اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فروریختن کاخ ظلم و سرنگونی بت‌ها/ معجزاتی که ظهور «محمد» را مژده داد

رسول الله در حالی، 17 ربیع‌الاول عام‌الفیل به دنیا آمد که در این شب معجزات و اتفاقات خارق‌العاده از جمله فرو ریختن کنگره‌های کاخ ظلم، شکستن بت‌ها، خاموش‌شدن آتش هزار ساله و... رخ داد.

فروریختن کاخ ظلم و سرنگونی بت‌ها/ معجزاتی که ظهور «محمد» را مژده داد

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: امروز ۱۷ ربیع‌الاول برابر است با سالروز باسعادت پیام‌آور عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، بزرگ مردی که بشریت گمراه را به وادی ایمان هدایت کرد.

زندگی پیامبر (ص) از تولد تا وفات با معجزاتی همراه بود و این معجزات و اتفاقات بشارت ظهور پیامبری را می‌داد که آمده تا همه عالم را هدایت کند.

معجزاتی که هشدار به مستکبران و بت‌پرستان بود تا بدانند بساط کفر و گردن‌کشی شان به سر آمده

حجت‌الاسلام مجتبی عظیمی رادفر کارشناس مذهبی و پژوهشگر حوزه جهان اسلام در گفت‌وگو با فارس درخصوص تولد پیامبر (ص) گفت: پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در ربیع الاول عام الفیل سالی که ابرهه به مکه لشکرکشی کرد به دنیا آمد. ولادت ایشان همراه با اتفاقاتی بود که مژده به دنیا آمدن پیامبری را می‌داد که بت‌ها را نابود و بت پرستی را از بین خواهد برد. این ارهاصات، زنگ هشداری بود برای مستکبران و بت‌پرستان تا بدانند بساط کفر و گردن‌کشی شان به سر آمده و پیامبر آخرالزمان پا به عرصه وجود گذاشته است.

ارهاص چیست؟

وی با اشاره به حوادث عجیب پیش از تولد پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله گفت: اِرْهاص، حوادث خارق‌العاده‌ ای‌ هستند که مرتبط با زندگی پیامبران است و پیش از بعثت آنان رخ می‌دهد. هدف از ارهاص، آماده‌سازی ذهنی مردم برای پذیرش ادعای نبوت آن پیامبر در آینده است. زمانی که موسی علیه السلام متولد شد، خداوند به مادرش دستور داد که او را برای نجات از دست فرعون،‌ روی تخته‌ای گذاشته و به آب بیندازد. خداوند، موسی علیه السلام را نجات داد و او در قصر فرعون پرورش یافت. این اتفاق برای کسانی که از آن آگاهی داشتند ارهاص بود. سخن گفتن حضرت عیسی علیه السلام در گهواره و حوادث عام الفیل در سال تولد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از جمله مصادیق ارهاص دانسته شده است.

ابلیس و شیاطین از رفتن به آسمان‌های هفتگانه منع شدند

این کارشناس مذهبی درباره ارهاصاتی که با ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد گفت: امام صادق علیه السلام در ابن باره فرمود: ابلیس به آسمان‌ها بالا می رفت و چون حضرت عیسی علیه‌السلام به دنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می رفت و هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله به دنیا آمد از همه آسمان‌های هفتگانه ممنوع شد و شیاطین به وسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع گردیدند.

دگرگونی آسمان و زمین

وی ادامه داد: ابلیس یاران خود را فریاد زد و آن‌ها را به یاری طلبید، چون اطرافش جمع شدند به او گفتند: ای سرور ما! چه چیز تو را به هراس و وحشت افکنده؟ گفت: وای بر شما از سر شب تابه حال اوضاع آسمان و زمین را دگرگون می‌بینم و به طور قطع در روی زمین اتفاق تازه و بزرگی رخ داده که از زمان ولادت عیسی بن مریم تاکنون سابقه نداشته؛ بگردید و ببینید این اتفاق چیست؟ آن‌ها پراکنده شدند و برگشتند و اظهار داشتند: ما چیز تازه‌ای ندیدیم. ابلیس گفت: این کار شخص من است آنگاه در دنیا به جستجو پرداخت تا به مکه رسید، و مشاهده کرد فرشتگان اطراف آن را گرفته‌اند؛ خواست وارد حرم مکه شود که فرشتگان بر او بانگ زده و مانع ورود او شدند؛ به سمت غار حرا رفت و چون گنجشکی گردید و خواست در آید که جبرئیل بر او نهیب زد: برو ای دور شده از رحمت حق! ابلیس گفت: ای جبرئیل از تو سؤالی دارم؟ گفت: بگو، پرسید: از دیشب تاکنون چه تازه ای در زمین رخ داده؟ پاسخ داد: محمد صلی الله علیه و آله به دنیا آمده است.

بت‌ها سرنگون شدند

حجت‌الاسلام عظیمی شکستن بت‌ها را دیگر اتفاق خارق‌العاده تولد پیامبر صلی الله علیه و آله برشمرد و گفت: امام صادق علیه‌السلام در مورد روز تولد حضرت خاتم المرسلین صلی الله علیه و آله فرمود: همه بت‌ها در صبح آن شب به زمین افتادند و هیچ بتی درآن روز سر پا نبود. این نشانه‌ای شد که چند سال بعد سرزمین مقدس مکه و مناطق حجاز به دست مبارک سید المرسلین صلی الله علیه و آله از شرک و بت پرستی پاک شد.

خوابی که موبدان زرتشتی را به وحشت انداخت

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: در شب میلاد پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله، موبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسبهای عربی از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند، طاق کسری از وسط شکست خورد و رود دجله در آن وارد شد. همچنین از اتفاقات دیگری که در این شب اتفاق افتاد، این بود که ایوان کسری در شب میلاد پیامبر صلّی الله علیه و آله شکست و چهارده کنگره آن فرو ریخت و آتشکده فارس که هزار سال بود خاموش نشده بود در آن شب خاموش گردید.

خاموش شدن آتش هزار‌ساله

وی با اشاره به خاموش شده آتش‌کده فارس گفت: بروز این اتفاقات و موارد مشابه این‌ها به صورت همزمان نشان از وقوع یک حادثه مهمی داشت. از این جهت انوشیروان پادشاه ایران سخت به وحشت افتاد و هرچه خواست شکیبایی کند نتوانست و مصلحت را در این دید که موضوع را با وزیران و فرماندهان نظامی و مرزبانان در میان گذارد. آن ها را فرا خواند و گفت: می‌دانید برای چه شما را خواسته ام؟ گفتند نه، در همین هنگام از فارس خبر خاموشی آتشکده هم رسید و مایه افزونی غم و اندوه نوشیروان شد. موضوع را به اطلاع حضار رساند. موبد بزرگ هم خواب خود را اظهار داشت. خسرو از او پرسید نظر تو در این باره چیست؟ گفت خیال می‌کنم بین اعراب حادثه مهمی اتفاق افتاده است و یا برای ما از طرف ایشان پیش آمدی خواهد کرد.

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

حجت‌الاسلام عظیمی درباره دیگر اتفاقات میلاد پیامبر (ص) گفت: در شب میلاد پر از نور پیامبر خوبی‌ها نوری از سمت حجاز بر آمد و همچنان به سمت مشرق رفت تا بدانجا رسید. فردای آن شب تخت هر پادشاهی سرنگون گردید و خود آنها گنگ گردیدند. دانش کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید و هر کاهنی که بود از تماس با همزاد شیطانی خود ممنوع گردید و میان آنها جدایی افتاد.

دلایل ظهور و مبعوث شدن پیامبران

وی در پایان درباره دلایل مبعوث شدن پیمبران گفت: خدای متعال برای هدایت انسان‌ها علاوه بر عقل و حجت درونی و فطرت پاک، پیامبرانی را فرستاد تا جامعه بشری را به کمال مقصود برسانند و آن‌ها را از چنگال ظلم و ستم رها نمایند. با توجه به قرآن هم‌زمان یا پیش از تولد برخی از پیامبران اتفاقاتی رخ می داد که از آن ها به ارهاصات تعبیر می شود؛ مژده ای به منتظران پیامبران و هشداری به مستکبران و گردن‌کشان تا جامعه را برای آمدن آن پیامبر آماده کند. همزمان با ولادت پیامبراکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز از این اتفاقات رقم خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول