اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک 44: گنبد اطلاعات غلط ـ تصویر ذهنی زیبا

«گنبد اطلاعات غلط» این است که برای ورود هر نوع اطلاعاتی در ذهن شما یک ترس و یک تهدید ایجاد می کند، به همین دلیل چون ذهن شما زیر این گنبد قرار گرفته، بنابراین اجازه ورود هیچ اطلاعات دیگری را در ذیل این گنبد به شما نمی دهد.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک 44: گنبد اطلاعات غلط ـ تصویر ذهنی زیبا

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: در دهه اول انقلاب منافقین برای حفظ نیروهای خود و آماده کردن آنان برای عملیات انتحاری، خانه های تیمی تشکیل می دادند، بگونه ای که به فرد می گفتند چطور فکر کند و به چیز فکر کند. این جریان ایزوله شده فکری در حوزه رسانه هم به گونه ای خاص استفاده می شود تا مخاطب عملا مهره ای برای شنیدن و هضم داده های رسانه ها قرار گیرد. این شگرد را اصطلاحا ”گنبد اطلاعات غلط ـ تصویر ذهنی زیبا“ می گویند.

حتما درباره گنبد آهنین رژیم صهیونیستی هم زیاد شنیده اید. همه جریان های خبری دنیا سال ها تلاش کردند مردم منطقه ما را به این یقین برسانند که عبور پرنده هم از این فضا امکان پذیر نیست، اما جریان رسانه های بیگانه با خبرهایش می خواهد دنیایی در ذهن مخاطب بسازد که شناخت او نسبت به پیرامون را کامل کند و عملا او را نسبت به تحلیل های دیگر بی نیاز نماید.

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”گنبد اطلاعات غلط ـ تصویر ذهنی زیبا“ گفت: گنبد اطلاعات غلط یعنی مجموعه اطلاعاتی که پیرامون یک پدیده به شما داده می شود ، فنداسیون آن انجام می شود و اتمسفر ذهنی شما را تشکیل می دهد و ذهن شما برای حفاظت از خودش یا مسلح شدن به اطلاعات دقیق، در ذیل این اطلاعات قرار می گیرد و اجازه ورود هیچ اطلاعات دیگری را به داخل این گنبد نمی دهد، گنبد دارای فضایی شبیه به n است.
داودی افزود: ” گنبد اطلاعات غلط “ این است که برای ورود هر نوع اطلاعاتی در ذهن شما یک ترس و یک تهدید ایجاد می کند، به همین دلیل چون ذهن شما زیر این گنبد قرار گرفته است ، بنابراین اجازه ورود هیچ اطلاعات دیگری  را در ذیل این گنبد به شما  نمی دهد، به اصطلاح عموم، آن جایی که می گویند مغز طرف هنگ کرده و چیز دیگری را  نمی پذیرد، مانند اعضاء سازمان منافقین، بگونه ای فرد را زیر گنبد اطلاعات قرار می دهند ، اصطلاحا در عملیات روانی شستشوی مغزی می دهند ، که فرد هر نوع اطلاعات وارداتی غیر از آنچه که به او گفته شده و در ذهنش هست را، اطلاعات غلط و تهدید می داند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: بنابراین در برابر آن اطلاعات گارد می گیرد  ، حذف می کند،  اما یک تصویر ذهنی بسیار زیبا از آن گنبد اتفاق می افتد که اصطلاحا  می گویند در داخل u مستقر می شود.

داودی گفت: پس گنبد اطلاعاتی غلط مانند n پس تصویر ذهنی زیبا مانند u ، زمانی این دو در کنار هم قرار می گیرند ، تشکیل کپسول فهم غیردقیق از موضواعات را می دهند تصویر غلطی که از یک شخص در ذهن ما شکل می گیرد ، ممکن است تصویری غلطی باشد که همان فرد ارائه داده و در ذهن شکل گرفته است.

داودی گفت: رژیم صهیونیستی یک سپری به اسم گنبد آهنین درست می کند طوری  این سپر را معرفی می کنند که این گنبد به گونه ای  عمل می کند که کسی نمی تواند از آن عبور کند، یک ذهن زیبایی را خلق می کنند از امنیتی که  وجود دارد، این گنبد را به عنوان چهارمین لشکر مکانیزه زره ای دنیا معرفی می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: بنابراین اطلاعات غلط وقتی شکل گنبد را تشکیل می دهد و تصویر ذهنی را ایجاد می کند، همیشه یک توهمی از واقعیت موجود را می سازد.  

داودی گفت: رسانه های معاند عنوان می کنند مردم در ایران بدبخت هستید در اروپا واکسن را به مردم درب منزل تحویل دادند، یا اینکه می گویند شما نخبه هستید اگر در اروپا زندگی کنید ، درآمد بالا دارید ، خانه می دهند ، برای نوزاد شما پرستار می گیرند و یک مجموعه ای از  اطلاعات غلط را از اروپا  در ذهن شما زیباسازی می کنند و قیاس می کنند که در ایران فرد دارای مدرک دکتری ، از بیکاری در اسنپ کار می کند، سیستم مدیریت کشور را تخریب می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: یکی از علل مهاجرت ، همیشه آن اطلاعات غلطی است که تصور زیبایی از آن درست کردند، چون انسان ذاتا دوست دارد رفاه و آسایش داشته باشد.
شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

علوم شناختی، برخلاف نامی که دارد علمی کاملاً منسجم و یکپارچه نیست و مجموعه ای از چند حیطه علمی مستقل به شمار می رود که برخی توصیفی و تجربی ) روانشناسی شناختی، زبانشناسی، علوم اعصاب ( برخی نظری و بنیادین )فلسفه ( و بقیه، هم نظری و هم کاربردی )هوش مصنوعی(  هستند. آنچه این حیطه ها را گرد هم می آورد و تکاملی بین رشته ای ایجاد می کند، اختصاص یافتن آنها به مطالعه، توضیح و شبیه سازی ذهن انسان است. بنابراین گستردگی این علم، بر کسی پوشیده نیست.

اینکه ذهن انسان چگونه اطلاعات دریافتی از حواس مانند بیناییی یا شنوایی را درک می کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می کند و چه ساختاری دارد از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان علوم شناختی است. علوم شناختی با تکیه بر تجربه توانسته است قفل های بسیاری را از مغز و ذهن انسان بگشاید و به برکت شناخت مغز و کارکردهای آن اطلاعات با ارزشی درباره ریشه های رفتار آدمی بدست بیاورد که می تواند به استفاده بهینه از مغز، کمک کند. امروزه مغز دیگر جعبه سیاه تلقی نمی شود و بشر نه فقط به درون آن دسترسی دارد، بلکه می تواند در آن مداخله کند.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول