های چشم‌انداز شهری است که با اهدافی ترسیم می‌شود و مدیریت شهری باید پیرو این طرح‌ها باشد.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری و شهرداری اصلی‌ترین مجموعه‌ای هستند که در تحقق طرح‌ها باید تلاش داشته باشند.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه در این شرایط عملکردها قابل تأمل است،  گفت: در برخی مناطق همچون مناطق ۲ و پنج بافت ناکارآمد و تاریخی ندارد، مباحث مطرح کردنی نیست اما در برخی مناطق شامل هر ۲ موضوع بافت ناکارآمد و تاریخی می‌شوند که مقطع به مقطع عملکرد آنها قابل بحث است.

وی با اشاره به سابقه مدیریتی سه شهردار گذشته افزود: در زمان نوین اقداماتی در قالب مسیرگشایی‌ها صورت گرفته است که بسیار قابل تأمل و صحیح است.

بابایی‌اقدم تصریح کرد: در زمان نجفی گره‌های شهری ‌مد نظر قرار گرفت و اقدامات خاصی در داخل بافت انجام نشد، هرچند در حوزه تملک اقدامات خوبی صورت گرفت و در زمان شهین‌باهر نیز به مسیرگشایی‌ها تاکید داشتیم، با محوریت تملک املاک و اتمام پروژه‌های عمرانی اما اقدامات چندان قابل دفاع نبود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، یادآور شد: در بافت‌های ناکارآمد مسیرگشایی صورت گرفته و اقدامات بسیاری انجام شده اما رهاشدگی‌ها در مسیرگشایی‌ها قابل مشاهده است.

وی ابراز کرد: اراده و انگیزه مدیریت شهری و شورای شهر مسیرگشایی‌های صحیح است، این مباحث در شهرداری وجود دارد اما باید یک طرح واحد وجود داشته باشد تا اقدامات سلیقه‌ای انجام نشود.

بابایی‌اقدم بیان داشت: ما به عنوان شورای شهر باید تاکید به این موضوع داشته باشیم که سیاست اساسی در افزایش نفوذپذیری بافت‌های ناکارآمد اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: ما باید بر مبنای این‌ها کارمان را آغاز کنیم و به سر انجام برسیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری متذکر شد: ما باید اقداماتی اصولی انجام دهیم و کار کارشناسی بکنیم و بگوییم چه اهدافی خواهیم داشت و در نهایت در قالب یک طرح به شهردار ارائه دهیم.

وی افزود: در حاشیه‌نشینی قدم حیاتی همین مسیرگشایی‌هاست.

مسیرگشایی‌ها مسیر توسعه شهر تبریز و عدالت شهری

روح‌الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه اقتضای شهر تبریز این است که تراز این شهر را بالا ببرید، گفت: باید نسبت به مقوله مسیرگشایی‌ها نگرش را تغییر دهیم و مسیرگشایی را به عنوان استراتژی و مسیر توسعه شهر تبریز و عدالت شهری بدانیم.

وی اذعان داشت: پیشنهادات خرده ریز و مسیرهای کوچک، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رشیدی همچنین با اشاره به خسارات ناتمام ماندن پروژه‌ها گفت: این ناتمام ماندن ابعاد اجتماعی و روانی دارد و باید خسارات آن برآورد شده و پرداخت شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: باید پروژه‌ها به‌صورت واقعی نه به عنوان تفریح رسیدگی شود.

رشیدی ادامه داد: سیاستگذاران تکلیف کنند به شهرداری که مسیرگشایی‌ها را پیشران توسعه بدانند و بر اساس آن اقدامات انجام دهند.

مسیرگشایی‌ها، تلنگری برای اصلاح بافت فرسوده 
 
حکیمه غفوری دیگر عضو شورای تبریز همچنین نیز گفت: باید مسوولان را ملزم کنید که درصد اجرای پروژه‌ها افزایش یابد و باید از شهرداری‌ها با استفاده از برخی ابزارهای امتیازدهی بخواهیم اقدامات و پروژه‌های عمرانی را به نتیجه برسانند.

علیرضا نوای‌باغبان نیز یادآور شد: نقشه‌ای تهیه کنید تا مسیرگشایی‌ها مشخص شود و در سطح شهر چه مقدار از مسیرگشایی‌ها تا تکمیل پروژه‌ها باقیمانده است، مشخص شود.

وی اضافه کرد: همچنین صفحه‌ای جهت توضیحات در خصوص پروژه‌ها وجود داشته باشد تا هر سال با به‌روز کردن اطلاعات، هزینه‌ها را بتوان به درستی تخمین زد.

عامل اعتراض مردم، مسیرگشایی‌های نیمه تمام است

یاسین بجانی، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز تصریح کرد: عامل اعتراض مردم، مسیرگشایی‌های نیمه تمام است.

وی افزود: محلاتی وجود دارد که متاسفانه در شرایط نامساعدی به دلیل وجود پروژه‌‍‌های نیمه تمام  قرار دارند.

بجانی تاکید کرد: مناطق را مجاب کنیم تا پروژه‌های نیمه تمام به سر انجام برسانند.

وی متذکر شد: پروژه‌هایی وجود دارد که کمتر از بیست درصد برای اتمام آن باقیمانده است که با همتی کوچک به اتمام می‌رسند.

بجانی همچنین گفت: در برخی محلات دالان و دربند وجود دارد و در مسیرگشایی‌ها موضوعات فرهنگی و تاریخی مطرح می‌شود که توصیه می‌کنم پیش از هر مسیرگشایی نسبت به این موضوعات مطالعه صورت گیرد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۲/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول