اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سیدافقهی: آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد/ دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد گفت: ما میز مذاکره را ترک نکردیم اما همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان گفت «دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم».

سیدافقهی: آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد/ دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت گفت‌وگویی با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است

- غربی‌ها مدت‌هاست کشور ما را معطل توافق برجام کرده‌اند. آمریکایی‌ها هم برجام را پاره کردند، هم از این توافق خارج شدند و هم تحریم‌های ظالمانه به ما تحمیل کردند و اکنون طلبکار نیز شده‌اند که چرا ایران به مذاکرات بازنمی‌گردد. این در حالی است که ایران میز مذاکره را ترک نکرده است.

- این غربی‌ها هستند که مدام به ما وعده می‌دهند و ما را فریب می‌دهند و می‌خواهند ایران را در حاشیه ببرند. اما ایران امروز دیگر ایران زمان دولت روحانی نیست. 

تناقضات رفتاری اروپا را فراموش نمی‌کنیم

- ما تناقضات رفتاری اروپا را فراموش نمی‌کنیم. مگر همین اروپایی‌ها نبودند زمانی که ترامپ برجام را پاره و تحریم‌های ظالمانه را به ما تحمیل کرد، خواهش کردند که ایران از برجام خارج نشود و گفتند ما نیاز ایرانی‌ها را تأمین می‌کنیم؟

- ما در وین ۶ دور مذاکرات با غربی‌ها داشتیم به‌ویژه با انگلیس، فرانسه و آلمان. این کشورها پیام‌آوران آمریکا بودند اما شاهد بودیم که آن‌ها افزون بر ظلمی که آمریکا به ما کرد کاملا با مواضع اربابشان‌هماهنگ بودند. آیا حتی یکی از نیازهای ما را مانند فروش نفت، بیمه و مسائل دیگر تأمین کردند؟ خیر.

دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم

- ما به اظهارات و وعده‌های غربی‌ها اعتماد نداریم. لذا ما میز مذاکره را ترک نکردیم اما همان‌طور که رئیس‌جمهور کشورمان گفت «دیگر برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم.»

- جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بدون معین شدن و ترسیم یک‌زمان مشخص برای حل این بحران آن‌هم با وعده‌های توخالی و دروغ غربی‌ها و مواجه با اظهاراتی که می‌خواهند ایران را ظالم و خودشان را مظلوم قلمداد کنند مجددا مذاکره کند.

غربی‌ها برای احیای برجام باید اقدام عملی انجام دهند

- اگر غربی‌ها می‌خواهند مشکل برجام برطرف شود باید یک اقدام عملی انجام دهند تا بی‌اعتمادی ایران کمتر شود و این دیوار کوتاه‌تر شود.

- حتی وزیر امور خارجه کشورمان مثال زد و گفت که آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ما در بانک‌های مختلف را آزاد کنند. اما آیا جرئت این کار را دارند؟ 

با عضویت در شانگهای و همکاری با کشورهای همجوار از این پیچ سخت عبور می‌کنیم

- اگر آمریکا نیز ما را تهدید می‌کند طبق فرمایش رهبر انقلاب، لاف  غریبی است. آن‌ها چیزی ندارند. آن‌ها تمام تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند.

- ما با عضویت کشورمان در سازمان ‌همکاری‌های شانگهای، اوراسیا، توافقنامه‌های کلان با چینی‌ها و روس‌ها و هندی‌ها وتوسعه بازرگانی با کشورهای همجوار از این پیچ سخت عبور می‌کنیم.

آمریکا راهی جز پذیرش حقوق ایران ندارد

- ما دیگر نیازی به غربی‌ها نداریم. هرچند باید دارایی و حقوق خودمان را از آمریکا استیفا کنیم و تحریم‌ها باید برداشته شود. اما دیگر اقتصاد و توسعه و پیشرفت ما منوط به رفع تحریم‌ها نیست.

- فرصت‌های دیگری نیز هست و ما حتی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. بنابراین غربی‌ها درنهایت هیچ راهی به‌جز پذیرش درخواست‌های قانونی ایران ندارند و باید به برجام بازگردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول