اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نگرانی تل‌آویو از اقدام السیسی در تقویت ارتش مصر

یک مستشرق صهیونیست از نگرانی تل‌آویو در قبال رویکرد جدید رئیس‌جمهور مصر در تسلیح ارتش این کشور و خودداری از تقویت همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی، خبر داد.

نگرانی تل‌آویو از اقدام السیسی در تقویت ارتش مصر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مستشرق و تحلیلگر صهیونیست طی یادداشتی در روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» ضمن تمجید از گام‌های اتخاذی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر از زمان رسیدن به این پست در راستای رفع تهدیدها و نگرانی‌ها علیه موجودیت رژیم صهیونیستی از نگرانی شدید تل‌آویو از تسلیح ارتش مصر خبر داد و بر ضرورت هوشیاری در قبال سرعت تسلیح این ارتش تاکید کرد و نوشت که السیسی اخیرا، از تقویت هماهنگی و همکاری امنیتی با اسرائیل خودداری می‌کند و نگرانی ایجاد شده به این دلیل است که در نهایت «این سلاح‌های مدرن و کشنده علیه اسرائیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت».

«عودید گرانوت» تحلیلگر مسائل عربی کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص نوشت: «در اواخر دوران ریاست‌جمهوری "حسنی مبارک" و به ویژه پس از خلع او از پیش از ده سال پیش، دو تهدید جدید برای نخستین‌بار علیه اسرائیل از ناحیه جنوب متولد شد. اولین مورد مربوط به رشد و استقرار گروهک‌هایی در شمال سینا مرتبط با سازمان های تروریستی القاعده و داعش علاوه بر سرخوردگی ساکنان این منطقه از بی توجهی دولت مرکزی در قاهره می‌شد».

وی در ادامه نوشت که برخی عملیات‌های این گروهک‌های تروریستی در نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی صورت می‌گرفت و شامل شلیک راکت و موشک به ایلات و انفجار لوله‌های گاز و وارد کردن مهمات از طریق تونل‌ها به غزه بود. تهدید دومی که از جنوب فلسطین اشغالی و مصر علیه اسرائیل به وجود آمد، پس از دستیابی اخوان المسلمین به قدرت و رسیدن «محمد مرسی» به ریاست‌جمهوری در مصر بود.

بر این اساس، «روابط بین مرسی و رهبران حماس در غزه، نگرانی شدیدی را در اسرائیل به وجود آورد و این نگرانی بیشتر و بیشتر شد وقتی مرسی به قصد خود مبنی بر تجدیدنظر در ضمیمه نظامی توافقنامه صلح و وارد شدن ارتش مصر به سینا اشاره کرد».

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه این یادداشت که ترجمه عربی آن در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» منتشر شد، نوشت: «تهدید‌های مذکور علیه اسرائیل را السیسی که  در تابستان ۲۰۱۳ علیه رئیس جمهور مرسی کودتا کرد و اخوان المسلمین را از قدرت کنار گذاشت، از بین برد. در آن زمان نفس راحتی که تل‌آویو کشید را می‌شد از فاصله‌های دور نیز شنید».

 وی نوشت: «به موازات این امر، وی اقدامی را که چند سال طول کشید را برای پاکسازی فعالان جهادی در شمال سینا را آغاز کرد و اسرائیل نیز به السیسی در این امر چه از طریق ارائه اطلاعات و چه سایر روش‌ها از جمله دادن اجازه ورود ارتش مصر به سینا کمک کرد».

گرانوت تاکید کرد که که به عنوان بخشی از همکاری دو ارتش اسرائیل و مصر ، السیسی ارتش را موظف کرد تا حملات موشکی راکتی علیه ایلات را خنثی کند و به موازات آن بیشتر تونل‌های ارتباطی میان غزه و سیناء را مسدود کرد و در این زمان بود که هماهنگی امنیتی میان اسرائیل و مصر عمیقتر شد.

با این وجود در ادامه این یادداشت آمده است: «برغم تمامی این امور، اسرائیل ابداً نباید سرعت تسلیح ارتش مصر را که در سال های اخیر بهترین سلاح های تهاجمی غربی را خریداری کرده است ،نادیده بگیرد: زیردریایی‌ها، هواپیماها، ساخت پایگاه‌های جدید همزمان با تقویت و تعمیق زیرساخت‌های نظامی ... زیرا همه اینها روزی علیه ما استفاده خواهد شد».

به اعتقاد نویسنده هیچ تفسیر و توضیح متقاعد‌کننده‌ای برای این تسلیح ارتش مصر وجود ندارد، مگر این‌که گفته شود مصر برای حفظ موقعیت و جایگاه خود، به عنوان یک طرف قوی و مهم در عرصه خاورمیانه و نیز برای داشتن آمادگی در برابر تهدیدهای آینده در دریای مدیترانه از سوی قدرتهای بزرگی چون ترکیه چنین رویکردی را اتخاذ کرده باشد.

بر اساس این یادداشت، «در تجزیه و تحلیل تهدید نظامی، تنها اشاره به توانایی‌‌ و امکانات کافی نیست، بلکه باید مقاصد را نیز بررسی کرد. السیسی همکاری امنیتی با اسرائیل را افزایش نمی‌دهد و بلکه اخیراً چند گام محتاطانه در زمینه عادی‌سازی مدنی برداشته است: دیدار عمومی با نخست وزیر «نفتالی بنت» در قاهره، فرود هواپیمایی مصری در اسرائیل و دعوت عمومی از کشورهای عربی». 

گرانوت می‌نویسد: « در هرگونه رویارویی آتی با مصر - اگر چنین امری صورت گیرد- ارتش اسرائیل می‌بایست با یک ارتش بزرگ مجهز به سلاح مدرن مواجه شود. اما در این زمان ، خطرات روشنی از جانب شمال علیه اسرائیل وجود دارد».

وی در پایان یادداشت خود ادعا می‌کند که حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر  بارها برای او قسم خورده که جنگ دیگری میان مصر و اسرائیل آغاز نخواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول