اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خداوند همه ادیان توحیدی را به حفظ وحدت توصیه کرده است/ اتحاد عامل انسجام جبهه اسلام است

یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حفظ وحدت عامل انسجام جبهه اسلام است، گفت: اهمیت موضوع حفظ وحدت به حدی است که خداوند در قرآن سایر ادیان توحیدی را هم به حفظ وحدت توصیه می‌کنند.

خداوند همه ادیان توحیدی را به حفظ وحدت توصیه کرده است/ اتحاد عامل انسجام جبهه اسلام است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس ۱۷ ربیع‌الاول برابر است با سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و این ایام هفته وحدت است.

در موضوع وحدت نژاد، قوم و رنگ مطرح نیست و مهم یکپارچگی امت است

حجت‌الاسلام سیدحسن ربانی کارشناس مذهبی و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه بانوان در گفت‌وگو با فارس درباره لزوم وحدت مسلمانان گفت: خداوند در آیه ۹۲ سوره مبارکه انبیاء می‌فرمایند: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت‏ شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید» بررسی امت در قرآن شاخصه‌هایی دارد اول اینکه امت جمعیتی است که از یک رهبر واحد پیروی می‌کند و دوم اینکه پیروی امت باید براساس مکتب، آیین و خط و مشی باشد.

وی ادامه داد: حال در بحث وحدت، موضوعاتی مانند نژاد، رنگ، ملیت، زبان و... مطرح نیست، بلکه آنچه مطرح است یکپارچگی و امت واحد بودن است در هر نژاد، قوم، رنگ و... است که هم توسط پیامبر اکرم (ص) و هم در قرآن به آن تأکید شده است.

لزوم حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه و نفاق

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند در قرآن به جز تأکید به وحدت به استمرار و آن و عدم تفرق اشاره دارد گفت: در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌عمران آمده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید». نهی از تفرقه در آیات سوره انفال هم آمده است چنانکه خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ کَبِیرٌ؛ آنان که کافر شدند نیز دوست‌دار و مددکار یکدیگرند و شما مسلمین اگر آن را (که خدا دستور داده از اتفاق و اخوت و غیره) کار نبندید همانا فتنه و فسادی بزرگ روی زمین رخ خواهد داد. خداوند در این آیه عدم وحدت را سبب ایجاد فتنه و فساد بیان می‌کند یعنی اگر وحدت نداشته و پشتیبان هم نباشیم در زمین فساد ایجاد می‌شود و این فساد بزرگ می‌شود.

حفظ به وحدت مربوط به همه ادیان توحیدی است

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: در سوره مبارکه انفال هم خداوند مسلمانان را به پرهیز از نزاع دعوت می‌کند و می‌فرماید: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا؛ و هرگز راه اختلاف و تنازع را نروید» خداوند در این آیه می‌فرماید اگر با هم به نزاع بپردازید عظمت و هیبت شما از بین می‌رود. همچنین موضوع وحدت به قدری اهمیت دارد که خداوند در سوره شوری می‌فرماید: به نوح، ابراهیم، موسی و عیسی هم سفارش کردیم که از تفرقه بپرهیزند، پس موضوع وحدت فقط مربوط به مسلمانان نیست و پیروان دیگر ادیان توحیدی هم باید به وحدت توجه کنند. همچنین در سوره بقره هم خداوند به حرکت واحد انبیاء اشاره و وحدت را یک فریضه الهی معرفی می‌کند.

وحدت عامل انسجام جبهه‌ اسلام ناب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است

وی وحدت بین مذاهب اسلامی را خمیرمایه و جوهره‌ انسجام‌بخشی به جبهه‌ اسلام ناب و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: تنها نسخه‌ شفابخش برای التیام دردهای پیکر زخم‌آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی وحدت است. همچنین از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی راهبرد وحدت، لازم‌ترین و واجب‌ترین و حتی ضروری‌ترین آرمان برای امت اسلامی محسوب می‌شود.

باید آگاهی خود را از ثمرات وحدت و آثار مهم آن بالا ببریم

این کارشناس مذهبی ادامه داد: رهبر انقلاب با آگاهی از زمانه و اوضاع جهان اسلام، تلاش دارند که جامعه اسلامی را به سوی وحدت آگاهانه سوق دهند و لذا بر امت اسلامی خصوصاً عالمان و حاکمان آن ضروری است که سطح آگاهی خویش را از این نسخه شفابخش و حیاتی ملت‌های مسلمان افزایش داده و آن را به عنوان اصلی مسلم از اصول مترقی اسلام ناب پذیرفته و با ایمان به این که تحقق تمدن نوین اسلامی متوقف بر انسجام و اتحاد امت اسلامی هست تمام توان خویش را برای اجرایی شدن و گسترش آن به کار گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول