اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شکایت از بن سلمان و بن زاید در انگلیس به اتهام ارتکاب جنایات جنگی

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که گروهی از وکلای حقوق بشری با تهیه پرونده‌ای از جنایت جنگی عربستان سعودی و امارات عربی متحده در یمن از سران این دو کشور شکایت کرده‌اند.

شکایت از بن سلمان و بن زاید در انگلیس به اتهام ارتکاب جنایات جنگی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین»، امروز (چهارشنبه)، خبر داد که گروهی از وکلای حقوق بشری در انگلیس پرونده‌ای در ارتباط با ارتکاب جنایات جنگی در یمن به پلیس این کشور ارائه خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، این وکلا شکایتی حقوقی به یکی از دادگاه‌های انگلیس ارائه کرده‌اند که در آن، سران عربستان سعودی و امارات را به دست داشتن در ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم کرده‌اند.

گاردین در ادامه اضافه کرد که گروه مذکور در حال برنامه‌ریزی برای ارائه این پرونده به پلیس انگلیس و دادستانی کل این کشور است. آن‌ها گفته‌اند که بیست سیاستمدار و مقام نظامی در عربستان سعودی و امارات عربی متحده در انجام جنایت‌‌های حقوق بشری در یمن دست داشته‌اند و خواهان دستگیری فوری آن‌ها به محض ورود به انگلیس شده‌اند.

این گروه که «گرونیکا ۳۷» نام دارد، فهرست اسامی کامل این افراد را منتشر نکرده؛ اما در این لیست، به نام «محمد بن سلمان»‌ ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات عربی متحده اشاره شده است.

عربستان سعودی و امارات  دو متحد مهم کشور انگلیس به شمار می‌روند به‌نحوی که در این کشور سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند.

امارات باشگاه «منچستر سیتی» و عربستان سعودی باشگاه «نیوکاسل یونایتد را به قیمت ۳۵۰ میلیون پوند خریداری کرده‌ است.

بر اساس گزارش گاردین، این گروه حقوقی انگلیسی حدود یک سال برای ارائه این پرونده علیه سران عربستان سعودی و امارات عربی متحده زمان صرف کرده است و قرار است یک پرونده دویست صفحه‌ای به پلیس و دفتر دادستان کل انگلیس ارائه دهد.

مطابق این گزارش، در این پرونده، شواهدی به نقل از خانواده‌های آن دسته از غیرنظامیانی آورده شده که در حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن جان باخته‌اند.

این پرونده همچنین به مسائل بحث‌برانگیزی همچون حمله هوایی سال ۲۰۱۸  به اتوبوس حامل دانش آموزان در شمال یمن اشاره کرده که در جریان آن ۲۶ کودک شهید و ۱۹ نفر دیگر مجروح شدند. 

از دیگری مواردی که این پرونده به آن خواهد پرداخت، حمله هوایی به یک مجلس عزاداری در صنعاء است که در سال ۲۰۱۶ به وقوع پیوست و در جریان آن ۱۴۰ نفر شهید و ۶۰۰ تن دیگر مجروح شدند؛ حادثه‌ای که نیروهای ائتلاف سعودی در آن زمان به دست داشتن در آن اعتراف کردند.

گاردین در ادامه این گزارش همچنین اشاره کرد که این گروه شواهدی در خصوص شکنجه و کشته شدن غیرنظامیان در عدن (جنوب یمن) به دست مزدوران کلمبیایی ارائه خواهد کرد؛ افرادی که برای یک شرکت امنیتی آمریکایی کار می‌کردند و امارات آن را اجاره کرده بود.

از آنجا که عربستان سعودی و امارات عربی متحده در دیوان بین‌المللی کیفری حضور پیدا نخواهند کرد، ارائه این پرونده این دادگاه امکان پذیر نیست.

مناطق  مختلفی از خاک یمن در شش سال گذشته همواره در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی و نیروهای مزربانی این کشور بوده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول