اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روسیه: مشکلات حاد سودان نشات گرفته از دخالت خارجی گسترده است

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، تحولات جاری در سودان نتیجه طبیعی سیاست شکست خورده دولت این کشور طی دو سال گذشته و مداخله گسترده خارجی در امور داخلی سودان است.

روسیه: مشکلات حاد سودان نشات گرفته از دخالت خارجی گسترده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه وقایع سودان را گواه بحران شدید ناشی از یک سیاست شکست خورده طی دو سال اخیر توصیف کرد و بر اعتماد خود به توانایی مردم سودان برای حل مشکلات داخلی خود به تنهایی تاکید کرد.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی، شب ۲۴ تا ۲۵ اکتبر، جمعی از نظامیان در خارطوم اقامتگاه «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را محاصره کردند و تعدادی از اعضای دولت انتقالی او را بازداشت کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: در ۲۵ اکتبر، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده کل نیروهای مسلح سودان تصمیمی را برای انحلال شورای حاکمیتی و دولت انتقالی اعلام کرد و همچنین در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه گفت: ما از این واقعیت نتیجه می‌گیریم که چنین تحولاتی در سودان شواهدی از یک بحران شدید و همه جانبه است که همه حوزه‌های حیات سیاسی و اقتصادی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس این بیانیه، این نتیجه طبیعی یک سیاست شکست خورده در دو سال گذشته است که در آن مقامات انتقالی و حامیان و مشاوران خارجی آنها استیصال و بدبختی را که اکثریت قریب به اتفاق مردم تجربه کردند، نادیده گرفتند.

وزارت خارجه روسیه گفت: مداخله گسترده خارجی در امور داخلی سودان منجر به از بین رفتن اعتماد شهروندان سودان به مقامات انتقالی شد که بروز اعتراضات مکرر و ایجاد وضعیت بی ثباتی عمومی در این کشور و انزوای تعدادی از مناطق آن را به همراه داشت.

روسیه تاکید کرد: ما متقاعدیم که سودانی‌ها می‌توانند و باید مشکلات داخلی را خودشان حل کنند و مسیر توسعه مستقل کشورشان را بر اساس منافع ملی تعیین کنند. روسیه به انتخاب مردم دوست سودان احترام می‌گذارد و به آنها تمام کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

صبح امروز دوشنبه رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

برهان مدعی شد: ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند.

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است.

انتشار خبر کودتا در سودان واکنش‌های گسترده بین‌المللی به ویژه مقام‌های کشورهای غربی را درپی داشته است.

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «الحریة والتغییر» تقسیم شده است.

بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک نخست‌وزیر این کشور پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول