اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید ماده موثره دارویی برای درمان ضایعات پوستی توسط شرکت دانش‌بنیان

شرکتی دانش‌بنیان موفق به تولید ماده موثره دارویی شدند که در درمان زگیل به خصوص زگیل‌های تناسلی و ضایعات پوستی سرطانی، تاثیری غیرمستقیم دارد.

تولید ماده موثره دارویی برای درمان ضایعات پوستی توسط شرکت دانش‌بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کرم موضعی ایمیکویمود با نام تجاری «آلدارا» در درمان زگیل و ضایعات پوستی سرطانی استفاده می‌شود. ایمیکویمود یک تنظیم کننده پاسخ ایمنی است و اثر ضد ویروسی مستقیم ندارد بلکه باعث تحریک سیتوکین‌هایی مانند اینترفرون آلفا می‌شود و از این طریق با ویروس مقابله می‌کند.

آرمین دادگر  مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نیکان اکسیرباختر، از تجاری‌سازی این ماده مؤثر در کاهش ضایعه‌های پوستی گفت و ادامه داد: ایمیکویمود یک ماده موثره دارویی و پرکاربرد در حوزه سلامت است؛ این ماده دارویی برای درمان زگیل‌های خارجی در افراد ۱۲ سال به بالا به کار می‌رود. معمولاً برای درمان زگیل از نوع کرمی این فرآورده دارویی همزمان با درمان‌های دیگر استفاده می‌شود.

کمک به درمان عارضه‌های پوستی

این دارو یک اصلاح کننده پاسخ ایمنی است و برای درمان انواع خاصی از رشد خارجی سلول‌های پوستی استفاده می‌شود که شامل رشدهای پیش سرطانی نوع خاصی از سرطان پوست موسوم به سرطان سلول بازال سطحی و زگیل‌های قسمت خارجی بدن هستند. این دارو فعالیت مستقیم ضد ویروسی ندارد.

این شرکت دانش‌بنیان در  زمینه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان فعالیت می‌کند و توانسته است داروهای اثربخش در کاهش علائم و درمان عارضه‌های خاص پوست را تجازی‌سازی‌کند.

بومی‌سازی یک ماده مؤثر دارویی

پیش از این، ماده موثره داروی ایمیکویمود از کشورهای چین، آلمان و آمریکا وارد ایران می‌شد اما فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان توانستند سنتز ماده موثره دارویی ایمیکویمود را با یک ششم قیمت وارداتی در ایران بومی‌سازی کنند.

میزان مصرف سالانه ماده موثره ایمیکویمود در ایران حدود 15 کیلوگرم است .خوشبختانه ما در این مسیر حداقل 12 نفر، میزان اشتغال‌زایی مستقیم و حدودا 30نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد شد.

دادگر، مهم‌ترین لازمه برای رونق تولید، صادرات و توسعه فناوری محصولات ایران‌ساخت را بازاریابی گسترده در سطح ملی و بین الملی عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف کوتاه مدت شرکت نیکان اکسیر باختر، صادرات محصولات است که در این خصوص اقدامات اولیه صورت گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول