اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

در سفر رئیس‌جمهور به اردبیل چه گذشت؟ / از وعده آیت‌الله رئیسی برای گشایش‌های جدی در کشور تا دیدار صمیمی با مردم

رئیس جمهور در ادامه سفرهای استانی خود، جمعه این هفته به اردبیل سفر کرد تا از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات مردم این استان باشد.

در سفر رئیس‌جمهور به اردبیل چه گذشت؟ / از وعده آیت‌الله رئیسی برای گشایش‌های جدی در کشور تا دیدار صمیمی با مردم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمعه این هفته هم در پی سفرهای استانی خود به اردیبل سفر کرد تا از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات مردم این استان باشد.

* دولت برای توسعه ظرفیت‌های کشاورزی استان اردبیل برنامه‌‌های کوتاه مدت و میان مدت دارد

آیت‌الله رئیسی در ابتدای ورود به اردبیل در فرودگاه شهرستان پارس‌آباد درباره اهداف سفر استانی به اردبیل گفت: استان اردبیل قطب کشاورزی است و از ظرفیت‌های مناسبی از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز برای کشاورزی برخوردار است و مصمم هستیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.

 

 

رئیس جمهور گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل چرخه ارزش افزوده از جمله برنامه‌های دولت برای پیشرفت و آبادانی این استان است.

آیت‌الله رئیسی همچنین استان اردبیل را مرکز اتحاد و انسجام در ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: اردبیل نقش مهمی در ارتقای فرهنگ شیعی داشته و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی را تقدیم جهان اسلام و بشریت کرده است.

* بازدید رئیس جمهور از مجموعه کشت و صنعت مغان/ دولت از پیشرفت این مجموعه کم‌نظیر حمایت می‌کند

آیت‌الله رئیسی پس از ورود به شهرستان پارس‌آباد مغان، بلافاصله عازم محل مجموعه کشت و صنعت مغان شد و ضمن بازدید از این مجموعه، با گزارش مسئولان در جریان طرح توسعه تولیدات زراعی، باغی، دامپروری و صنعتی آن قرار گرفت.

رئیس جمهور در جریان این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشاورزی و اشتغال‌زایی مجموعه کشت و صنعت مغان گفت: دولت خود را موظف می‌داند با حداکثر توان از رونق فعالیت‌ها و افزایش میزان اشتغال در این مجموعه حمایت کند.

 

 

آیت‌الله رئیسی گفت: هیچ دلیلی برای ایجاد توقف و کُندی در فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت مغان وجود ندارد و دولت از ارتقا و پیشرفت این مجموعه حمایت می‌کند.

رئیسی گفت: شرکت کشت و صنعت مغان باید بخشی از ظرفیت‌ها و درآمدهای خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال استان و بهبود وضعیت مردم منطقه استفاده کند.

* تاکید رئیس جمهور بر تسریع در تکمیل پروژه باند دوم جاده پارس آباد - اردبیل

رئیس جمهور در ادامه سفر خود از پروژه در حال احداث باند دوم پارس‌آباد - اردبیل بازدید کرد و در جریان روند ساخت و تکمیل آن قرار گرفت.

رئیس جمهور با ابراز ناخرسندی از تاخیر ۹ ساله در تکمیل این پروژه و تلفات روزانه جاده اردبیل- پارس‌آباد گفت: این تاخیر طولانی در ساخت یک جاده مهم پسندیده نیست و باید با تامین اعتبارات لازم و همت مضاعف در کمترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب تکمیل شود.

 

 

آیت‌الله رئیسی با اشاره به مزایای تکمیل باند دوم جاده پارس‌آباد - اردبیل از جمله افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، توسعه ترانزیت کالا و مسافر و توسعه صنعتی و کشاورزی دشت مغان گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح، صیانت از جان مردم و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای است و سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه، در حقیقت صیانت از جان مردم است.
احداث این جاده که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده، با گذشت ۹ سال فقط ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در این بازدید شماری از کارگران و مردم محل با حضور در کنار رئیس جمهور از نزدیک مشکلات و مسائل خود را مطرح کردند و پس از دستور رئیس جمهور به استاندار و وزیران، با شعارهایی حمایت و پشتیبانی خود را از دولت نشان دادند.

* بازدید رئیس جمهور از طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین/ تاکید بر به کار گرفتن همه امکانات برای تکمیل و بهره‌برداری طرح

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به اردبیل از طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین هم بازدید کرد و در این بازدید با اشاره به گزارش ارائه شده درباره عوارض تاخیر تکمیل این پروژه از جمله فرسودگی تاسیسات نصب شده در آن تاکید کرد: ضرورت دارد مسئولین مربوطه همه امکانات و تلاش خود را به کار ببندند تا این طرح با تامین اعتبار، هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و کشاورزان و باغداران از آن استفاده کنند.

 

 

طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس گزارش ارائه شده، حدود دو سال است که رها شده و این موضوع باعث فرسودگی برخی تاسیسات آن شده است.

اسکان ۱۰ هزار خانوار عشایری، درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، ایجاد فرصت‌های اشتغال در منطقه و جلوگیری از مهاجرت مردم و افزایش تولیدات کشاورزی، باغی و لبنی از جمله اهداف این طرح است.

* گفتگوی صمیمی آیت‌الله رئیسی در جمع مردم روستای فتحعلی پارس‌آباد

رئیس جمهور در ادامه این سفر با حضور در روستای فتحعلی از نزدیک و در فضای صمیمی با عشایر و کشاورزان این روستا دیدار و گفتگو کرد.

عشایر و کشاورزان با ابراز خوشحالی از حضور رئیس جمهور در منطقه، مشکلات و دغدغه‌های محلی و شخصی خود را در فضای صمیمی با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

 

 

آیت‌الله رئیسی پس از شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات مردم روستای فتحعلی، به استاندار و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد مشکلات آنان را پیگیری و حل کنند.

رئیس جمهور خطاب به مردم روستای فتحعلی با قدردانی از تلاش کشاورزان و عشایر برای تولید محصولات کشاورزی و دامی گفت: دولت مصمم است با برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته، به بهبود وضع کشاورزان منطقه و رفع مشکلات آنان اقدام کند.

* خط‌آهن میانه- اردبیل باید خیلی زودتر از این‌ها به بهره برداری می‌رسید

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر استانی به اردبیل، از پروژه راه‌آهن اردبیل بازدید کرد.

رئیس جمهور در این بازدید گفت: انتظار مردم استان اردبیل برای افتتاح راه‌آهن طولانی شده است و این پروژه که یکی از زیرساخت‌های استان محسوب می‌شود، باید با جدیت تکمیل گردد.

رئیسی با اشاره به نقش مهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار و مسافر در این استان حاصلخیز و گردشگرپذیر گفت: امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید، هرچند مدیران پروژه، وعده نزدیک‌تری داده‌اند.

رئیس جمهور درباره بازدیدهای امروز و دیدارهایش با مردم استان اردبیل هم گفت: ارتباط با مردم و اطلاع پیدا کردن از دیدگاه‌ها و خواسته‌های آنان برای من و همکارانم غنیمت است و امیدواریم ان‌شاءالله بتوانیم خواسته‌های مردم را دنبال و اجرا کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در این سفر و سفرهای دیگر با افتتاح و کلنگ‌زنی به معنای آغاز یک پروژه مواجه نیستیم، گفت: ما با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه هستیم که مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه‌ای که می‌رویم می‌بینیم پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را عصبانی کرده و امیدواریم بتوانیم در این سفرها برخی از انتظارات مردم را برآورده کنیم.

گفتنی است عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر، از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

* بازدید آیت‌الله رئیسی از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

رئیس جمهور در ادامه سفر خود با حضور در مسجد تاریخی عالی قاپوی اردبیل، نماز مغرب و عشا را در این مسجد تاریخی اقامه کرد.

آیت‌الله رئیسی پس از اقامه نماز، در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی حضور یافت و با ذکر فاتحه به مقام بلند این عالم و عارف بزرگ اسلام ادای احترام کرد.

رئیس جمهور همچنین ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موزه و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بر اهمیت معرفی و شناخت درست شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان عالم بزرگ اسلامی تاکید کرد.

آقای رئیسی در این بازدید، با تجلیل از شخصیت ارزشمند و برجسته شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: این عالم بزرگ اسلام، در اتحاد ایران اسلامی و گسترش فرهنگ تشیع نقش برجسته‌ای داشته است.

* آینده بسیار روشن است و گشایش‌های جدی در کشور ایجاد می‌شود/ توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی، دولت را از مسائل فرهنگی بازنخواهد داشت

رئیس جمهور عصر امروز هم با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و شماری از قشرهای مردم استان اردبیل دیدار کرد.

رئیسی در این جمع گفت: توجه به نظرات و ایده‌های نخبگان و فرهیختگان در استان‌ها را از برنامه‌های دولت دانست و گفت: باور داریم که در بین زنان، مردان و جوانان شهرستان‌ها، چهره‌ها، ابتکارات و خلاقیت‌هایی وجود دارد که چه بسا در تهران نمی‌توان آن را پیدا کرد لذا دولت به نخبگان و فرهیختگان در استان‌ها توجه جدی دارد.

رئیس جمهور گفت: دولت به توسعه علم، فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان‌ها تاکید جدی دارد و معتقدیم حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعتی و کشاورزی استان اردبیل می‌تواند ارزش افزوده فراوانی به همراه داشته باشد.

رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه صنعت گردشگری در سطح استان اردبیل گفت: استان اردبیل از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیری برخوردار است و توجه به اقتصاد گردشگری استان می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال و تولید ثروت، در بخش تولید و اقتصاد استان رونق ایجاد کند.

رئیس جمهور توسعه خطوط راه‌آهن را از جمله اقدامات زیربنایی در رونق اقتصاد گردشگری دانست و گفت: راه‌آهن استان اردبیل قرار بود در شش سال به بهره‌برداری برسد اما متاسفانه سال‌ها به تاخیر افتاده و امروز در جریان بازدید از راه‌آهن اردبیل به مسئولان تاکید کردم خط‌آهن استان با جدیت پیگیری شود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در استان اردبیل افزود: این استان از جاذبه‌های لازم برای رشد سرمایه گذاری برخوردار است و باید با تلاش مضاعف روند سرمایه‌گذاری در استان تسهیل شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه بیکاری جوانان تحصیلکرده استان اردبیل اشاره کرد و گفت: دولت برای رفع دغدغه بیکاری در سطح کشور اهتمام ویژه دارد و اگرچه در ابتدای کار با وضعیتی که دولت را تحویل گرفتیم، با مشکلات جدی مواجه هستیم اما قصد نداریم این دغدغه‌ها را به مردم منتقل کنیم.

 

 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: آینده را بسیار روشن می‌بینم و به آن امیدوار هستم و اطمینان دارم که با روحیه کار و تلاش و اخلاص، گشایش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف در کشور ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی گفت: حاشیه‌نشینی حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستا است و برنامه دولت فعال کردن اقتصاد روستایی است تا بخش کشاورزی با اقداماتی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی، برای روستاییان، اقتصادی و به صرفه باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توجه به ارتقای فرهنگ جامعه در حقیقت ریل‌گذاری برای پیشرفت در مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیربنایی است، گفت: رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، دولت را از توجه به مسئله فرهنگ بازنخواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی، استان اردبیل را دیار مردمان ولایتمدار، فرهیخته، غیرتمند و عاشق اهل بیت(ع) توصیف کرد و گفت: استان اردبیل مفاخر و شخصیت‌های بزرگ دینی، فرهنگی و علمی را تقدیم بشریت کرده و سلوک رفتاری مفاخر استان به عنوان الگویی در پیش روی انسان‌ها قرار دارد.

در ابتدای این مراسم نماینده حوزه‌های علمی و فناوری، گردشگری، فرهنگی و دینی، زنان و صنعتگران در سخنان جداگانه‌ای دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای پیشرفت و ارتقای استان اردبیل در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیان کردند.

* بانک‌ها واحد تولیدی را نباید تعطیل کنید

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود در جلسه شورای استانی اردبیل هم شرکت کرد.

رئیس جمهور اظهار کرد: ارتباط با مردم باید جزو برنامه‌های اصلی مسؤولان باشد.

وی به مسائل مطرح شده توسط نمایندگان و وزرای دولت اشاره کرد و افزود: در رفع مسائل و مشکلات باید اولویت‌ها توجه کنیم، چرا که نمی‌توانیم همه مشکلات را در یک بازه زمانی رفع کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نباید به خاطر پرداختن به مسائل و پروژه‌های کلان، مسائل جزئی و کوچک را فدا کرده و از آنها عبور کنیم. برخی پروژه‌های کوچک با صرف هزینه و وقت کم قابل حل بوده و مشکل بزرگی از مردم را رفع می‌کنند.

وی به ضرورت شناسایی اولویت‌ها تاکید کرد و گفت: تکمیل شدن طرح‌های نیمه تمام جزو مصوبات سفرهای استانی است چرا که این پروژه‌ها مردم را آزار داده و در صورت تکمیل نشدن در طول زمان، هزینه‌های صرف شده را از بین می‌برند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در شأن اردبیل نیست که با وجود ظرفیت‌های موجود تا این اندازه مشکلات و مسائل داشته باشد.

وی بیان کرد: کمبود بودجه و اعتبارات در کشور وجود دارد ولی باید در این وضعیت با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها از یک‌سو و اولویت‌بندی پروژه‌ها مسائل را مدیریت کنیم.

رئیس جمهور به احیاء ظرفیت‌ها در استان‌ها نیز تاکید کرد و اظهار داشت: اقدامات و مجموع پیگیری‌ها باید به تحولات ختم شود که شامل تحولات شناختی، تحول در نهادها و تحول در فرآیندها است.

وی تغییر و تحول در نگرش‌ها، نگاه سازمانی و کوتاه کردن راه‌ها و کاهش بروکراسی اداری را ضروری دانست و تصریح کرد: نظام پیچیده اداری مهم‌ترین مانع تحول است که باید حذف شود.

آیت الله رئیسی اصلاح در استفاده از امکانات در کشور را ضروری دانست و اذعان کرد: استفاده از آب، برق، انرژی و ... باید بهینه بوده و راه‌های استفاده خوب از این امکانات مهیا شود.

وی خصوصی‌سازی و عدم تصدی‌گری دولت در بخش تولید را از جمله مسائل توسعه‌ای کشور دانست و ادامه داد: خصوصی‌سازی باید در جهت افزایش تولید و رفع مشکلات باشد.

رئیس جمهور مهم‌ترین مساله استان اردبیل را بیکاری دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری در استان اردبیل وجود دارد که با فعال شدن آنها، اشتغال نیز حل خواهد شد.

وی توازن و عدالت در تعیین بودجه سال آینده و سال‌های بعد را از برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: استفاده از نیروی انسانی بومی در بحث‌‌های کارشناسی و مدیریتی بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله رئیسی به ظرفیت‌های معطل مانده صنایع استان نیز اشاره کرد و گفت: ۳۰ تا ۴۰درصد صنایع استان تعطیل یا نیمه تعطیل است که باید در اولویت استان قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: هیچ بانکی در سراسر کشور نباید واحد تولیدی را تعطیل یا نیمه تعطیل کند و کارگران آن را بی کار کند.

وی ادامه داد: بانک‌ها به جای تعطیلی تولیدی‌ها با امکانات و بودجه‌ای که دارند باید آنها را دوباره فعال کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول