اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

جریمه ۱۲۹ هزار خودروی آلاینده/ افزایش ۱۰ برابری ترافیک پایتخت در صورت بارندگی و آبگرفتگی!

آلودگی هوا،افزایش ناوگان مترو ،ساماندهی موتورسیکلت‌ها و معاینه فنی از جمله موضوعاتی بود که در نشست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با پلیس راهور مطرح شد.

جریمه ۱۲۹ هزار خودروی آلاینده/ افزایش ۱۰ برابری ترافیک پایتخت در صورت بارندگی و آبگرفتگی!

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، جلسه ای با حضور نمایندگان فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجمع تهران به منظور بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با پدیده آلودگی هوای شهر تهران و اتخاذ تدابیر و هماهنگی های لازم در ستاد پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه‌های خود را در خصوص مسایل، مشکلات و آلودگی هوای پایتخت بیان داشته و نمایندگان ارگان ها ، سازمان ها و ادارات مرتبط با بحث آلودگی هوای شهر تهران پاسخ ها و مسئولیت های خود و اقداماتی که در بحث کاهش آلودگی هوا صورت پذیرفته  را به سمع و نظر نمایندگان رساندند.

 سردار محمد حسین حمیدی ضمن بیان  نگرانی پلیس در خصوص آلودگی هوا از نمایندگان شهر تهران و فراکسیون محیط زیست خواست نسبت به اقدامات عملی و پیگیری های لازم در مورد سیستمی شدن تمامی کنترل ها اقدام شده و پیشنهادات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر تهران پیاده‌سازی شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ  ضمن اشاره به حضور نمایندگان و فرصت ایجاد شده در این دیدار گفت: حضور نمایندگان مردم تهران و فراکسیون محیط زیست در این جلسه نشان دهنده عزم جدی نمایندگان و پیگیری از سوی این عزیزان در بحث آلودگی هوا بوده و پلیس راهور تهران بزرگ از این موضوع استقبال کرده و پیشنهادهای ویژه ای نیز ارایه داده است.

سردار حمیدی تصریح کرد : قانون هوای پاک به صراحت اشاره دارد که باید اقدامات جدی در بحث رفع آلودگی هوا اتفاق بیفتد و پلیس راهور تهران بزرگ نیز چندین پیشنهاد در این مورد ارائه داده است.

وی گفت : از جمله پیشنهادهای پلیس راهور در این خصوص ساماندهی  آلودگی‌های ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تولید موتورسیکلت های آلاینده و همچنین ساماندهی پایانه های مسافربری مثلا در میدان تجریش و ساماندهی پروژه های نیمه کاره در معابر پرترافیک  و همچنین وجود پایانه های باربری و تردد آنها در معابر شهر تهران بوده وهست که پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص راهکارهایی دارد که به مجلس و دستگاههای مربوطه این موضوعات را ارائه و پیشنهاد داده است.

سردار حمیدی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند گفت: برای کنترل ها باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود : ۷۰ درصد از منابع آلاینده مربوط به آلاینده های متحرک هست که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد.

سردار حمیدی بیان داشت : در حوزه های معاینه فنی می توان از بحث سیار شدن این خدمات سخن گفت و با راه اندازی سیار معاینه فنی می توان قسمت زیادی از این موضوع را در اختیار شهروندان قرار داد.

در ادامه این جلسه سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : مجلس در بحث قانون هوای پاک به جد ورود پیدا کرده است و این موضوع را جزء وظایف خود می داند و وظایف تکالیف هر دستگاه در این موضوع مشخص شده و مجلس پیگیر این موضوع واعمال ماده ۲۳۴  است . 

وی ادامه داد : هوای ناسالم می تواند در بحث عوارض برای شهروندان و سکته های قلبی و بیماریهای ریوی نقش داشته باشد و شهروندان را  دچار مشکلات کند.

رییس فراکسیون محیط زیست بیان داشت : بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشات می گیرد که باید برای این موضوع چاره ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.

دکتر رفیعی گفت : مساله آلودگی هوا مساله ای حل شدنی است و تنها مدیریت لازم است  و این موضوع باید همانند زنجیره  دستگاهها به یکدیگر متصل گردند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی انجام دهند.

دکتر شاکری از دیگر نمایندگان تهران نیز در این جلسه گفت : در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران ، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو ، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.

وی ادامه داد : دو نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد می کنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان 8 میلیون نفر است که می توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.


وی خاطرنشان کرد : سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی  روی داد که از جمله می توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری ، اصلاح ماده 100 و قانون نظام مهندسی و ساخت و سازها اشاره کرد  که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه ها را از این میان برداشت.

وی خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست از وی خواست اسامی و لیست  دستگاههایی که در خصوص آلودگی هوای شهرتهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام کند. 

دکتر الهیان از دیگر نمایندگان شرکت کننده در  جلسه اظهار داشت  : 30 درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگاههای مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند و این نواقص  و موضوعات را برطرف‌کنند.

وی گفت: بخش فرهنگ سازی در این موضوع نقش اساسی دارد و باید در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی های دقیق  و به موقعی صورت گیرد.

وی افزود : می توان از بحث پنل های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهرجست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق  آلودگی برای محیط زیست ندارد و می توان به تدریج آنرا جایگزین انرژی فسیلی  و غیره کرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان ارگان ها و ادارات مرتبط با موضوع چون نمایندگان ادارات  شهرداری ، وزارت  نیرو، هواشناسی ، برق حرارتی شرکت پخش فرآورده های نفتی ، سازمان صنعت و دیگر نهادهای مرتبط حضور داشتند و دیدگاهها و نظرات و پاسخ های خود را ارایه کردند.

در پایان این جلسه و جمع بندی موضوعات، دکتر رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست اعلام داشت : مساله ای که در مجلس نیز در  مورد آن پیگیری می شود اورهال کردن ایستگاههای پایش سنجش آلودگی هوای شهر تهران است که برخی از آنها از رده خارج و برخی بروز نیستند که می خواهیم از توان داخلی در خصوص اورهال کردن و بروز رسانی آنها استفاده شود.

وی افزود : از هواشناسی می خواهیم که در روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق می افتد حتما اطلاع رسانی های خوب  و به موقع مانند گذشته  انجام پذیرد و همچنین نیروگاهها نیز از سوخت مازوت در این روزها استفاده نکنند.

وی گفت : بحث تاکسی های فرسوده به جد پیگیری می شود و ما مطالبه گر خواهیم بود و می خواهیم بدانیم که چرا تعداد معدودی از این تاکسی ها در خط خدمات دهی انجام نمی دهند و در اختیار بخش عمومی  و شهروندان نیستند.

وی، معادن شن و ماسه ، توسعه و ساخت پارکینگ ها، توزیع به موقع و منظم ترافیک، نوسازی ناوگان فرسوده ادارات و عدم خرید خودروهای دیزلی برای شهر تهران و پیگیری بحث معاینه فنی خودروها و اینکه باید قانون هوای پاک بازدارندگی برای همگان ایجاد کند را جزو پیگیری های این فراکسیون دانست و گفت : این موارد و نتیجه گیری ها و مصوبات جلسه  را به زودی و مجدد پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول