اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

واکاوی علت کودتای سودان؛ چنبره متحدان تل‌آویو بر حکومت خارطوم

یک روزنامه لبنانی در خصوص تحولات اخیر سودان نوشت، دو سال و نیم کشمکش از زمان سرنگونی «عمر البشیر» به یک حکومت نظامی مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی منجر شد که ستاره آن دو فرد هستند: عبدالفتاح البرهان و حمیدتی.

واکاوی علت کودتای سودان؛ چنبره متحدان تل‌آویو بر حکومت خارطوم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،در سال ۲۰۱۹ بود که در پی سرنگونی «عمر البشیر» در سودان توافقی برای تقسیم قدرت -تا زمان برگزاری انتخابات در اوایل ۲۰۲۴- میان نظامیان و ائتلافی از گروه‌های مدنی به نام «الحریه و التغییر» تقسیم و شورای انتقالی تشکیل شد. ریاست این شورا را یک نظامی به نام  «عبدالفتاح البرهان» بر عهده گرفت و «عبدالله حمدوک» به عنوان نماینده گروه‌های مدنی در قدرت نخست‌وزیر شد.

اما صبح روز دوشنبه (دیروز/پانزدهم اکتبر) رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

روزنامه الاخبار در گزارشی درباره تحولات سودان نوشت، در ژوئن گذشته اظهاراتی از «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیروی واکنش سریع سودان پخش شد که وی در آن می‌گفت: «نباید خودمان را فریب دهیم، هیچ تغییری رخ نداده تنها تغییری که اتفاق افتاده این است که عمر البشیر و سران نظام سابق به زندان افتاده‌اند. باید در این باره صریح باشیم؛ ما آنها را وارد زندان کردیم». این دقیقترین بیان از وضعیت امروز سودان است. دو سال و نیم کشمکش از زمان سرنگونی «عمر البشیر» در آوریل ۲۰۱۹ به یک حکومت نظامی مورد حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی منجر شد که ستاره آن دو فرد هستند: عبدالفتاح البرهان و حمیدتی.


حمیدتی


عبدالفتاح البرهان

 

قبل از سرنگونی عمر البشیر عبدالفتاح البرهان به دور از نگاه‌ها، نقشی اصلی در مشارکت سودان در ائتلاف متجاوز به یمن به فرماندهی سعودی بازی کرد و در پی سرنگونی البشیر، در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ فرماندهی شورای انتقالی نظامی را بر عهده گرفت. وی در دوازدهم آوریل رئیس شورای نظامی سودان شد.

الاخبار درباره بر عهده گرفتن کل امور سودان توسط البرهان پس از کودتای دیروز نوشت، اینگونه شد که عبدالله حمدوک و وزرای وی یک شبه به زندان افتادند و مردی که یدی طولی در پیوستن خارطوم به «توافق‌های آبراهام» ویژه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو داشت، با سفارت مصری، امارات و سعودی حاکم سودان شد.

این روزنامه افزود، نتیجه تعجب‌آور نخواهد بود جز برای کسانی که شادی سودان پس از امضای توافق تقسیم قدرت میان نظامیان و غیرنظامیان در آگوست ۲۰۱۹ با حضور سران کشورهایی که «انقلاب معکوس» در جهان عرب را رهبری می‌کردند، باور کرده بودند. کفه ترازو از همان ابتدا به سمت نظامیان و ارتش در قدرت سنگینی می‌کرد به خصوص آنکه هیچ تضمینی در این توافق برای اجرای آنچه در متن «سند قانون اساسی» آمده بود، وجود نداشت.


عبدالله حمدوک

 

در ادامه این گزارش آمده، حمیدتی در اولین دیدار خود با عمر البشیر در سال ۲۰۰۶ سه درخواست مطرح کرد: مشارکت واقعی در قدرت، دادن درجه نظامی به گروهش و پیشرفت خانواده. همه اینها محقق شد. شبه‌نظامیان تحت فرماندهی وی معروف به «الجنجوید» قانونی شدند و رهبر نیروهای واکنش سریع و به سلاح و تجهیزات مجهز شد و سپس به «مأموریت‌های کثیف بزرگ» در داخل و خارج سودان مشخصا در یمن اعزام شد تا شهرتش بویژه در میدان مزدوری برای سعودی و امارات بپیچد.

در ادامه این گزارش به عدم اقدام نیروهای غیرنظامی مشارکت‌کننده در دولت سودان به رهبری حمدوک در قبال اقدامات طرف نظامی دولت و انفعال آن در ماه‌های گذشته پرداخته شده و آمده است، حتی زمانی که عبدالفتاح البرهان با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در فوریه ۲۰۲۰ در «انتبه» اوگاندا دیدار کرد بسیاری از آنها و در رأسشان حمدوک همسانی اساسی با سیاست ارتش از خود نشان دادند چون همواره سعی می‌کردند که اختلافات را در قالب یک «الگوی فنی» محدود کنند. قوای الحریه و التغییر فکر می‌کرد با این کار می‌تواند رضایت غرب را کسب کند و غرب را ضد سلطه نظامیان در سودان تحریک کند. (جزئیات بیشتر)

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه (دیشب) به نقل از دیپلمات‌ها خبر داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری درباره تحولات سودان شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول