اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

چاپ عکس‌های دیده‌نشده مهدی سحابی از انقلاب/ نمایش آثار در موزه قیمت آن‌ها را بالا می‌برد

نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود که بخشی از آن به نمایش عکس‌های دیده‌نشده او از انقلاب اختصاص دارد.

چاپ عکس‌های دیده‌نشده مهدی سحابی از انقلاب/ نمایش آثار در موزه قیمت آن‌ها را بالا می‌برد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور در موزه برگزار شد.

احسان آقایی رییس موزه گفت: پس از بازسازی موزه قرار شده است که همزمان ۲ نمایشگاه داشته باشیم، یکی به افراد معاصر اختصاص داده شود که نمایشگاه آثار سحابی هم از آن جمله است. مهدی سحابی در ادبیات و ترجمه و همچنین هنرهای تجسمی تخصص داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بیش از آنکه موجب ارتقای سطح هنری مخاطب شود، باعث افزایش قیمت اثر هنرمند می‌شود، گفت: برخی هنرمندان، آرتیست موزه‌ای هستند و این وظایف موزه‌هاست که آن‌ها را بازخوانی کنند، گرچه شاید برای عموم مردم جذاب نباشد. ارتقای شعور بصری افراد از وظایف موزه‌ها است. این اجتناب ناپذیر است و وقتی کاری در موزه قرار می‌گیرد، قیمتش بالا می‌رود اما دلیل نمی‌شود که موزه چنین کاری را نکند. قاعدتاً هر هنرمندی پایش به موزه باز شود، اعتبار کسب می‌کند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران افزود: کسی از گالری‌ها توقع ندارد کار عام‌المنفعه انجام دهند و وظیفه دولت است که چنین کارهایی را بکنند. اما خیلی از گالری‌ها در کنار کار اقتصاد هنر، کار پژوهشی هم می‌کنند. در نهایت سود این کارهای آرشیوی و پژوهشی که در قالب کتاب چاپ می‌شود، به جامعه هنر باز می‌گردد. بنابراین هدایت توان بخش خصوصی از کارهای موزه است.

طباطبایی هم گفت: این یک پروژه اقتصادی برای ما نبود، چون قیمت آثار آقای سحابی در حراج تهران بالا رفته بود. ما عاشقانه این کار را انجام دادیم. 

 

 

*  چاپ و نمایش عکس‌های دیده‌نشده 

مژده طباطبایی نمایشگاه‌گردان و مدیر گالری مژده در ادامه این نشست گفت: از آذرماه سال گذشته با موزه قرارداد بستیم و پروژه گسترده‌ای است. چون آقای سحابی در مدیوم‌ها و شیوه‌های متنوع، کارهای مختلف دارند. 

وی ادامه داد: ۱۴ دوره برای آقای سحابی درنظر گرفتیم که آن‌ها مدام در حال تکرار بودند و اینطور نبود که سیر تاریخی مشخصی داشته باشد. بنابراین حین طراحی کتاب، بر اساس مجموعه‌ها دوره‌ها را تقسیم کردیم. 

طباطبایی پیرامون شخصیت ادبی مهدی سحابی گفت: وقتی آثار تجسمی را مقابل ادبیات می‌گذاریم، متوجه اثرگذاری آن می‌شویم، به همین دلیل بررسی آثار ادبی ایشان و تأثیر متقابل دنیای ادبیات بر تجسمی و برعکس را هم مدنظر قرار دادیم و آقای سهراب احمدی مسئولیت این بخش را بر عهده دارد. 

وی اظهار داشت: ۳۱۰ اثر تجسمی در کتاب چاپ شده که ۱۲۶ اثر آن شامل نقاشی، حجم و مجسمه و میکس مدیا است. نمایشگاه هم از سه‌شنبه ۱۱ آبان ماه گشایش می‌یابد و تا ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ همزمان با نمایشگاه «نهان بر عیان» برپاست.

نمایشگاه گردان مروری بر آثار مهدی سحابی گفت: شگفتانه این نمایشگاه عکس‌های مستند آقای سحابی از انقلاب است که تا کنون دیده نشده است. زمان زیادی از نگاتیوها می‌گذرد و احیاء و اسکن آن‌ها و چاپ توسط موزه هنرهای معاصر انجام گرفت.

احمدی که مسئولیت بخش ادبی نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی را بر عهده دارد، در بخشی از این نشست گفت: آقای سحابی یک «من» با تکثرهای مختلف است. دقیقاً مانند مارسل پروست که ترجمه کتاب «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» او را سحابی انجام داده است. 

وی افزود: سه استاد فرانسوی هم نشست تخصصی آنلاین با موضوع ادبیات و ترجمه آقای سحابی دارند.

مهدی سحابی سال ۱۳۸۸ در پاریس درگذشت. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول