اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

به سمت عادلانه کردن یارانه انرژی برویم/برررسی طرح توسعه صنعت برق در کمیسیون انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حکمرانی وزارت نیرو باید تغییرات ساختاری انجام بگیرد، زیرا طی چهار دهه اقتصاد نامتوازن برق، یارانه‌های پنهان بخش انرژی باعث شده دولت بدهی سنگینی به وزارت نیرو و نیروگاه‌ها داشته باشد.

به سمت عادلانه کردن یارانه انرژی برویم/برررسی طرح توسعه صنعت برق در کمیسیون انرژی

حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به پرداخت یارانه دولتی برای مصرف مشترکان برق خانگی گفت: هر کیلووات برق در حدود 1300 تومان هزینه بدون احتساب هزینه زیست محیطی و سوخت دارد و این مقدار برق در قبوض مشترکان در حدود 100 تومان در نظر گرفته می‌شود. بنابراین 200 تومان ما به التفاوت از محل سوبسیدهای انرژی از محل پرداخت یارانه‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حکمرانی وزارت نیرو باید تغییرات ساختاری انجام بگیرد، زیرا طی چهار دهه اقتصاد نامتوازن برق . یارانه‌های پنهان بخش انرژی باعث شده دولت بدهی سنگینی به وزارت نیرو و نیروگاه‌ها داشته باشد. به همین علت نیروگاه داری در کشور صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری در این بخش را تضعیف نموده و این صنعت را دچار چالش کرده است.

*باید به سمت عادلانه کردن توزیع یارانه انرژی برویم

حسین زاده قیمت واقعی بهای تمام شده برق را زیاد عنوان کرد و افزود: در صورتی که قیمت برق واقعی شود، بخش زیادی از مشترکان خانگی امکان پرداخت آن را نخواهند داشت. این شرایط در نتیجه توزیع نامناسب در اقتصاد برق طی سالهای گذشته ایجاد شده است. باید با مدل‌های بهینه‌ای به سمت عادلانه کردن استفاده از یارانه انرژی در کشور برویم.

وی با اشاره به اینکه نباید در نظام یارانه‌ای همه مشترکان یکسان در نظر گرفته شوند گفت: مشترکانی که برق زیادی مصرف می‌کنند، هزینه مصرف بالای آن‌ها از محل پرداخت یارانه‌ها داده می‌شود و در واقع مشترکان پرمصرف استفاده بیشتری از میزان یارانه انرژی می‌کنند که این روند باید  با اصلاح تعرفه‌های مشترکان پرمصرف اصلاح شود. مشترکان پرمصرف نسبت به مازاد مصرف خود نسبت به مشترکان عادی باید هزینه‌های بیشتری بپردازند تا در زمینه یارانه‌های انرژی عدالت صورت بگیرد.

*از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور استفاده شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه صنایع در کشورهای دیگر برق مورد استفاده خود را از روش‌های مختلف تامین می‌کنند، افزود: در کشور ما غالب صنایع از برق سراسری شهری استفاده می‌نمایند. بنابراین باید به سمت پیک سایی در صنعت برق حرکت کنیم تا از وضعیت فعلی رها شویم. یکی از راه‌های تامین برق کشور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، اما در سال‌‌های گذشته اقدام به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور نشده است.

وی با اشاره به اتلاف انرژی که در صنعت برق کشور در جریان است، گفت: اتلاف انرژی در انتقال برق بسیار بالاست و میزان این اتلاف نسبت به تولید بیشتر است. در صورتیکه اصلاح شبکه انتقال برق انجام بگیرد، می‌تواند سهم به سزایی در کاهش اتلاف انرژی بگذارد. 

*توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است

حسین زاده درباره طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است، گفت: این طرح موضوعات تولید، توزیع، انتقال، بهینه سازی و مصرف برق را در نظر گرفته است. در این راستا جلسات متفاوتی با وزارت نیرو، سندیکای برق و تولیدکنندگان گذاشته شده و تا ماه‌های آینده در صحن مجلس مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این طرح مجلس صنعت برق را موظف کرده که صنایع بزرگی مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها برق مورد استفاده را خودشان تولید کنند. بهینه سازی و مدیریت مصرف برق در کشور مورد بررسی قرار دارد و باید نصب کنتورهای هوشمند به مرحله عملیاتی برسد. تسهیل واردات قطعات برقی و سرمایه گذاری خارجی برای صنعت برق هم در این طرح دیده شده است.

به گفته وی، برنامه هایی هم که در طرح مانع زدایی از صنعت برق کشور توسط وزیر نیرو به مجلس ارائه داده شد، موارد مذکور را در برگرفته است اما شاید اجرای آن زمان بر شود که در سالهای آینده ماحصل طرح‌های فعلی با کمک مجلس مشهود خواهد شد. 

حسین زاده در پایان با اشاره به اینکه چندین وزارتخانه از سوی مجلس برای رفع تدریجی کسری برق کشور مکلف شده اند، افزود: وزارت نیرو مکلف به بهینه‌ سازی مصرف برق و وزارت نفت وظیفه تامین مخازن سوخت مایع نیروگاه‌‌های برق را به عهده دارد. همچنین وزارت صمت نیز مکلف شده است، برای تامین برق پایدار مشترکان صنعتی، تا سال 1404 حداقل 10 هزار مگاوات برق تامین بکند تا کشور در مواجهه با زمان پیک مصرف با مشکل قطعی‌های مکرر روبرو نشود، مانند اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد و در حدود 10-12 هزار مگاوات کسری برق به وجود آمد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول