اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رئیس مرکز اسلامی مسکو: وجود عالمان خودفروخته از چالش‌های جدی وحدت است/ ضرورت تشکیل ارتش بزرگ سایبری برای نگاه تقریبی

رئیس مرکز اسلامی مسکو گفت: اختلاف بین مسلمانان شامل دو بخش داخلی و القایی(بیرونی) است؛ تعصبات بی‌اساس، خرافات و وجود عالمان ناآگاه و خودفروخته از جمله چالش‌های جدی داخلی در راه رسیدن به وحدت اسلامی است.

رئیس مرکز اسلامی مسکو: وجود عالمان خودفروخته از چالش‌های جدی وحدت است/ ضرورت تشکیل ارتش بزرگ سایبری برای نگاه تقریبی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا به مناسبت هفته وحدت گفت‌‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو و نماینده مقام معظم رهبری در روسیه داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

وحدت به معنای دست برداشتن از تفاوت بین مذاهب نیست

- تبیین معنای وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی در تحقق آن دارد. وحدت به معنای دست برداشتن از تفاوت بین مذاهب نیست، زیرا این تفاوت‌ها قرن‌ها در افکار و اندیشه مسلمانان نهادینه شده و ممکن نیست.

- با پذیرش تمایز بین مذاهب اسلامی، تفاوت بین آنها و پذیرش آن در زیر چتر اسلام و مسلمانی می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم.

 مهم‌ترین مؤلفه‌های تحقق وحدت میان مسلمانان

- مهمترین مؤلفه وحدت، قراردادن معیارها و شاخص‌های مشترک(خدا، پیامبر، قرآن و قبله واحد) است.

- موضوع وحدت در عرصه مناسبات بین‌الملل و هرجایی که مسلمانان هستند بیش از هر جای دیگر خود را نشان می‌دهد، زیرا حاکمیت‌ها ممکن است به دنبال منافع خاصی باشند و بخشی از منافع خود را در اختلاف‌افکنی بین مسلمانان می‌دانند.

- برخی از قدرت‌های بزرگ که نمی‌خواهند وحدت اسلامی را ببینند به دنبال ایجاد اختلاف هستند. شناختن این مسائل و رفتن به سوی مسائلی مانند شناخت و فهم دشمن مشترک و اتحاد در برابر آن می‌تواند به مسلمانان کمک کند.

جدی‌ترین چالش‌ها و عوامل خدشه یافتن وحدت میان مسلمانان

- در داخل امت اسلامی ناآگاهی نسبت به حقیقت اسلام و جهل در مورد آموزه‌های اسلامی، جهل در مورد اصول و فروع تعالیم اسلامی و خلط آنها، تعصبات بی‌اساس، خرافات و وجود عالمان ناآگاه و خودفروخته از جمله چالش‌های جدی داخلی در راه تحقق وحدت بین مسلمانان است.

- در مورد عوامل خارجی هم می‌توان به دشمنی‌ها با اسلام اشاره کرد. این دشمنی از سوی فتنه‌گرانی که با نام ادیان دیگر این کار را می‌کنند و اسلام را رقیب خود می‌دانند، و از سوی افراد سلطه‌جویی که به دنبال تسلط بر مسلمانان هستند صورت می‌گیرد.

- برای مقابله با این عوامل آگاهی مسلمانان، مقابله با این حرکت‌ها و بازگشت به هویت اسلامی، استقلال در فهم و درک عالم اسلامی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

نقش رسانه‌ها در تأمین وحدت میان مسلمانان

- به دلیل اینکه اصلی‌ترین موضوع در ایجاد تفرقه (به دلیل جهل و تعصب) و ایجاد وحدت عوامل درونی هستند، رسانه‌ها نقشی بسیار مهمی در فهماندن حقایق به مخاطبان و یا برعکس، دامن‌زدن به تعصبات و اختلافات دارند. بنابراین نقش رسانه‌های دینی در این زمینه بسیار مهم است و بخش عمده وحدت بین امت اسلامی به نگاه مشترک در حوزه دین اسلام برمی‌گردد.

- ممکن است در مناطق مسلمان‌نشین اشتراکات و اختلافاتی وجود داشته باشد ولی بحث اصلی وحدت بین مسلمانان به معارف، عقیده و شریعت اسلامی برمی‌گردد. مسائلی مانند پرهیز از اختلافات می‌تواند از سوی رسانه‌های دینی تأکید شود.

باید صدها برابر کار کرده تا بتوان جلوی اختلاف‌افکنی دشمنان را گرفت

- با بیشتر شدن فتنه‌ها و اختلاف‌افکنی دشمنان با استفاده از نقص‌های جامعه اسلامی باید صدها برابر کار کرده تا بتوان جلوی این اقدامات تخریبی گرفته شود.

- زمینه‌هایی برای اختلافات وجود دارد که برخی از آنها ریشه‌دار است. این اختلافات را نمی‌توان یک‌روزه از بین برد اما می‌توان آنها را در رده‌های دوم و سوم قرار داد که اولویت اصلی بین مسلمانان نباشد.

ضرورت تشکیل ارتش بزرگ سایبری برای نگاه تقریبی

- به نظر من رسانه‌های دینی و مذهبی اگر با دایره تقریب به دور هم جمع شوند، می‌توان ارتش بزرگ سایبری (اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره) را برای نگاه تقریبی تشکیل داد.

- شبکه‌سازی در کنار تأمین محتوا از مهمترین مسائل برای تأثیرگذاری در این زمینه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول