اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رشید مردوف: ترکمنستان و ایران در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند

وزیر خارجه ترکمنستان گفت که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند و از آمادگی این کشور برای همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف خبر داد.

رشید مردوف: ترکمنستان و ایران در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان که به منظور شرکت در نشست همسایگان افغانستان به تهران سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

وزیر خارجه ترکمنستان در این نشست از امیرعبداللهیان برای دعوت به عمل آمده قدردانی کرد.

وی افزود: ترکمنستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند و در زمینه‌های مختلف همکاری دارند.

مردوف اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز در تهران بر توسعه روابط و همکاری‌ها و رایزنی‌ها بین دو کشور تأکید داشتیم و در خصوص مسائل سیاسی و دیپلماتیک تصمیم گرفتیم که گفت‌وگوها را سازمان یافته انجام دهیم و مذاکرات در عشق آباد و تهران ادامه یابد.

وی با بیان این‌که درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی با هم گفت‌وگو کردیم، اظهار داشت: مسائل مورد علاقه دو کشور مطرح و مسائل کنسولی مورد بررسی قرار گرفت.

مردوف خاطرنشان کرد:‌ مسائل زیادی را با هم مورد گفت‌وگو قرار دادیم و در بخش توسعه روابط تجاری و رساندن حجم مبادلات دو کشور به بالاترین سطح گفت‌وگو و تصمیم گرفتیم سطوح روابط تجاری را به لحاظ کمی و کیفی به بالاترین سطح برسانیم.

وزیر خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد: حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و ترانزیت و آب و بازرگانی حوزه‌‌های مختلف برای همکاری است و طرف ترکمنستان آماده همکاری در این حوزه‌ است.

وی با بیان این‌که در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که طی امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم، افزود: امیدواریم در مذاکرات دو روز در تهران نتایج خوبی حاصل شود و دستورات رئیس جمهور ترکمنستان که به من داده شده و توافق روسای جمهور دو کشور در دوشنبه با هم را عملیاتی کنیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه با بیان این‌که تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده، از توافق دو کشور برای امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادل تجاری دو کشور به حداکثر ممکن خبر داد. (بیشتر بخوانید)

گفتنی است، تهران روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است. 

در نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه شرکت می‌کنند. البته وزرای خارجه چین و روسیه به صورت مجازی در این نشست شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول