اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

بیماری تنفسی عامل گرانی مرغ در آذربایجان‌غربی/روزهای آتی بازار به ثبات می‌رسد

با کمبود مرغ در بازار استان آذربایجان‌غربی، بار دیگر قیمت مرغ یک شبه پر کشید، سازمان جهاد کشاورزی استان، کافی نبودن نظارت بر بازار را دلیل این گرانی عنوان می کند و سازمان صنعت معدن و تجارت نیز شیوع نوعی بیماری بین جمعیت مرغی استان را دلیل این کمبود و گرانی می‌دادند و هر یک از سازمان‌های متولی توپ را به زمین دیگری می‌اندازد ولی در این میان مردم متضرر اصلی ماجرا هستند.

بیماری تنفسی عامل گرانی مرغ در آذربایجان‌غربی/روزهای آتی بازار به ثبات می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بار دیگر قیمت مرغ در آذربایجان‌غربی سیر صعودی داشته و همزمان با این افزایش قیمت، شاهد کمبود مرغ در بازار هستیم.

در ماه‌های گذشته نیز به دنبال کاهش جوجه‌ر‌یزی، شاهد کمبود و گرانی مرغ در بازار بودیم که این گرانی با توزیع مرغ منجمد مهار شد، ولی در 10 روز گذشته نیز یک شبه قیمت مرغ از 27 هزار تومان به 35 هزار تومان افزایش یافت و علاوه بر این با کمبود شدید مرغ در بازار مواجه شدیم.

با مراجعه به مرغ فروشی‌های سطح شهر ارومیه، کمبود مرغ کاملا مشهود است، به طوری‌که اغلب ویترین‌های مرغ فروشی‌های شهر خالی است و شهروندانی که قصد خرید مرغ دارند، عمدتا دست‌ خالی به خانه باز می‌گردند.

دستگاه‌های نظارتی دست سودجویان را کوتاه کنند/کمبود مرغ نداریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی روزهای گذشته طی مصاحبه‌ای، با بیان اینکه جوجه‌ریزی در واحد‌های پرورش طیور استان به اندازه کافی صورت گرفته و مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۶۳ هزار و ۴۸۸ قطعه مرغ زنده  با تناژ بیش از ۲۶۵ تن در سطح ۱۲ کشتارگاه طیور استان تولید و روانه بازار شد.

اکبر کرامتی میزان مرغ مورد نیاز روزانه استان را‌‍ ۲۱۰ تا ۲۳۰ تن اعلام و اظهار کرد: این میزان تولید بیش از نیاز استان به شمار بوده و در حال حاضر کمبودی در زمینه مرغ نداریم.

وی که منکر کمبود مرغ در بازار بود، اضافه کرد: بیشترین میزان تولید گوشت مرغ مربوط به کشتارگاه‌های شهرستان ارومیه به میزان ۹۸ تن و مابقی کشتارگاه‌های استان بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان گفت:  طی ۶ ماه  اول سال جاری میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و نیاز است برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم توسط زنجیره‌ها برای تداوم و پایداری تولید در شش ماه دوم نیز صورت گیرد. 

کرامتی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی فعال است، افزود: ۱۶ میلیون قطعه مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ روزه است.

این مسئول با بیان اینکه نهاده مورد نیاز واحد‌های طیور به ارز دولتی تاکنون تأمین شده است و فقط شاهد تغییرات قیمتی هستیم که به زودی این مشکل هم نیاز است با نظارت  و پیگیری واحدهای نظارتی برطرف ‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان گفت: با وجود کشتار مرغ مازاد بر نیاز استان، انتظار داریم نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان  توسط دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد تا شاهد سوء استفاده سود جویان نباشیم.

 

کمبود مرغ ناشی از بیماری تنفسی بین جمعیت مرغی آذربایجان‌غربی است

معاون نظارت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: به منظور کنترل قیمت مرغ در بازار، با سازمان جهاد کشاورزی جلسه مشترکی برگزار و مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی طی روزهای آینده نسبت به تامین مرغ در بازار اقدام کند.

مرندی اعلام کرد: براساس بررسی‌ها، به دلیل بیماری تنفسی که بین جمعیت مرغی ارومیه و جنوب استان شیوع پیدا کرده بود، کمبود مرغ در بازار مشهود بود و مرغدارها عنوان می‌کردند که قیمت تمام شده مرغ بالا رفته است و مرغ را نیز به قیمت بالاتری عرضه می‌کردند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها همچنان به قوت خود باقی است و این سازمان نظارت دقیقی بر بازار دارد، گفت: طی ۲ ماه اخیر یک هزار و ۶۲۲ مورد بازرسی انجام گرفته است که در این خصوص ۶۴۸ مورد پرونده گرانفروشی و کم فروشی به ثبت رسیده است که ارزش ریالی تخلفات این پرونده‌ها ۴۲ میلیارد ریال است.

این مقام مسئول اضافه کرد: مشکل اصلی کمبود مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی بود که این امر آمار کشتار را کاهش داده بود که با بهبود شرایط موجود، انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد ثبات در بازار مرغ استان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول