اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

آخر هفته‌هایی که با مردم گذشت/ مردی که مجلس هم نمی‌رفت، رفت!

رئیس دولت سیزدهم چند وقت است آخر هفته‌های خود را برای سرکشی و بازدید میدانی به استان‌های مختلف کشور اختصاص داده است؛ سفرهایی که امید را در دل مردم زنده می‌کند و مشکلات را به طور ملموس برای مسؤولان روشن می‌کند.

آخر هفته‌هایی که با مردم گذشت/ مردی که مجلس هم نمی‌رفت، رفت!

فارس پلاس؛ محمدآزادی: آقای رئیسی معتقد است سفرهای استانی حق مردم به گردن دولت است. وی گفته: «ما شش روز هفته را مشغول انجام امورات در سطح ملی هستیم؛ یک روز نیز به استان‌ رفته و به‌صورت میدانی کارها را دنبال می‌کنیم. سفرهای استانی حتماً برکاتی بیشتر از پشت میز نشستن دارد.»

آقای رئیس‌جمهور هم‌چنین به برنامه‌ریزی و مطالعات کارشناسی پیش از انجام سفرهای استانی اشاره کرده و می‌گوید تنها «نیازهای فوری» استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هواداران دولت سابق اما انتقاداتی نسبت به سفرهای استانی دولت جدید وارد کرده‌اند؛ رئوس این انتقادات چیست؟ نمایندگان مردم چه می‌گویند؟

آخرهفته‌های رئیسی چگونه می‌گذرد؟

دولت سیزدهم فعالیت خود را عملاً از دوازدهم مرداد آغاز کرد؛ اگرچه تشکیل کابینه تا چند هفته طول کشید. همه جمعه‌های خود را اما آقای رئیس‌جمهور عملاً بعد از تکمیل هیأت وزرا، در یکی از استان‌های این جغرافیا گذراند. رئیسی «خوزستان» را بعنوان اولین مقصد سفر استانی انتخاب کرد. جایی که مشکلات عدیده این سال‌ها صورت مردم را حسابی زخمی کرده بود. 

 

آقای رئیس‌جمهور از خوزستان به بعد، هفت استان دیگر را نیز سرکشی کرده است. سیستان‌وبلوچستان که یکی از محروم‌ترین نقاط ایران است، بعنوان دومین مقصد سفر هیأت وزرا انتخاب شد. خراسان جنوبی، ایلام، کهگلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس مقاصد سفرهای بعدی ابراهیم رئیسی در هفته‌های گذشته بوده‌اند. اواخر این هفته هم رئیسی عازم اردبیل است. 


اختلاف میان اصلاح‌طلبان؛ سفرهای استانی دولت خوب است یا بد؟

منتقدان سفرهای استانی دولت جدید عمدتاً از هواداران حسن روحانی هستند. رئیس‌جمهوری که عمدتاً به کم‌تحرکی حتی در میان دوستان معروف بود وحتی این اواخر برای دفاع از وزرا هم به مجلس نمی‌رفت! مسعود پزشکیان یکی از آنها است؛ نماینده مردم تبریز که از مهم‌ترین اصلاح‌طلبان حامی دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شد.

پزشکیان با طرح این سؤال که «این سفرها اساساً چه فایده‌ای می‌تواند برای مردم داشته باشد؟» به تعریض گفته: «بیشتر مصوبات سفرهای استانی غیرعلمی است. مثل مصوبات سفرهای احمدی‌نژاد که تا ۱۰۰ سال دیگر نیز اجرایی نخواهند شد!» اصلاح‌طلبان اما همگی با نماینده مردم تبریز هم‌عقیده نیستند.

مثلاً اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی «اعتماد ملی» معتقد است این مسافرت‌ها ابداً جنبه تبلیغاتی نداشته و تنها برای باز کردن گره‌های کور حوزه اجرا انجام می‌شود. وی که با روزنامه «آرمان» مصاحبه کرده، تأکید می‌کند همین حضور آقای رئیس‌جمهور در سفرهای استانی لازمه برقراری مناسبات بین ملت و حاکمیت است.

 

نگاه نمایندگان مردم به سفرهای استانی دولت سیزدهم چیست؟

حسین‌زاده نماینده مردم لارستان معتقد است سفرهای استانی دولت موجب احیای امید در دل‌ها شده؛ اما اعمال نگاه کارشناسی به مصوبات این سفرها ضروری است. وی کم‌توجهی به برخی شهرستان‌های استان فارس در جریان سفر آقای رئیس‌جمهور را نمونه آورده است. موضوعی که مورد انتقاد مسلم صالحی دیگر نماینده این استان نیز قرار داشت.

زاهدی نماینده مردم کرمان نیز اگرچه اساساً با سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور همدل و موافق است، ولی اعتقاد دارد مصوبات این مسافرت‌ها هرچه سریع‌تر باید اجرایی شود.  نماینده اردستان اما معتقد است اگر این سفرها  منظم انجام پذیرد، نگاه آقای رئیس‌جمهور را به مشکلات دقیق‌تر خواهد کرد. وی به فارس گفت: «برنامه‌ریزی قبلی و گزارش‌های بعدی دو شرط اساسی موفقیت است.»

نماینده مردم خاش نیز به اوضاع اسف‌بار ارتباط بین مردم و دولت در گذشته اشاره کرده و از آقای رئیسی بابت احیای سفرهای استانی قدردانی می‌کند. با این همه حسین‌زهی در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد: «بهتر است برای کارآیی بیشتر این سفرها، کمیته ویژه‌ای برای پیگیری اجرای مصوبات سفر از سوی رئیس جمهور تعیین شود.»

«با سفرهای استانی سر رئیس‌جمهور کُلاه نمی‌رود!» این تعبیر نماینده مردم کرمانشاه از فایده سفرهای استانی دولت است. وی البته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس «اصلاح سیستم اداری کشور» و حذف بروکراسی‌های بیهوده را شرط توفیق سفرهای استانی می‌داند. مصری معتقد است باید اختیارات و اعتبارات بیشتری به استان‌ها اختصاص داد.

اهالی بهارستان عمدتاً به نمایندگی از مردم، از ماهیت سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور استقبال کردند. با این همه مواردی مانند مطالعات پیش از سفر، پیگیری مصوبات بعد از سفر و اصلاح سیستم‌های اداری را شرط تداوم توفیقات سفرهای استانی می‌دانند. مواردی که می‌تواند همه و همه مورد توجه دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول