اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| پاسخ وزارت بهداشت به کمپین 16 هزار نفری افزایش سونولوژیست زن/ باید حق بیمار و موازین شرعی رعایت شود

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به درخواست 16 هزار نفری مخاطبان فارس من پاسخ داد.

فارس من| پاسخ وزارت بهداشت به کمپین 16 هزار نفری افزایش سونولوژیست زن/ باید حق بیمار و موازین شرعی رعایت شود

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمد رضازاده: کمپین مردمی جلوگیری از سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیستهای مرد در خبرگزاری فارس ۱۶ هزار نفری شد. اینجا بخوانید

به گزارش فارس مخاطبان این خبرگزاری با ایجاد این کمپین نسبت به این موضوع اعتراض نشان داده‌اند و اکنون ۱۶هزار نفر از این مخاطبان خواستار رسیدگی فوری وزارت بهداشت به این موضوع شده‌اند.

موضوع عدم وجود سونولوژیست زن در مراکز درمانی دولتی و خصوصی و انجام سونوگرافی توسط متخصصان مرد در این حوزه، سالهاست که در مراکز درمانی خصوصی و دولتی دیده می‌شود و بارها مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.

شرکت کنندگان این کمپین اعلام کرده‌اند: منتظر اصلاح وضعیت مراکز سونوگرافی دولتی و همچنین پاسخگویی وزیر بهداشت نسبت به اجرای طرح انطباق جنسیتی مراکز درمانی هستند.

*پاسخ وزارت بهداشت به کمپین فارس

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌ؤگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در خصوص سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست های آقا گفت: براساس آیین نامه اجرایی قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس باید اقدامات تشخیصی، درمان و مراقبتی در موسسات پزشکی با حفظ حق اختیار بیمار براساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی همجنس بعمل آید مگر در مواردی که به علت ضرورت این امر امکانپذیر نباشد.

وی عنوان کرد: در معاینات مربوط به زنان و زایمان که در موارد ضروری توسط افراد غیرهمجنس انجام می شود، حضور یکی از محارم بیمار با یک نفر از کارکنان فنی زن الزامی است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: تمام موسسات تشخیصی و درمانی کشور براساس مقررات و ضوابط ابلاغ شده ملزم به رعایت این موارد است.

*تاکید بر اجرای قانون انطباق

در همین راستا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی بر قوانین انطباق تاکید کرد.

در متن این نامه آمده است:

با سلام و احترام

پیرو نامه ۴۰۰/۱۲۵۵۶ /د مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ به استحضار می‌رساند بر اساس ماده ۵ و تبصره مرتبط به آن در آئین نامه اجرایی قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس، ارائه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در موسسات پزشکی باید با حفظ حق اختیار بیمار و بر اساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی هم جنس بعمل آید. لذا تمامی موسسات تشخیصی و درمانی تحت پوشش آن دانشگاه را ملزم فرمایید که در موارد عدم حضور پزشکان هم جنس حتما یک نفر از کارکنان فنی هم جنس حضور داشته باشد.

دکتر قاسم جان بابایی

معاون درمان

این پویش تاکنون به امضای حدود ۱۶ هزار نفر از مخاطبان رسیده و خبرگزاری فارس پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. شما هم می‌توانید در این صفحه، به پویش بپیوندید. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول