اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت غنی‌سازی ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به پیشرفت‌های جدیدی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت غنی‌سازی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که ایران گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از اورانیوم‌هایی است که پیشتر تا 60 درصد در سایت نظنز غنی سازی شده بود.

به گزارش رویترز، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که به طور موقت، گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده را به یک «تک ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچگونه جمع آوری محصولات» آغاز  کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-6 را آغاز کرده اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی در خصوص ذخیره سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گفته بود: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کند. (جزئیات بیشتر)

باقری در پیامی توییتری نوشت: «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند».

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

امروز نیز «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: « تمامی متحدان و شرکای آمریکا نگرانی عمیق و فزاینده‌ای درباره سرعت و جهت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دارند».

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد اما این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود». (جزئیات بیشتر)

دولت ترامپ با خروج از برجام در صدد اعمال فشار حداکثری علیه ایران با هدف دست یابی به توافقی بهتر با این کشور بود. سیاستمداران آمریکایی به خصوص «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور پس از خروج از برجام تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را علیه ایران به کار بردند.

از سوی دیگر، در حالی که همه گیری کرونا تمام جهان را در برگرفته بود، واشنگتن به ایران اجازه دسترسی به منابع مالی خود در برخی کشورها برای تهیه دارو و مایحتاج ضروری را نداد و برخی کشورها همانند کره‌جنوبی نیز با آمریکا همراهی کردند.

دولت ترامپ در حالی در تاریخ 20 بهمن ماه 1399 به پایان رسید که در تحقق هدف خود برای به زانو درآوردن ایران شکست خورد. 

دولت بایدن نیز پس از ترامپ در حالی که مدعی است به دنبال بازگشت به برجام است اما همچنان سیاست دولت پیشین را دنبال می‌کند و حاضر به لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در دوران پس از خروج آمریکا از برجام نیست.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول